arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۹ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۷

فیلم/ تغییرات سطح مریخ در اثر طوفان غبار را ببینید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ناسا، تصاویر جدیدی از تغییرات شکل گرفته ناشی از طوفان غبار در سطح مریخ منتشر کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، تصاویر جدید ناسا نشان می‌دهند با ادامه طوفان غبار، تغییرات سیاره‌ای گسترده‌ای در سطح مریخ در حال وقوع است.

این تصاویر خیره کننده، با دوربین "MARCI" ناسا گرفته شده‌اند. این دوربین، در "مدارگرد شناسایی مریخ"(MRO) که کار نقشه‌برداری روزانه از کل این سیاره را بر عهده دارد، قرار گرفته است.

طوفان‌های غباری که مریخ را احاطه کرده‌اند، هر شش یا هشت سال زمینی رخ می‌دهند که برابر با سه تا چهار سال روی مریخ است. ستاره‌شناسان هنوز دلیل یا چگونگی شکل‌گیری و تکامل این طوفان‌ها را نمی‌دانند. آنها امیدوارند با بررسی شرایط اخیر مریخ، بتوانند این پدیده را درک کنند.

فیلم/ تغییرات سطح مریخ در اثر طوفان غبار را ببینید

دکتر "رابرت مسی"(Robert Massey)، مدیر اجرایی "انجمن سلطنتی اخترشناسان بریتانیا"(RAS) گفت: این طوفان، از زمین قابل دیدن است اما به دلیل گسترش سریع، اغلب بیشتر مریخ را در بر می‌گیرد و جزئیات سطح را مخفی می‌کند. شاید هنوز بتوانید آتش‌فشان‌های بلندی مانند "المپوس"(Olympus) را در مریخ ببینید اما ممکن است ویژگی‌های معمولی سطح این سیاره، قابل دیدن نباشند. علاقمندان فضا می‌توانند با یک تلسکوپ دقیق، فرو رفتن و بیرون آمدن قله‌های یخی را در طوفان‌های غبار ببینند. در حال حاضر، بهترین زمان دیدن مریخ هنگامی است که این سیاره در جهت مخالف خورشید و نزدیک به حداقل فاصله از زمین قرار دارد.

فیلم/ تغییرات سطح مریخ در اثر طوفان غبار را ببینید

دکتر "میشل کالینز" (Michelle Collins)، از "دانشگاه سوری"(University of Surrey) انگلستان گفت: تلسکوپ‌های غیرحرفه‌ای می‌توانند از جو مریخ تصویربرداری کنند و در حال حاضر کاشفان تیزبین، تصاویر شگفت‌آوری از طوفان سهمگین غبار ثبت کرده‌اند. تصاویر ثبت شده قبل و بعد از طوفان غبار، تغییرات قابل توجهی را نشان می‌دهند.

دانشمندان ناسا، ابتدا در 30 مه سال جاری، طوفان غبار را در مقیاس کوچک بررسی کردند اما در 20 ژوئن، این طوفان در سطح جهانی بررسی شد.

"مایکل اسمیت" (Michael Smith)، یکی از دانشمندان "مرکز پروازهای فضایی گادرد" (GSFC) ناسا گفت: از زمان آغاز اکتشافات فضاپیماها در سال 1960، این طوفان، یکی از بزرگترین رخدادهای آب و هوایی مشاهده شده در مریخ بوده است. داشتن طوفان دیگری مشابه طوفان کنونی، می‌تواند به درک ما از این گونه رخدادها کمک کند.

در اثر این طوفان، پنل‌های خورشیدی مریخ‌نورد "فرصت"(Opportunity) با لایه‌ای از غبار پوشیده می‌شوند.

به گفته ناسا، غبار می‌تواند مانند یک عایق عمل کند؛ در نتیجه ممکن است دمای محیط تا سطوح طراحی شده کاوشگر فرصت کاهش پیدا نکند. در هر حال، تاریکی به قدری عمیق است که این مریخ‌نورد حتی از عهده راه‌اندازی ساعت ماموریت خود نیز برنمی‌آید. این موضوع، بازیابی کاوشگر "فرصت" را تا زمان شارژ دوباره باتری‌هایش به تاخیر می‌اندازد و ناچار باید منتظر پایان طوفان و شارژ دوباره کاوشگر "فرصت" بود.

نظرات بینندگان