arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۲ - ۲۶ مهر ۱۳۹۰

تحصن‌ها در لندن تا كريسمس ادامه مي‌يابد

اكنون كه دقيقا يك ماه از زماني كه چند صد معترض مخالف با سرمايه‌داري در نيويورك تحصن كردند، گذشته‌ است، جنبش "اشغال وال استريت" ابعاد جهاني پيدا كرده و توجه كاخ سفيد را به خود جلب كرده است؛ حتي با وجود اينكه هيچ كس نمي‌داند كه در قدم بعدي اين جنبش چه خواهد كرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اكنون كه دقيقا يك ماه از زماني كه چند صد معترض مخالف با سرمايه‌داري در نيويورك تحصن كردند، گذشته‌ است، جنبش "اشغال وال استريت" ابعاد جهاني پيدا كرده و توجه كاخ سفيد را به خود جلب كرده است؛ حتي با وجود اينكه هيچ كس نمي‌داند كه در قدم بعدي اين جنبش چه خواهد كرد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا،معترضان ساكن چادرهاي برزنتي در اردوي سازمان يافته جنبش اشغال وال استريت در پاك زوكوتي منهتن دومين ماه از اعتراضات خود را با طرح‌هايي به منظور ادامه اعتراضات آغاز كردند. اعتراضات آنها در چند روز گذشته ميدان تايمز نيويورك را در بر گرفت.

آنها نه تنها تمام نيازهاي اوليه يك جامعه مستقر در فضاي باز را تامين كرده‌اند و امكاناتي نظير مركز شارژ تلفن‌هاي همراه تا ايجاد يك كتابخانه را به وجود آوردند بلكه به گفته يكي از سازمان دهندگان، اين جنبش اكنون مملو از كمك‌هاي مالي افراد حمايت كننده از جنبش است كه مبلغ آن بالغ بر 275 هزار دلار است.

قدم بعدي اين گروه براي روز شنبه پيش بيني شده است كه قرار است روز اعتراض ملي به منظور توقف خشونت پليس نام بگيرد.

جنش تسخير وال استريت تاكنون تاثير عمده‌اي را ايجاد كرده است و تظاهرات‌هاي مشابه جنبش خود را در سراسر آمريكا و شهر لندن انگليس ايجاد كرده كه پيام اساسي همگي آنها اعتراض عليه نابرابري اقتصادي بين طبقه يك درصد ثروتمند و 99 درصد طبقه متوسط جامعه است.

با وجود آنكه تعداد آنها همچنان تا حدي كم است، بزرگترين تظاهرات آنها توانست بين 10 تا 20 هزار نفر را جذب خود كند و سياستمداران بلند پايه از نزديك در حالي كه رقابت‌هاي رياست جمهوري سال 2012 آمريكا نزديك مي‌شود، توجه خود را معطوف به اعتراضات كرده‌اند.

باراك اوباما، رئيس جمهوري آمريكا دموكرات‌ها را به سوي پذيرش محتاطانه جنبش اشغال وال استريت رهنمون ساخته است.

كاخ سفيد اظهار داشت كه سفر تبليغاتي رئيس جمهوري آمريكا به ايالت‌هاي ويرجينيا و كاروليناي شمالي طي روزهاي اخير مساله تضمين منافع 99 درصد از آمريكايي‌ها را مورد توجه قرار خواهد داد.

جي كارني، سخنگوي باراك اوباما روز دوشنبه به خبرنگاران اظهار داشت: رئيس جمهوري آمريكا سرخوردگي‌اي را كه تظاهرات‌ها بيان كننده و بازتابنده آن هستند، درك كرده است.

از طرف ديگر كانديداهاي رياست جمهوري جمهوري خواهان، گروه معترضان را مورد انتقاد قرار دادند.

روز دوشنبه صدها نويسنده مطرح جهان طي امضاي يك طومار اينترنتي كه در تاريخ نهم اكتبر نوشته شد، به حمايت از جنبش معترضان پرداختند.

اين نويسندگان شامل آليس واكر، جنيفر ايگان، نيل گايمن و لموني اسنيكت هستند.

در اين طومار نوشته شده است: ما نويسندگاني كه به امضاي اين طومار پرداختيم و همه كساني كه به ما خواهند پيوست، از جنبش اشغال وال استريت و همه جنبش‌هاي اشغال در سراسر جهان حمايت مي‌كنيم.

جنبش اشغال وال استريت روز شنبه همچنين حمايت پسر مارتين لوتركينگ، رهبر مبارزات مدني سياهپوستان در آمريكا را به خود اختصاص داد.

تاكنون اعتراضات اغلب صلح آميز بوده است هرچند كه در چند روز گذشته 175 تن در شيكاگو به دنبال دستگيري‌هاي گسترده در بوستون، دنور و نيويورك بازداشت شدند.

سوال اساسي اكنون اين است كه جنبش تسخير وال استريت چطور از قدرت رو به رشدش استفاده خواهد كرد.

تاكنون اين جنبش حتي يك تقاضاي مشخص و ويژه مطرح نكرده است و تمسخر منتقدان را عليه خود برانگيخته است. با وجود اين راهبرد تشكيل يك چادر بزرگ كه اغلب جوانان ناراضي از اقتصاد بحران زده و عصباني از شكاف ميان ثروتمندان و افراد عادي را در بر گرفته است، به نظر كارآمد نشان داده است.

برخي پيش بيني مي‌كنند كه هواي رو به سردي در شهر نيويورك اعتراضات را محو خواهد كرد. با وجود اين فعالان معترض اين مساله را رد مي‌كنند و يكي از نشانه‌هاي اراده آنها را مي‌توان در وب سايت آنها و در دستور كاري كه در اين وب سايت قرار داده شده يافت.

تظاهركنندگان همچنين در تظاهرات خود اعلاميه‌اي را پخش كردند و از معترضان خواستند حداكثر خويشتن داري را براي اجتناب از هر نوع خشونت و ناآرامي احتمالي نشان دهند.

اين اعلاميه همچنين نسبت به مصر الكل و مواد مخدر در اعتراضات هشدار داده و معترضان را از جدال لفظي بر حذر داشته است. از سوي ديگر به گزارش روزنامه ديلي ميل معترضان شهر لندن نيز با وجود آنكه اعتراضات خود را به تازگي آزاد كردند و خشم خود را عليه شركت‌هاي بزرگ جهاني اعلام مي‌كنند، همچنان درمحوطه اطراف كليساي سنت‌پل شهر لندن به تحصن پرداختند و وارد سومين شب اقامت خود در اين منطقه شدند.

كاركنان منطقه مالي شهر لندن هنگام عزيمت به محل كار خود با معترضان مخالف سرمايه‌داري رو در رو شدند اما هيچ مشكل و يا درگيري همچنان كه كاركنان شركت‌هاي مالي عمده اغلب اردوي معترضان را ناديده مي‌گرفتند و يا مكالمه عادي با آنها داشتند، رخ نداد.

برخي از معترضان همچنين از تمايل خود براي باقي نگهداشتن اردوي موقتي خود تا كريسمس سال آينده خبردادند.

تظاهركنندگان چادرهاي خود را در پايين پله‌هاي كليساي سنت پل طي شنبه شب ايجاد كردند.

پيش از آن پليس از برپايي اردوي آنها در ميدان پاترنوستر، محل استقرار بازار بورس سهام لندن جلوگيري كرد. يكشنبه شب نيز تعدادي از چادرها همچنان در اطراف اين محل برپا بودند.

فعالان معترض لندني كه تاكنون تعداد آنها در مجموع 250 تن برآورد شده است متعهد شده‌اند كه در اردوي خود باقي بمانند و بنرهايي را حمل مي‌كردند كه روي آنها نوشته شده بود "ما 99 درصد هستيم." اين در حالي است كه كشيش بزرگ كليساي سنت پل تاييد كرد كه با معترضان به گفت‌وگو پرداخت و هيچ مشكلي با آنها ندارد.

وي تاكيد كرد همچنان كه حمايت رسمي خود را به اشغال محوطه كليساي سنت پل ابراز نكرده از حق دموكراتيك مردم براي اعتراض حمايت مي‌كند.

وي تاكيد كرد: مردم حق دارند كه اعتراض كنند و اين حق طبيعي آنها است.

كليسا به خوبي صبح امروز كار خود را انجام داد و هيچ مشكلي وجود نداشت.همچنين دعاگزاراني كه به كليسا رفته بودند از معترضان حمايت كردند.

روز يكشنبه همچنين پليس اجازه نداد كه جوليان آسانژ، بنيان گذار ويكي‌ليكس با ماسك وارد جمع تظاهركنندگان شود و از وي خواست ماسك را از صورت خود بردارد.

پليس اسكاتلنديار اظهار داشت كه هشت تن دستگير شدند و شش تن از اين افراد همچنان در بازداشت به سر مي‌برند.

يك دختر هفده ساله به اتهام حمله به پليس همچنان در بازداشت است و يك زن 41 ساله نيز كه به اتهام حمله به پليس در بازداشت بود، به قيد وثيقه آزاد شد.

افراد بازداشت شده اواخر امروز (سه شنبه) در دادگاه منطقه مالي لندن حاضر خواهند شد.

در چند روز گذشته همچنين اعتراضاتي در شهرهاي ادينبورگ و دوبلين اتفاق افتاد كه به طور عمده صلح آميز بودند.

بيش از100 تظاهركننده در اعتراضات ميدان سنت اندرو شهر ادينبورگ حضور پيدا كردند و صدها تن نيز به خيابان‌هاي شهر دوبلين ريختند.
نظرات بینندگان