arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۴۳۷۷
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۴ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
ایندیپندنت:

هکرها در کمین تماشاگران آنلاین بازی های جام جهانی / سرقت اطلاعات شخصی به بهانه عضویت در سایت / دسترسی به رمز بانکی و ایمیل کاربران

مسابقات جذاب جام جهانی 2018 آغاز شده است. در این میان برخی از تماشاگران فوتبال از سایت های مختلف اینترنتی برای تماشای آنلاین فوتبال استفاده می کنند. اما این روش امنیت دارد؟ 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مسابقات جذاب جام جهانی 2018 شروع شده اند. در این میان برخی از تماشاگران فوتبال از سایت های مختلف اینترنتی برای تماشای آنلاین فوتبال استفاده می کنند. اما این روش امنیت دارد؟ 

به گزارش سرویس آی تی انتخاب به نقل از ایندیپندنت، این روزها کمتر فردی پیدا می شود که نسبت به بازی های فوتبال بی توجه باشد. رقابت 32 تیم برتر جهان در روسیه توجه مخاطبانی پر تعداد را به خود جلب کرده است. اما همه افراد امکان مشاهده بازی ها از گیرنده های تلویزیونی را ندارند و برخی بازی ها را آنلاین تماشا می کنند. 

اکنون پرسش این جا است که این وبسایت ها تا چه حد مطمئن هستند؟ متاسفانه بسیاری از کاربران با توجه به عجله ای که برای تماشای بازی ها دارند، چندان توجهی به امنیت وبسایت های پخش کننده بازی نشان نمی دهند. این در حالیست که تعداد زیادی از وبسایت های پخش بازی غیرقانونی و نامعتبر هستند. 

اما نمی توان به بینندگان نیز خرده گرفت، چرا که این وبسایت ها با یک جستجوی اینترنتی کوچک به راحتی پیدا می شوند. بسیاری از بینندگان آنلاین را افرادی ساکن مناطق دورافتاده یا محروم از تلویزیون تشکیل می دهند. گرچه برخی نیز به علت عدم خرید امتیاز پخش بازی ها توسط کشورشان ناچارند از این روش استفاده کنند. 
این موضوع باعث شده که هشدارهای بسیاری در خصوص عدم امنیت سایبری  پخش مسابقات  به شکل آنلاین مطرح شود. 

کریس هودسون از شرکت امنیتی "Zscaler" در گفتگو با ایندیپندنت می گوید : "این کسب و کار سودآوری برای وبسایت های غیرقانونی است که مخاطبانی میلیونی را برای ساعاتی جذب خود کنند. و جام جهانی فرصتی خیره کننده برای آنان است. "

وی ادامه می دهد:"در شرایطی که طرفداران ورزش فوتبال آماده مشاهده  بازی های مورد علاقه خود در جام جهانی می شوند،  توجه مجرمان اینترنتی نیز به این حجم بازدید کننده جلب می شود. آن ها با راه های مختلفی این هواداران را فریب می دهند. بری مثال کدهای مخرب دانلود را به کاربران پیشنهاد می دهند، رمز حساب هایشان را طلب می کنند و حتی ایمیل کاربران را به بهانه عضویت در وبسایت آنلاین نمایش فوتبال هک می کنند. "

 هودسون هشدار داد؛  اغلب هکرهای حاضر در این نوع سایت ها عادت دارند، رمز کارت های بانکی و ایمیل کاربران  کاربران را درخواست کرده و به سرعت هک کنند.

 ککیا هویت،  مهندس ارشد تحقیقات "تهدید مجازی" در موسسه " Fidelis Cybersecurity" ، یکی از بزرگترین تهدیدهای  بازدید از سایت های غیر قانونی پخش زنده، را گزینه های تبلیغات می داند. وی در گفتگو با ایندیپندنت می گوید: " این سایت ها به نظر مشروع می رسند و اغلبشان نیز پیش از شروع تماشای بازی یک تبلیغ آنلاین به کاربر نشان می دهند، اما متاسفانه به محض کلیک روی این تبلیغ،  کاربر در هزارتوی ناخوشایندی می افتد که با هربار کلیک روی گزینه بسته شدن(ضربدر)هیچ اتفاق خاصی نمی افتد.بلکه در پشت صحنه، نرم افزارهای مخرب روی کامپیوتر یا دستگاه کاربر نصب می شوند. درواقع هر کلیک کاربر یک بدافزار را به سیستم وی دعوت می کند. "

تهدید دیگری که توسط سایتهای غیرقانونی  وجود دارد سرقت رمزهای عبور کاربر به بهانه عضویت در سایت است. رمزهایی که می تواند کل اطلاعات شخصی کاربر را یک جا تقدیم سارقان کند.

جویپ گومر مدیر عامل شرکت "EclecticIQ" در این خصوص می گوید: " اغلب هکرها از اطلاعات اندک تشنگان فوتیال سوء استفاده می کنند.بدافزارها از آمار بازدید بالای سایت های آنلاین نمایش فوتبال سوء استفاده کرده و به سرعت سیستم های کاربران را در طول 90 دقیقه بازی رمز گشایی می کنند."

اما آیا با این دورنمای وحشتناک دیدن بازی ها به شکل آنلاین اساسا غلط است؟ تکلیف افرادی که راهی به جز تماشای آنلاین بازی ها ندارند چه می شود؟

یک کارشناس فناوری در این خصوص می گوید؛ اوضاع به آن خرابی که به نظر می رسد نیست. به عبارتی جای امیدواری وجود دارد. مشروط بر این که کاربران به اجرای آخرین نسخه های سیستم عامل، نرم افزارهای امنیتی، برنامه های کاربردی و مرورگرهای وب  خود بپردازند. چرا که حکم اولین سد محکم را در برابر بدافزارها، ویروس ها و سایر تهدیدهای آنلاین دارند.

مهاجمان سایبری معمولا از نقص و آسیب پذیری در مرورگرها و پلاگین های قدیمی استفاده می کنند. بنابراین بهتر است نرم افزار امنیتی و مرورگر وب خود را به طور خودکار به منظور به حداقل رساندن مخاطرات و  تهدیدهای  شناخته شده بهینه سازی کنید.از سوی دیگر، شاید بد نباشد که برای حذف هرنوع  نگرانی از سایت های ناشناس، نامعتبر و یا کمتر شناخته شده اجتناب کنید.

مترجم: رویا پاک سرشت

نظرات بینندگان