arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۴۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۲ - ۲۴ مهر ۱۳۹۰

نکونام: باخت بحرين درس عبرتي است براي تمام تيمهاي عربي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پيروزي برابر تيم ملي بحرين از آن دست اتفاقاتي است كه شايد بتوان هفته‌ها درباره آن صحبت كرد. اين كه چطور ملي پوشان فوتبال ايران توانستند يكي از درخشان‌ترين نتايج فوتبال ايران را برابر حريف هميشه دندان‌گير خود كسب كنند و هيچ‌گاه از گل زني سيراب نشدند جزو معدود اتفاقات فوتبال ايران است اما شايد بازخواني صحبت‌هاي جواد نكونام در نشست مطبوعاتي پيش از بازي با بحرين كليد اين رخداد باشد، آنجا كه او از انگيزه بالاي بازيكنان براي پاك كردن رفتار "زشت" بحريني‌ها در سال 2001 پرده برداشت. جواد نكونام كه در حال حاضر در اسپانيا به سر مي‌برد، مي‌گويد انگيزه بالاي بازيكنان و حمايت 85 هزار تماشاگر در ورزشگاه عاملي شد تا تيم ملي به اين نتيجه‌ تاريخي برسد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، كاپيتان تيم ملي ايران كه لحظاتي پس از بازي ايران براي همراهي اوساسونا در لاليگا به اسپانيا سفر كرد درباره اين بازي و همچنين راه پيش روي تيم ملي صحبت كرد.

* شما پيش از بازي در نشست مطبوعاتي خيلي با انگيزه صحبت مي‌كرديد. شايد اين مساله نشان دهنده عزم بالاي تيمي در روز قبل از بازي برابر بحرين بود و همان جا مي‌شد نتيجه‌اي بزرگ را براي فوتبال ايران پيش‌بيني كرد.

فكر مي‌كنم پيش از اين هم تنفرمان را از فوتبال بحرين بارها ثابت كرده بوديم. در ديدارهاي رودرويي كه برابر اين تيم داشته‌ايم، هميشه تلاشمان را مي‌كرديم. شايد در برخي از بازي‌ها هم باختيم، اما انگيزه‌مان برابر تيمي مانند بحرين بسيار زياد است. حداقل خود من از تمام تيم‌هاي عربي به خاطر سبك بازي‌شان متنفر هستم. آن‌ها در طول بازي شرايط ناجوانمردانه‌اي را به وجود مي‌آورند، اما فكر مي‌كنم نتيجه‌اي كه گرفتيم درس عبرتي شد براي تمام تيم‌هاي عربي. آن‌ها بايد بدانند كه نتيجه‌ فوتبال در زمين رقم مي‌خورد و ديگر دوران اين كه بخواهند با حاشيه سازي و جنگ رواني نتيجه‌ بازي را عوض كنند، گذشته است. شايد 10 نفره شدن بحرين به خلق اين نتيجه‌ كمك كرد، اما اگر آن‌ها 11 نفر هم بودند، برابرشان نتيجه‌ خوبي مي‌گرفتيم.

* نكته‌اي كه وجود دارد اين كه شما پيش از بازي گفته بوديد، اگر آن‌ها خودشان را بي‌جهت بر روي زمين بياندازند، توپ را به بيرون نمي‌زنيد كه اين اتفاق هم افتاد. حتي قبل از بازي گفته مي‌شد كه كي‌روش 20 بار يك صحنه‌اي را كه بازيكن بحرين خودش را بر روي زمين مي‌انداخت برايتان پخش كرده است.

پيش از بازي تمام صحبت‌ها انجام شده بود و ما مي دانستيم كه وقت كشي يكي از حربه‌هاي آن‌ها است. با اين حال اين كه گفته شد فيلم صحنه وقت تلف‌كني بازيكنان بحرين را ديده‌ايم درست نيست، چرا كه ما كارهاي واجب‌تر از آن داشتيم. تنها مربي تيم گفته بود اگر بازيكنان بحرين وقت تلف كردند، به ما مربوط نيست و اگر اتفاقي بيفتد اين داور است كه مي‌تواند سوت بزند. يكي از گلهاي ما هم در اين شرايط به ثمر رسيد. با اين حال ما فوتبال جوانمردانه را هيچ وقت فراموش نمي‌كنيم و اگر واقعا بازيكني مصدوم باشد به بهترين نحو كار جوانمردانه را انجام مي‌دهيم و توپ را به بيرون مي‌زنيم، اما بحريني‌ها چنين شرايطي نداشتند.

* نكته جالبي كه وجود داشت سير نشدن بازيكنان تيم ملي از گل‌زني بود. اين به خاطر حريف‌ بود يا به خاطر روحيه‌اي كه كي‌روش به تيم انتقال داده است؟

به هر حال اخراج در دقيقه نخست شيرازه بحريني‌ها را از بين برد. البته بعد از اين اخراج مي‌دانستيم ممكن است كارمان سخت‌تر شود. تا به حال بازي‌هاي زيادي در تيم ملي داشته‌ايم كه برابر تيم‌هاي 10 نفره كارمان گره خورده است. با اين حال پس از اخراج بازيكن بحرين توانستيم گل نخست را خيلي زود به ثمر برسانيم. به غير از گل‌هايي كه وارد دروازه‌ بحرين كرديم، مي توانستيم باز هم دروازه‌ اين تيم را باز كنيم. بدون اغراق، فكر مي‌كنم مي‌توانستيم با نتيجه‌ 10 بر صفر اين تيم را شكست دهيم. مي خواستيم هر طوري شده نفرتي كه در درون بازيكنان نسبت به فوتبال بحرين وجود دارد را نشان دهيم. بعد از گل اول همه بازيكنان و كادر فني به دنبال گل بيشتر بودند. اگر به آمار بازي دقت كنيد، ما از هر لحاظ از بحريني‌ها بهتر بوديم. مي‌توانم بگويم هم بحرين را برديم و هم آن‌ها را كتك زديم و هم با آن‌ها خرس وسط بازي كرديم.

* فكر مي‌كنيد كه ديگر بعد از اين بازي كسي از آن ديدار نحس در منامه در سال 2001 يادي كند؟

آن يك اتفاق بود كه در جايي ديگر رقم خورد. ما نه تنها به خاطر آن بازي، بلكه به دليل شرايطي كه تيم‌هاي نظير بحرين ايجاد مي‌كنند، از تيم‌هايشان تنفر داريم. ما در طول تاريخ فوتبال‌مان بارها به ژاپن و كره جنوبي باخته‌ايم، اما شما هيچ گاه حواشي كه تيم‌هاي عربي به وجود مي‌آورند را در اين تيم‌ها نديده‌ايد. فكر مي‌كنم با پيروزي 6 بر صفر ايران برابر بحرين مردم ايران دل‌شان حسابي خنك شد. فكر مي‌كنم مردم بحرين تا مدت‌ها اين باخت را فراموش نكنند.

* در شرايطي اين نتيجه‌ رقم خورد كه كي‌روش در طول 90 دقيقه در كنار خط طولي بود. شايد اگر يك مربي ايراني روي نيمكت بود بعد از گل سوم ديگر از جايش روي نيمكت تكان نمي‌خورد. ضمن اين كه سرمربي تيم ملي تازه پس از گل ششم خوشحالي كرد. اين در حالي است كه به ياد داريم يكي از مربيان تيم ملي پس از گل ايران برابر سنگاپور چند متر به هوا پريد!

من خيلي از مربيان ايراني را مي‌شناسم كه سيري ناپذير هستند و هيچ وقت از گل زدن تيم سير نمي‌شوند. اما همان طور كه شما گفتيد با مربياني هم كار كرده‌ام كه بعد از گل اول و دوم تيم را به دفاع مي‌كشند. فكر مي‌كنم مهم اين بود كه ما خواسته‌هاي كي‌روش را در زمين پياده كرديم. در پايان نيمه اول و وقتي كه سه بر صفر جلو بوديم، كي‌روش به يكي، دو بازيكن تذكر داد اين تيم ملي است كه بايد نتيجه‌ بگيرد و كار فردي در تيم ملي ممنوع است. او در مدت بازي همواره در كنار زمين بود و نكات تاكتيكي را به تيم انتقال مي‌داد. به هر حال فكر مي‌كنم ميان او كه در تيم‌هاي بزرگي كار كرده با يك سرمربي كوچك تفاوت‌هاي زيادي باشد. ما در گذشته هم مربيان بزرگي در تيم ملي داشته‌ايم، اما بايد بگويم كه تيم ملي ايران آنقدر بزرگ است كه نيازي ندارد بعد از يك گل سرمربي تيم ملي به هوا بپرد. كي‌روش پتانسيل فوتبال ايران را شناخته و مي‌داند كه توانايي فوتبال ايران چقدر است.

* حضور پرتعداد تماشاگران در ورزشگاه آزادي يكي از نكات جالب توجه اين بازي بود. فكر مي‌كنيد سهم هواداران از اين پيروزي چقدر بود؟

به عنوان يكي از اعضاي تيم ملي از هواداران متشكرم. بايد بگويم كه سهم بيشتر اين پيروزي متعلق به مردم است. آن‌ها قبل از بازي و در تمرينات انگيزه بازيكنان را بالا بردند و اگر حمايت آن‌ها نبود، شايد بعد از گل سوم ديگر نمي‌توانستيم گل‌هاي بيشتري به ثمر برسانيم. آن‌ها با انرژي‌شان تيم را به جلو بردند و خوشحالم توانستيم جلوي آن‌ها چنين نتيجه‌اي را رقم بزنيم. فكر مي‌كنم حضور 85 هزار تماشاگر در يك بازي وسط هفته كار فوق العاده‌ بزرگي بود.

* شما به عنوان يكي از قديمي‌ترين بازيكنان تيم ملي بالا و پايين‌هاي زيادي ديده‌ايد و مهم اين است كه به جامعه احساساتي فوتبالي ايران يادآوري كنيد كه هنوز اتفاقي نيفتاده و راهي طولاني پيش رو داريد.

اگر بخواهم درباره بازي با بحرين بگويم، مي‌توانم بگويم نتيجه‌ بسيار خوبي رقم خورد اما به لحاظ فوتبالي بايد بگويم كه هنوز هيچ كاري انجام نشده است. كار ما تازه از مرحله دوم شروع مي‌شود. ما بايد همچنان كار كنيم. در مرحله اول هنوز دو بازي سخت بيرون از خانه داريم و اگر تيمي مدعي است نبايد در هيچ ديداري شكست بخورد. فوتبال ايران براي صعود به جام جهاني 2014 تازه كارش را آغاز كرده است.

* پس از بازگشت به اسپانيا چند روزي تا ديدار برابر اتلتيكو بيلبائو فاصله داشتيد. فكر مي‌كنم اين فرصتي كه شما داشتيد را بازيكنان داخلي در اختيار نداشتند.

من دو بازي در ايران انجام دادم و پرواز بسيار سختي به شهر «پامپلونا» داشتم. بعد از بازي سريع به اسپانيا برگشتم و در راه به خاطر طولاني بودن پرواز خسته شدم. پنجشنبه يك تمرين سبك انجام دادم، جمعه استراحت كردم و حالا خودم را براي بازي دوشنبه آماده مي‌كنم. فكر مي‌كنم فرصت خوبي براي ريكاوري داشتم. به هر حال بازگشت به شرايط گذشته بعد از دو بازي و يك پرواز طولاني كمي دشوار است.

* اوساسونا در شروع لاليگا نتايج نسبتا خوبي گرفته. فكر مي‌كنيد برابر بيلبائو بتوانيد به همان روندتان ادامه دهيد؟

خوشبختانه وضعيت خوبي داريم. شروع خوبي در مسابقات داشته‌ايم. دو بازي را به خاطر اشتباه خودمان مساوي كرديم. فكر مي‌كنم با شرايطي كه وجود دارد بتوانيم روندي را كه آغاز كرده‌ايم، همچنان به پيش ببريم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
0
0
زنده جواد و تیم ملی
نظرات بینندگان