arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۹۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۵ - ۲۹ مهر ۱۳۹۰
جدیدترین گزارش بانک جهانی اعلام شد ؛

رتبه 144 ایران در میان 183 کشور جهان از لحاظ شاخص کلی فضای کسب و کار

ایران از نظر رده بندی جهانی فضای کسب و کار نسبت به سال گذشته سقوط 4 پله ای داشته است. ایران در سال گذشته رتبه 140 را در میان 182 کشور جهان بدست آورده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بانک جهانی در جدیدترین گزارش "فضای کسب و کار 2012 " از سقوط ۴ پله ای ایران از نظر فضای کسب و کار در میان ۱۸۳ کشور جهان خبر داد و اعلام کرد، آغاز کسب و کار و اخذ وام در ایران آسان تر شده است.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود موسوم به «گزارش فضای کسب و کار 2012» رتبه ایران از نظر فضای کسب و کار در میان 183 کشور جهان را 144 اعلام کرد.

بدین ترتیب ایران از نظر رده بندی جهانی فضای کسب و کار نسبت به سال گذشته سقوط 4 پله ای داشته است. ایران در سال گذشته رتبه 140 را در میان 182 کشور جهان بدست آورده بود.
 
* رتبه ۱۴۴ ایران از نظر فضای کسب وکار در جهان و ۱۳ در خاورمیانه
 
بر اساس این گزارش ایران از لحاظ شاخص کلی فضای کسب وکار در رتبه 144 جهان و 13 خاورمیانه و شمال آفریقا قرار گرفته است . شاخص کلی فضای کسب وکار بر پایه 10 شاخص کوچکتر با عناوین آغازکسب وکار،کسب مجوز، استخدام نیروی کار، ثبت داراییها،کسب اعتبارات، حمایت از سرمایه گذاری، مالیات، تجارت مرزی، اجرای قراردادها و ورشکستگی محاسبه می شود. این شاخص در واقع نشان دهنده سهولت و مناسب بودن هرکشور برای انجام فعالیت های اقتصادی و تجاری است.بدین ترتیب ایران از نظر سهولت و مناسب بودن برای انجام فعالیت های اقتصادی در میان 183کشور در مراتب انتهایی قرار دارد و نسبت به سال گذشته که رتبه 140 را از این نظر بدست آورده بود ۴ پله سقوط داشته است.

در میان 15کشور خاورمیانه و شمال آفریقا نیز ایران از نظر سهولت کسب وکار در رتبه 13 قرار گرفته است که نسبت به سال گذشته 2 پله صعود داشته است. عربستان با رتبه جهانی 12 در رتبه نخست منطقه از این نظر قرار گرفته است. رتبه سایرکشورها نیز به ترتیب عبارت است از امارات(رتبه جهانی۳۳)، قطر(36)،بحرین(38)، عمان(49)،کویت(67)، اردن(96)،یمن(99)، لبنان(104)،مصر(110)، سوریه(134)،سودان(135)،ایران(144)،الجزایر (148)،عراق(164).

در جهان سنگاپور رتبه نخست از نظر فضای کسب و کار را به خود اختصاص داده است و هنگ کنگ، نیوزیلند، آمریکا، دانمارک،  نروژ، انگلیس، کره جنوبی، ایسلند، و ایرلند نیز به ترتیب رتبه های دوم تا دهم را به خود اختصاص داده اند.

کشور آفریقایی چاد نیز در رتبه آخر قرار گرفته است.

* آغاز کسب وکار در ایران آسان تر شد

بر اساس این گزارش، آغازکسب وکار در ایران طی یک سال گذشته آسان تر شده است. در عین حال ایران از لحاظ شاخص آغازکسب وکار در رتبه 53 قرار دارد که نسبت به سال گذشته ، 5 رتبه سقوط داشته است .ایران از این نظر در گزارش سال گذشته در رتبه 48 جهان قرار داشت.
شاخص آغازکسب وکار بر پایه چهار فاکتور محاسبه می شودکه عبارتند از تعداد رویه های قانونی لازم برای آغازکسب وکار، زمان لازم برای آغاز و راه اندازی یک کار، هزینه متوسط آغاز یک کار و حداقل سرمایه لازم برای آغاز یک کار. زمان لازم برای آغاز و راه اندازی یک کار  از 9 روز به 8 روزکاهش یافته است. هزینه راه اندازی کسب وکار نیز در سال گذشته معادل 3.9 درصد درآمد سرانه بوده که این رقم در سال جاری به 3.8 درصد کاهش یافته است. به علاوه حداقل سرمایه لازم برای راه اندازی کسب وکار در سال گذشته معادل 0.8 درصد درآمد سرانه بوده که این رقم در سال جاری به 0.7 درصد کاهش داده شده است .

*دریافت مجوز ساخت و ساز در ایران تسهیل شده است

دریافت مجوزهای ساختمانی نیز در طی یک سال گذشته در ایران آسان تر شده است. اما در حالیکه ایران از این نظر در سال گذشته در رتبه 141 جهان قرار داشت در گزارش جدید بانک جهانی رتبه 164 را به دست آورده است.
تعداد رویه های قانونی لازم برای کسب مجوزهای ساختمانی از 17 عدد در سال گذشته به 16 عدد در سال جاری کاهش یافته است. مدت زمان اخذ مجوزهای ساختمانی نیز از 322 روز به 320 روزکاهش یافته و میزان هزینه لازم در این زمینه از 365 درصد درآمد سرانه به 355.6 درصدکاهش پیداکرده است .


* سقوط 10 پله ای ایران از نظر سهولت ثبت دارائی ها

از نظر ثبت دارائی ها رتبه جهانی ایران 10 پله سقوط داشته است. در سال گذشته رتبه ایران از این نظر 153 بود اما طی سال جاری جایگاه ایران به 163کاهش یافته است.
طی سال گذشته ثبت داراییها در ایران بیش از 33 روز زمان می برد در حالی که این رقم طی سال جاری به 36 روز افزایش یافته است.هزینه ثبت داراییها در ایران نیز معادل 10.5 درصد ارزش دارایی بوده که نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.همچنین برای ثبت داراییها و اموال در ایران باید به 9 سازمان و ارگان دولتی مراجعه کردکه این تعداد نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.
 
* وام گرفتن در ایران آسان تر شد

رتبه جهانی ایران از نظر سهولت دریافت وام و مطلوبیت قوانین و مقررات مربوط به آن بهبود داشته است. در حالی که ایران از این نظر در سال گذشته در رتبه 113 قرار داشت در سال جاری به جایگاه 98 ارتقاء یافته است.
شاخص هایی که بر پایه آن ها این رتبه تعیین شده است عبارتند از شاخص قدرت حقوق قانوین که ایران در آن از ۱۰ نمره ۴ را بدست آورده است؛ و شاخص عمق اطلاعات اعتباری که نمره ایران از ۶ نمره ۴ اعلام شده است.

از نظر حمایت از سرمایه گذاران رتبه جهانی ایران طی یک سال گذشته نزول داشته است. در گزارش جدید بانک جهانی رتبه ایران از نظر حمایت از سرمایه گذاران 166 اعلام شده که نسبت به سال گذشته یک پله نزول داشته است. ایران در سال گذشته رتبه 165 را از این نظر به خود اختصاص داده بود.


* رتبه جهانی ایران از نظر پرداخت مالیات ها ۹ پله سقوط کرد

در ایران افراد حقیقی و حقوقی باید 20 نوع مالیات به صورت مستقیم و غیر مستقیم بپردازند که نسبت به سال گذشته ۲ عدد کمتر شده است. همچنین برای محاسبه و پرداخت مالیات در ایران بیش از 344 ساعت زمان لازم است. این رقم برای سال گذشته نیز 344 ساعت گزارش شده بود.  نرخ کلی مالیات در ایران با کاهش نسبت به سال گذشته در سطح 44.1 درصد سود برآورد شده است. این رقم در سال گذشته 44.1 درصد اعلام شده بود.
بر اساس این گزارش از نظر شاخص پرداخت مالیات رتبه جهانی ایران 9 پله سقوط داشته است. رتبه ایران در سال گذشته از این نظر 117 بودکه در سال جاری به 126 نزول پیداکرده است.

* رتبه 138 ایران از نظر سهولت تجارت در سطح جهان

رتبه جهانی ایران از نظر کیفیت تجارت کالا نیز 4 پله نزول داشته و از 134 در سال گذشته به 138 در سال جاری رسیده است.برای صادرات کالا از طریق مرزها در ایران به 7 مدرک معتبر نیاز است که نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است. زمان صادرات در ایران نیز بدون تغییر مانده و 25 روز برآورد شده است . هزینه صادرات در مرزهای ایران نیز برای هرکانتینر 1275 دلار است که نسبت به سال گذشته 214دلار افزایش داشته است.
برای واردات کالا از طریق مرزهای ایران نیز به 8 مدرک و سند نیاز است که تغییری نسبت به سال گذشته نداشته است. زمان برای واردات کالا به ایران نیز با کاهش 6 روزه به 32 روز رسیده است. هزینه واردات کالا به ایران نیز با افزایش 179 دلاری طی سال گذشته به 1885 دلار به ازای هرکانتینر رسیده است.

* زمان نهایی شدن قراردادهای تجاری در ایران ۱۵ روز کمتر شد

برای نهایی شدن و اجرای قراردادهای تجاری در ایران 39 مرحله وجود داردکه این رقم نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است . برای نهایی شدن قراردادهای تجاری در ایران نیز بیش از 505 روز زمان نیاز است که این رقم نسبت به سال گذشته ۱۵ روز کمتر شده است.
رتبه ایران از نظر اجرای قراردادهای تجاری در سطح جهان 3 پله بهبود یافته و از 53 به 50 رسیده است. ایران از این نظر در صدر منطقه قرار گرفته است. این بهترین رتبه ای است که ایران در میان شاخص های کلی مربوط به فضای کسب و کار بدست آورده است.

*رتبه 118 ایران از نظر تعطیلی فعالیت های اقتصادی

بر اساس این گزارش رتبه ایران در زمینه ورشکستگی و پایان یافتن یک فعالیت تجاری نیز کاهش داشته و از 109 به 118 رسیده است. در عین حال زمان مربوط به تعطیلی یک کارگاه اقتصادی در ایران بدون تغییر نسبت به سال گذشته در سطح 4.5 سال باقی مانده است. نرخ احیاء و تجدید حیات اقتصادی نیز بدون تغییر در سطح 23.1 درصد باقی مانده است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
0
0
اينا كه اصلا با آمار دكتر محمود جور در نمياد؟! خداييش مطمئنيد؟ جل الخالق. من فكر ميكردم داريم جزو 10 تا اقتصاد اول دنيا ميشيم.
نظرات بینندگان