arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۳ - ۲۳ مهر ۱۳۹۰

ايراني ها با هويت غيرايراني به «جيتکس» رفتند!

نمايشگاه جيتکس بزرگ ترين نمايشگاه در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات منطقه خاورميانه به شمار مي رود که هر سال در ماه اکتبر در کشور امارات متحده عربي برگزار مي شود و برخلاف حضور اندک صنايع ايراني در اين نمايشگاه که سال به سال نيز کاهش يافته است، عملااين نمايشگاه داراي بازديدکنندگان فراواني از ايران شده است که در ميان بازديدکنندگان ديگر کشورها کاملاخود نمايي مي کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نمايشگاه جيتکس بزرگ ترين نمايشگاه در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات منطقه خاورميانه به شمار مي رود که هر سال در ماه اکتبر در کشور امارات متحده عربي برگزار مي شود و برخلاف حضور اندک صنايع ايراني در اين نمايشگاه که سال به سال نيز کاهش يافته است، عملااين نمايشگاه داراي بازديدکنندگان فراواني از ايران شده است که در ميان بازديدکنندگان ديگر کشورها کاملاخود نمايي مي کند.

به گزارش انتخاب به نقل از شرق، اگرچه کشورهايي همچون چين و کره جنوبي حضور خود در اين نمايشگاه در دور اخير را افزايش داده بودند اما پاويون کشورهاي اروپايي نيز امسال شاهد حضور کمتري بود، در اين ميان کشورهاي مراکش و مالت براي اولين بار پاويوني را در جيتکس به خود اختصاص داده اند.

محمد ثروتي مديرعامل شرکت پارسان که نمايندگي جيتکس در ايران را برعهده دارد، حوالي پاويون ساکت و بي سر و صداي ايران در سي و يکمين نمايشگاه جيتکس دوبي در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به حضور شرکت هاي ايراني با ماهيت غيرايراني به دليل عدم حمايت دولت از شرکت هاي ايراني براي حضور در نمايشگاه هاي بين المللي گفت: «شرکت هاي ايراني در اين نمايشگاه حضور دارند که با ماهيت هاي آمريکايي يا ترکيه اي در جيتکس ۲۰۱۱ حضور يافته اند.»

ثروتي با اشاره به دلايل حضور شرکت هاي ايراني با ماهيت غير ايراني گفت: «با يکي از اين شرکت ها که صحبت مي کردم معتقد بودند آن قدر شرايط توليد در ايران براي آن ها سخت بوده که ترجيح دادند برند تجاري خود را در ترکيه ثبت کنند و حتي توانستند در طول ۲۵ روز مجوز توليد در اين کشور دريافت کنند، مجوزي که به رغم چند سال انتظار در ايران هنوز با چالش هايي درخصوص آن مواجه بودند.»

او از ارايه تسهيلات دولت ترکيه به اين شرکت براي شرکت در نمايشگاه جيتکس خبر داد و افزود: «دولت ترکيه ۷۰ درصد هزينه حضور آنها در اين نمايشگاه را تقبل کرده و آن را در روز نخست نيز پرداخته است اما آنچه که ايراني ها در اين باره با آن مواجه هستند، سهم ۳۰ درصدي ايران از هزينه حضور شرکت ها در نمايشگاه هاي خارجي و آن هم بعد از گذشت يک سال و نيم بعد از پايان کار نمايشگاه است.»

اگرچه حضور رسمي ايران در نمايشگاه هاي بين المللي جيتکس دبي و سبيت آلمان همواره با چالش هاي جدي مواجه بوده اما در دوره اخير جيتکس 22 شرکت ايراني زير يک سقف حضور يافتند.شرکت هاي مگفا، ماهان سيستم اليا، سنا، شهرپرداز، عصر فراارتباط، ايران رايانه، داده ورز جويا، پارک علم و فناوري سمنان، شرکت فناوري اطلاعات کيانا، پارک علم و فناوري خراسان، موسسه نور، ايمن موج طوس، پارک علم و فناوري خليج فارس، علم و صنعت، دانشگاه آزاد اسلامي، نيان الکترونيک، پايش اندازه گيري، متحرک سازان جنوب، پردازشگر ليان و سامانه پايش از راه دور نقشه هاي زيستي از جمله شرکت هايي بودند که در اين نمايشگاه بين المللي حضور يافتند.

 جيتکس به دليل قرار گرفتن در منطقه پرثروت عربي پيش از اين از اقبال مناسبي ميان شرکت هاي اروپايي و آمريکايي برخوردار بود و همين عامل باعث شده بود تا در طي سال هاي گذشته اين نمايشگاه از رونق قابل قبولي برخوردار باشد. اما در دوره اخير شرکت هاي اروپايي نيز به دليل بحران اقتصادي حضور خود را کاهش داده اند. براي مثال در پاويون کشور سوييس تنها پنج شرکت فعال در عرصه فناوري اطلاعات و ارتباطات استندهايي را براي خود رزرو کرده اند و همه آنها نيز شرکت هاي تجاري کوچک و متوسط هستند.

يکي از شرکت کنندگان صنعت فناوري اطلاعات و ارتباطات سوييس در جيتکس در اين باره به خبرنگار ما گفت: «برندهاي بزرگ از رکود و کسادي مي ترسند، بنابراين با عدم شرکت در نمايشگاه ها در هزينه هاي خود صرفه جويي مي کنند.» و البته اين موضوع براي کشوري همچون سوييس که عضوي از اتحاديه اروپا نيست و به ندرت تحت تاثير بحران بدهي منطقه اروپا بوده، عجيب است.

مارک کونارسکي سرپرست دپارتمان سياست هاي مخابراتي در وزارت اقتصاد آلمان نيز گفت: «من مي توانم تاييد کنم که شرکت هاي فناوري اطلاعات آلمان که در زمينه توليد نرم افزار براي صنعت ساختمان فعاليت مي کنند، آسيب ديده اند همان طور که پروژه هاي واقعي ساختماني نيز با افت جهاني مواجه شده اند اما در مجموع ما همچنان شاهديم که عبارت «ساخت کشور آلمان» به معني کيفيت در دنياي فناوري اطلاعات به ويژه در زمينه امنيت است.

کونارسکي گفت: «ما مي بينيم که حضور کشورهاي چيني در بازار آلمان هر روز بيشتر مي شود و اين موضوع شرکت هاي بومي را تحت فشار قرار مي دهد. براي مثال شرکت هواوي که مقر آن در چين قرار دارد، اخيرا گوشي هوشمندي با قيمت تنها ۹۹ يورو به بازار عرضه کرده و آن را در تمامي سوپر مارکت هاي زنجيره اي ليدل آلمان توزيع کرده است.»

با اين حال ماهيت اين نمايشگاه جيتکس امارات متحده عربي در طول سال هاي گذشته نه بر پايه فناوري و آخرين دستاوردهاي روز که اغلب به سمت محصولاتي و راه حل هاي مختلف بوده است و شايد به همين دليل است که اغلب شرکت هاي بزرگ سخت افزاري و نرم افزاري تلاش زيادي براي جذب کاربر نهايي در اين نمايشگاه نمي کنند. جيتکس امسال از يکشنبه هفدهم تا پنجشنبه بيست و يکم مهر در مساحتي حدود ۷۶ هزار متر مربع در مرکز تجارت جهاني دبي برگزار شد و ۳۵۰۰ کمپاني از ۵۷ کشور در آن حضور داشتند. امسال با اينکه تعداد غايبان نسبت به سال گذشته رو به افزايش گذاشت اما شرکت هايي مانند اينتل، سامسونگ، سيسکو، RedHat، آيکان و کداک به عنوان حاضران جديد اين نمايشگاه معرفي شدند.

    از جمله محصولاتي که براي اولين بار در جيتکس امسال در معرض ديد بازديدکنندگان قرار گرفتند مي توان به گوشي N9 نوکيا، نرم افزار End Point Protection 12 از سيمانتک، IP CCTV با انرژي خورشيدي از پاناسونيک، اسکنر i5800 از کداک، نوت بوک GT780 از MSI و مرورگر ۲۰۱۲ به همراه نسل دوم فناوري کمربند ايمني از شرکت ماشين سازي فورد اشاره کرد.
نظرات بینندگان