arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۸۱۹
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۴ - ۲۷ مهر ۱۳۹۰

تركيه چگونه غول نساجي و پوشاك جهان شد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صنعت نساجي ايران و همتاي ترك آن تا همين چند دهه پيش وضعيتي تقريبا مشابه يكديگر داشتند و حتي در دوره‌اي صنعت نساجي ايران بسيار جلوتر از رقيب خود در كشور همسايه بود. اما چه شد كه طي دوره‌اي چند ساله صنعت نساجي تركيه ضمن پيشي گرفتن از رقيب ايراني خود به يكي از غولهاي دنيا تبديل شد.

به گزارش «ايسنا» دولت تركيه صنعت نساجي و پوشاك اين كشور را به عنوان يكي از صنايع استراتژيك خود تعريف كرده و از آن به صورت ويژه حمايت مي‌كند.

محصولات صنعت نساجي و پوشاك تركيه هم‌اكنون در بازارهاي سراسر جهان به فروش مي‌روند و اين كشور هدف‌گذاري كرده كه صادرات 20 ميليارد دلاري فعلي خود را در اين حوزه به بيش از 100 ميليارد دلار طي 15 سال آينده برساند.

از نظر رتبه‌بندي جهاني نيز صنعت نساجي تركيه جزو پنج كشور اول دنيا در كنار غولهايي مانند چين و هند محسوب مي‌شود.

اما در حالي كه هفدهمين نمايشگاه بين‌المللي صنايع نساجي ايران امروز به كار خود پايان مي‌دهد، بررسي آمار و ارقام نشان داد كه از 120 شركت خارجي حاضر در نمايشگاه امسال 80 شركت ترك بودند.

تعداد شركتهاي ترك حاضر در نمايشگاه امسال تنها به اندازه 10 شركت كمتر از توليدكنندگان ايراني حاضر در نمايشگاه بود كه اين موضوع در نوع خود بسيار جالب توجه است.

علي مرادي، مجري برگزاري نمايشگاه بين‌المللي نساجي در اين باره به خبرنگار ايسنا گفت: ‌دولت تركيه بيش از 50 درصد از هزينه مربوط به شركت توليدكنندگان نساجي و پوشاك اين كشور را در نمايشگاه ايران پرداخت كرده است.

او با بيان اين كه اين اقدام در راستاي حمايت از صادرات نساجي و پوشاك تركيه انجام مي‌شود، عنوان كرد: ‌دولت تركيه بسته به نوع نمايشگاه و محصولات عرضه شد در آن بين 10 تا 60 درصد به توليدكنندگان خود يارانه پرداخت مي‌كند.

وي اضافه كرد: براي هر يك از شركتهاي ترك حاضر در نمايشگاه امسال تهران يك تا دو بليت رايگان تركيش ايرلاين از سوي دولت تركيه اختصاص يافته و بخش اعظم هزينه‌ حمل بار شركت‌كنندگان تركيه در نمايشگاه نيز پرداخت شده است.

به گفته وي هزينه هر متر غرفه در نمايشگاه نساجي تهران براي خارجيها 250 يورو بوده كه شركتهاي ترك تنها حدود 100 يورو از اين مبلغ را پرداخت كرده و مابقي توسط تركيه تقبل شده است.

او با انتقاد از اين‌كه در ايران هيچ حمايتي از توليدكنندگان براي شركت در نمايشگاههاي خارجي و عرضه توانمنديهايشان نمي‌شود، گفت: حمايت از حضور در نمايشگاههاي خارجي حدود دو سال است كه به دليل كمبود بودجه قطع شده و اين در حالي است كه در گذشته تا 50 درصد به توليدكنندگان براي شركت در نمايشگاههاي بين‌المللي يارانه داده مي‌شد.

مرادي تاكيد كرد: بدون حضور در نمايشگاههاي خارجي ايران نمي‌تواند در زمينه صادرات جهشي داشته باشد.

مجري برگزاري هفدهمين نمايشگاه بين‌المللي نساجي اظهار كرد: امسال از حضور بسياري از توليدكنندگان چيني در نمايشگاه نساجي تهران جلوگيري شد كه چرا كه چيني‌ها قصد داشتند عمدتا محصولات كم‌كيفيت خود را در نمايشگاه عرضه كنند.

نظرات بینندگان