arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۰ - ۲۸ مهر ۱۳۹۰

ورود سرزده کلینتون به کابل

به باور مردم افغانستان، امریکائی ها که خود را مقامات کشورهای قدرتمند می دانند، بدون هماهنگی با وزارت خارجه افغانستان به این کشور سفر می کنند که این موضوع مغایرعرف دیپلماتیک در تمام جهان است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهر: وزیر خارجه آمریکا شب گذشته به طور سرزده و بدون هماهنگی با مقامات افغانستان وارد کابل شد.

هیلاری کلینتون چهارشنبه شب مانند همیشه بدون هماهنگی و اطلاع مقامات افغانستان به یکباره وارد کابل شد.

بنا به گفته مقامات افغان قرار است کلینتون در این سفر با "حامد کرزی" رئیس جمهور افغانستان، "زلمی رسول" همتای افغان خود دیدار و مذاکره کند. پیش بینی می شود برخی مسائل از جمله پیمان استراتژیک کابل- واشنگتن و تسریع در برگزاری لویه جرگه و تثبیت پایگاه های دائمی نظامی افغانستان مسائل مورد گفتگوی دو طرف باشد.

از سوی دیگر سفرهای سرزده مقامات افغان باعث نگرانی افغانها شده است. به باور مردم افغانستان، امریکائی ها که خود را مقامات کشورهای قدرتمند می دانند، بدون هماهنگی با وزارت خارجه افغانستان به این کشور سفر می کنند که این موضوع مغایرعرف دیپلماتیک در تمام جهان است.

طی سالهای گذشته چندین بار مقامات وزارت خارجه اینگونه سفرهای سرزده را نقض قوانین افغانستان و اصول بین المللی اعلام کرده و اظهار داشته اند: ما از مقامات کشورهای خارجی می خواهیم تا سفرهای مقامات خود را از طریق مجاری دیپلماتیک افغانستان هماهنگ کنند تا قوانین کشور پایمال نشود.

"عبدالله سلجوقی" کارشناس افغان در این باره گفت: واضح و روشن است که آمریکاییها هر کاری را که بخواهند انجام می دهند چه ما بخواهیم و چه نخواهیم. مقامات دولتی ما هم مجبور هستند مطیع امر آنها باشند چه بخواهند و چه نخواهند. اما ناراحتی ما از این است که کسی که به حمام می رود قبلش صاحب حمام را خبردار می سازد، اما این مقامات مغرور غربی حتی به اندازه حمام رفتن هم برای افغانستان ارزش و احترام قائل نیستند.

این خواسته قانونی مردم افغانستان است تا دولت به این مشکل بطور جدی رسیدگی کند، چرا که این سفرهای غیر منتظره، مشکلات خاصی برای مردم منطقه از جمله برقراری وضعیت فوق العاده برای تامین امنیت و مختل شدن اوضاع عادی زندگی مردم را نیز در پی دارد.
نظرات بینندگان