arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۴ - ۳۰ مهر ۱۳۹۰

پورمحمدی: شرايط كنوني جزو سخت‌ترين‌ها در طول تاريخ انقلاب است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس سازمان بازرسي كل كشور پيشنهاد داد كه بهزيستي به شهرداري‌ها واگذار شود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمين مصطفي پورمحمدي طي سخناني در همايش مديران سازمان زندان‌ها با اشاره به بازرسي‌هاي سازمان بازرسي كل كشور از سازمان زندان‌ها تصريح كرد: سازمان بر اساس وظيفه خود بازرسي‌هاي مختلفي دارد كه سعي شده است در تمامي گزارش‌ها، امور با نگاه واقع‌بينانه و دقيق منتقل شود اما نكته مهم اين است كه چنانچه خود مديران انگيزه كنترل سيستمي داشته باشند و سيستم‌سازي كنند و آدم‌هاي مورد اعتماد خود را براي نظارت سيستمي بگمارند، حتما اين نظارت دقيق‌ترين، سالم‌ترين و كم‌هزينه‌ترين نظارت‌ها خواهد بود.

وي ادامه داد: سازماني مانند سازمان بازرسي هر قدر قوي باشد مطمئنا نمي‌تواند در حد يك بازرسي درون‌سازماني موفق باشد.

رييس سازمان بازرسي كل كشور با تاكيد بر لزوم بازرسي‌هاي درون‌سازماني افزود: هنگام بازرسي‌ها به دستگاه‌ها اعلام مي‌كنيم كه سازمان بازرسي آمده تا به شما كمك كند تا نظارت درون سازماني‌تان تقويت شود. مهم اين است كه خود دستگاه نظارت داشته باشد كه اگر اين اتفاق افتاد، بازرسي‌ها اثربخش‌تر خواهد بود. خداوند نيز در قرآن مي‌فرمايد كه خودتان محاسبه كنيد. كلانتر، شهربان و محتسب نمي‌تواند آنچه را در درون ماست كنترل و بازرسي و از آن جلوگيري كنند.

پورمحمدي با بيان اينكه در بحث‌هاي مديريتي كشور دو توصيه دارم، اظهار كرد: هر كسي خود و خانواده شغلي و شخصي‌اش را كنترل و نگهداري كند. نكته دوم اين است كه بدانيم در يك مجموعه به‌هم پيوسته زندگي مي‌كنيم، نه يك جزيره. ما يك مجموعه هستيم كه اين مجموعه روي هم تاثير و تاثر دارد. اگر اين مجموعه به‌هم پيوسته را با هم نبينيم، هر قدر نقاط ضعف بازگو شود، مشكلي حل نمي‌شود. اگر فكر كنيم يك جزيره هستيم، هر كسي در مسير خود گام بر مي‌دارد و حد امور رعايت نمي‌شود.

حجم جرم‌انگاري و ميزان مجرمان يك تهديد براي جامعه است

وي با اشاره به برخي تهديدها در جامعه خاطرنشان كرد: افزايش جرايم در جامعه، هم از نظر جرم‌انگاري و هم از نظر ارتكاب، يكي از تهديدهاي جدي است. آخرين آمار مركز پژوهش‌هاي مجلس نشان مي‌دهد كه 1200 عنوان مجرمانه وجود دارد. حجم جرم‌انگاري و ميزان مرتكبان جرم يك تهديد بزرگ و واقعي براي نظام قضايي، اجتماعي، امنيتي و زندان‌باني كشور است. به همين دليل تراكم جمعيت زندان مطرح است. اگر تراكم بالا باشد، نمي‌توان كاري كرد. نكته ديگر نوع تربيت، تعيين تكليف متهمان، مجرمان و محكومان است. بايد سه گروه تعيين تكليف شوند ولي چون نظامات ما در اين تعيين تكليف‌ها مقداري كندي دارد، سرريز آن در زندان خود را نشان مي‌دهد كه اين مساله خود تبديل به يك تهديد شده است.

گزارش‌ها همچنان حاكي از وجود مواد مخدر در زندان‌هاست

رييس سازمان بازرسي كل كشور با بيان اينكه زنداني كه در آن مواد مخدر بيايد تمام بنيان‌هاي تربيتي و رفتاري آن به‌هم مي‌ريزد، يادآور شد: در كشور به خاطر اينكه نمي‌توان جلوي مواد مخدر را گرفت، اين مساله يك تهديد است. وقتي مواد مخدر به زنداني راه پيدا كرد نمي‌توان كاري از پيش برد. گزارش‌ها حكايت از وجود مواد مخدر در زندان‌ها دارد؛ البته بخشي از آن طبيعي است.

پورمحمدي با بيان اينكه ميزان وضعيت اجتماعي و نرخ بازگشت به زندان خود يك تهديد جدي است، تصريح كرد: جامعه توان پذيرش فردي را كه در زندان بازپروري و اصلاح شده است، ندارد. ماموران نگهداري، كمبود مراقبان زندان، مامور همراه و بدرقه زنداني‌ها، نداشتن كادر مناسب و تربيت شده، كادر موظف و ... همگي تهديداتي هستند كه اين حوزه را آسيب‌پذير كرده‌اند. كمبود قضات ناظر بر زندان يكي از دغدغه‌هاست كه بار آن بر دوش سازمان زندان‌هاست.

«جرم‌زدايي» و «حبس‌زدايي» با جديت بيشتري دنبال شود

رييس سازمان بازرسي كل كشور خطاب به مديران سازمان زندان‌ها اظهار كرد: حجم تهديدات شما فراوان است. حال در اين وضعيت تكليف و راه حل چيست؟ يك بحث توسط قوه قضاييه انجام مي‌شود تا داستان جرم‌انگاري را مقداري تعديل كنيم. بحث جرم‌زدايي و حبس‌زدايي دو سياست است كه قوه قضاييه تعقيب مي‌كند كه بايد با جديت بيشتري دنبال شود.

در وضع زندان‌ها تغيير اساسي ايجاد كنيم

پورمحمدي ادامه داد: معتقدم ما از دو منظر بايد در وضع زندان‌ها تغيير اساسي ايجاد كنيم؛ يكي اينكه حجم جمعيت كيفري و محبوس را كاهش دهيم. چون زندان در اين حد نداريم. به هر حال ما يك نظام فرهنگي و تربيتي هستيم و بايد جمعيت زنداني را كاهش دهيم؛ بنابراين اگر در زندان جاي صد هزار زنداني باشد بايد در اين فضا پنجاه هزار زنداني نگهداري شود تا جاي زنداني فراخ باشد و به كلاس‌هاي آموزشي برود تا وقتي بيرون رفت به درد جامعه بخورد. بر اين اساس بايد تلاش ما در جهت كاهش جمعيت زنداني باشد در حالي كه هم‌اكنون سه برابر ظرفيت زندان‌ها زنداني داريم؛ البته اشكال اين بود كه سال‌هاي گذشته در حد نياز و رشد جمعيت، زندان نساخته‌ايم.

وي راجع به تغيير اساسي ديگر در وضع زندان‌ها افزود: در زندان‌هاي ما موضوع مواد مخدر مطرح است و حدود 40 تا 50 درصد از ميانگين زنداني‌هاي كشور محكومان مواد مخدر هستند. خود بحث مواد مخدر در زندان، محكومان مواد مخدر و معتادان عارضه‌اي است كه زندان را از وضعيت طبيعي خود خارج مي‌كند. اگر اين زندانيان را جدا كنيم، 70 تا 80 هزار نفر از اين جمعيت كم مي‌شود و اگر سازمان زندان‌ها بتواند ظرفيت زندان‌ها را به 140 هزار زنداني افزايش دهد، به تدريج به وضع مطلوب نزديك مي‌شود.

قانون «مديريت شهري» را احيا كنيم

رييس سازمان بازرسي كل كشور با بيان اينكه اداره كل زندان‌هاي تهران و استان البرز كه بيشترين حجم زنداني‌هاي كشور را در خود جاي داده‌اند حدود شصت ميليارد تومان بودجه دارند، تصريح كرد: در كشور قانوني به نام «مديريت شهري» است كه در برنامه سوم و چهارم تصويب و در برنامه پنجم نيز آمده ولي اجرا نمي‌شود. اين قانون مي‌گويد شهرها در همه ابعاد نيازهاي شهري بايد در اختيار مديران شهري باشند. يعني شوراي شهر و شهرداري‌ها بايد متكفل همه امور شهروندان براي زندگي‌شان باشند، غير از مسايل حاكميتي.

جمع‌آوري متكديان و نگهداري معتادان حداقل كار مديران شهري است

پورمحمدي با بيان اينكه «معاونت برنامه‌ريزي و توسعه منابع انساني رياست جمهوري، مجلس و مراكز ديگر كار كارشناسي كردند و به اين نتيجه رسيدند كه بايد 23 وظيفه از دولت خارج و در اختيار مديريت شهري قرار گيرد»، خاطرنشان كرد: آموزش، ورزش، بهداشت، بهزيستي، كتابخانه‌ها و بسياري از خدمات مشابه به شهرداري و مديريت شهري ملحق شود. يكي از مهم‌ترين مسايل شهرها مباحث اجتماعي و فرهنگي شهر است. اگر بگوييم مثلا آموزش و پرورش را نمي‌توان به شوراي شهر و شهرداري‌ها واگذار كرد و يا بهداشت و درمان بسيار گسترده است و واگذاري مدتي زمان مي‌خواهد اما جمع‌آوري بچه‌هاي كف خيابان و معتاداني كه ناهنجاري دارند و امنيت شهروندان را به خطر مي‌اندازند، حداقل كار مديريت شهري است. اگر شهري يك سري بي‌سرپرست و فقير داشته باشد، مسئوليت آنان به مديريت شهري باز مي‌گردد. از اين جهت امور بهزيستي نيز بايد به مديران شهري واگذار شود.

وي با اشاره به تلاش‌هاي شهرداري‌هاي مختلف براي زيبايي‌هاي بصري و فضاي سبز ادامه داد: اگر ساختن پارك‌هاي زيبا براي شهروندان كار شهرداري است، آيا جمع‌آوري متكديان و كمك به معلولان شهر جزو وظايف و اولويت‌هاي مديران شهري نيست؟ شهرداري تهران امروز نزديك به چند هزار ميليارد تومان و شهرداري كرج نيز بودجه زيادي دارد. اين در حالي است كه بودجه سازمان زندان‌هاي اين دو استان يعني استان‌هاي تهران و كرج تنها شصت ميليارد تومان است. پنجاه درصد زندانيان معتاد هستند. اگر اين معتادان به زندان‌ها بروند يعني اينكه نمي‌توان مجرمان و زندانيان پرخطر را نگهداري كرد. شهرداري كه ده‌ها بلكه صدها پارك و مراكز تفريحي مي‌سازد آيا نبايد چند اردوگاه بسازد تا معتادان همان شهر نگهداري و بازپروري شوند؟

رييس سازمان بازرسي كل كشور تاكيد كرد: ما به عنوان سازمان بازرسي معتقديم دولت محترم اگر هر روز از اين تصميم عقب‌نشيني كند به فرهنگ و امور اجتماعي و اصلاح جامعه پشت كرده است. اين مساله اصلي‌ترين وظيفه شوراي شهرها به خصوص شوراي شهر تهران و كرج است. شوراي شهر كه به فكر تزيينات پايين پل‌ها است بايد به فكر متكديان شهر نيز باشد.

پورمحمدي ادامه داد: مردم دوست ندارند در كف خيابان‌هاي خود گدا و معتاد ببينند. مردم دوست ندارند خردسالان را سر چهارراه‌ها در حال تكدي‌گري ببينند يا اينكه شب‌ها كودكان را ببينند كه در سطل‌هاي زباله دنبال قوطي‌هاي فلزي و ديگر اشيا هستند. نگويند بودجه نداريم. چند هزار ميليارد تومان در اين شهر بودجه است. مقداري خرج حاشيه‌ها را كم كنيم تا به اين مساله برسيم.

وي افزود: همين كار بايد در استان‌ها تعقيب شود. اگر اين موضوع محقق شود صد هزار نفر از جمعيت زندان‌ها كاسته مي‌شود. عدد بودجه زندان‌ها بزرگ و نجومي نيست، بنابراين بايد زندان از دست اعتياد نجات پيدا كند. قاچاقچي و فروشنده مواد مخدر بايد به زندان برود اما نمي‌توان معتاد عادي را وارد زندان كرد.

 انتقال بهزيستي‌ها به شهرداري‌ها ضرورت دارد

رييس سازمان بازرسي كل كشور با بيان اينكه «رفع مشكلات زندان‌ها حتما نياز به اصلاح قوانين دارد»، گفت: سازمان زندان‌ها اين مقوله را به صورت جدي تعقيب كند. سازمان بازرسي كل كشور نيز كمك مي‌كند زيرا راجع به اين موضوع قانون داريم.

پورمحمدي اظهار كرد: زمان حضورم در وزارت كشور امور را طبقه‌بندي كردم و دو بار براي بازگردان مديريت شهري به شهرداري‌ها اقدام كردم كه نشد. قدم اول براي اين كار اين است كه بهزيستي را به شهرداري‌ها بدهيم. بودجه بهزيستي را نيز به شهرداري‌ها بدهيم تا معضل جرايم در كشور، زنداني و تربيت زنداني‌ها كاهش يابد. اينها حلقاتي است كه آخرش به زندان باز مي‌گردد. اگر زندان نتواند كار خود را خوب تعقيب كند، اين حلقه‌ها معيوب باقي مي‌ماند. اين حلقات زماني اصلاح مي‌شوند كه بتوانيم زندان را اصلاح كنيم. مهم‌ترين مقوله نيز تراكم و تركيب ناموزون جمعيت زنداني است. نفس اعتياد و توزيع مواد مخدر در زندان مشكلات را چند برابر مي‌كند.

پورمحمدي با اشاره به پيگيري‌هاي گذشته خود راجع به انتقال امور شهري به شهرداري‌ها خاطرنشان كرد: اين مقوله جدي است و نمي‌توانيم از آن فاصله بگيريم. من از زمان وزارت كشور اين بحث را تعقيب مي‌كردم. الان هم به خاطر مسايل فراتر از بحث زندان‌ها اين كار را دنبال مي‌كنم اما بحث زندان‌ها حائز اهميت است.

وي خطاب به مديران زندان‌هاي كشور گفت: كار شما را مقدس و ارزشمند مي‌دانيم. به تعبير حضرت امام خميني (ره) كار اصلاح، كار انبياست. ان‌شاالله خدا به شما توفيق بدهد. اميدوارم خسته نشويد چرا كه تحت فشارهاي بسيار هستيد.

غرب، پررويي و دريدگي را از حد و مرز گذرانده است

رييس سازمان بازرسي كل كشور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به شرايط روز كشور اظهار كرد: همه از وضعيتي كه دشمن مي‌خواهد بر ما تحميل كند كه بخشي را نيز تحميل كرده، آگاهي داريم. شرايط فعلي از نظر فشار، تحميل و برخورد جزو سخت‌ترين شرايط در طول تاريخ انقلاب است. غير از داستان جنگ كه شرايط سخت خود را داشت، امروز شرايط دشواري را پشت سر مي‌گذاريم. امروز در سخت‌ترين و بدترين دوران برخوردهاي جهاني قرار داريم. وقتي به فضاي سياسي مي‌آييم با قطعنامه‌ها، حصرها، تحريم‌ها و مصاحبه‌ها روبه‌رو هستيم. به خاطر موضوعات مختلف در سازمان ملل و اتحاديه اروپا عليه ما قطعنامه صادر مي‌شود. اقدامات دستگاه اجرايي و قضايي داخل كشور را بهانه قطعنامه قرار داده و قيم‌مآبانه به قضات ما اعلام مي‌كنند كه چرا اين حكم را صادر كردي. اموالي اينجا نداري ولي سمبليك اموالت را توقيف مي‌كنيم. به عبارت ديگر غرب پررويي و دريدگي را از حد و مرز گذرانده است.

پورمحمدي اضافه كرد: اساسا تمام عرف‌هاي مقبولي را كه خودشان قرار داده‌اند، برهم زده‌اند. اساسا غربي‌ها هميشه اين طورند. قانون خوب است تا زماني كه منافعشان تامين شود. اخلاق خوب است تا آن‌ها منفعت يابند. اگر منفعت و جايگاهشان كوچك‌ترين آسيبي ببيند، نه اخلاق مي‌فهمند، نه به قانون و قاعده ملتزم هستند و نه بر ادعاهاي خود پايبندند. بي‌محابا همه را زير پا مي‌گذارند و از هيچ‌كس هم خجالت نمي‌كشند. غرب در اين موقعيت‌ها چشم خود را روي همه چيز بسته و همه چيز را زير پا مي‌گذارد.

وي با اشاره به بهانه‌هاي سياسي و حقوق بشري غرب عليه ايران تصريح كرد: برخورد دوگانه غرب عليه ما در حالي صورت مي‌گيرد كه اين قدر وضع دنيا رسواست كه در روز روشن در كشورهاي مختلف ملت‌ها را مي‌كشند. ما را متهم مي‌كنند كه دو سال قبل در يك درگيري فردي در ايران كشته شده است ولي در روز روشن آدم مي‌كشند و هيچ واكنشي نشان نمي‌دهند.

رييس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به فشار رسانه‌اي غرب عليه كشورمان نيز اظهار كرد: فردي تنها ده ثانيه با تلويزيون پرس‌تي‌وي مصاحبه كرده است. بعد اين فرد را مجبور مي‌كنند همان ده ثانيه را تكذيب و اعلام كند تحت فشار اين حرف‌ها را زده است. در حالي كه رسانه‌هاي آنها حتي در توهين به تمام مقدسات آزاد هستند ولي اجازه ندارند حرف‌هاي ما را منتقل كنند. تمام دعوا و حرف ما با رسانه‌هاي آنها اين است كه چرا به مقدسات توهين مي‌كنند. مجوز دفتر پرس‌تي‌وي در لندن كه مدعي است مهد آزادي دنياست، بسته مي‌شود اما هنگامي كه دادستان ما دستور توقف فعاليت دو سايت را مي‌دهد كه عليه مسئولان دروغ گفته است، او را تحريم مي‌كنند و تحت تعقيب قرار مي‌دهند.

 ادعاي آژانس راجع به فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران بي‌اساس است

پورمحمدي ادامه داد: تمام گزارش‌ها و بازرسي‌ها نشان مي‌دهد فعاليت‌هاي هسته‌يي ما هيچ انحرافي ندارد. دوباره امسال مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام كرد كه در فعاليت‌هاي ما رگه‌هاي نظامي ديده مي‌شود. اين در حالي است كه هيچ سند و مدركي ارائه نمي‌كند. بعد از آن هم بيانيه تندي عليه كشور ما صادر و تلاش مي‌كنند به دنبال آن پرونده ما را به شوراي امنيت بفرستند.

وي گفت: مقام معظم رهبري طي روزهاي گذشته فضاي كنوني را براي ما بسيار شفاف تبيين كردند. رهبري هراس آنها از بيداري اسلامي و مباحث داخلي آن‌ها را تشريح كردند. غرب در حال از دست دادن نقطه‌هاي نفوذ و سركوب خود در منطقه و جهان است. اين نگراني نيز كاملا محسوس است. نظام امپرياليستي و سرمايه‌داري غرب به چالش كشيده شده و به حال استيصال افتاده است. طبعا بايد جايي را كه مصدر اين امور است، نشانه بگيرند، برخورد كنند و آن را تحت فشار بگذارند.

اين مسئول عالي قضايي با بيان اينكه هر چند شرايط بسيار سخت است اما اين چنين نيست كه دشمن بتواند به اهداف خود برسد، اظهار كرد: شرايط كشور ما نيز تغيير كرده است. با وجود مشكلات و گرفتاري‌ها ظرفيت و توانمندي جديدي در ابعاد مختلف در كشور ايجاد شده است؛ بنابراين اين طور نيست كه به راحتي برابر اين فشارها از پاي در بياييم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۳۰
2
0
دستتون درد نکنه شهرداری از عهده خودش برنمیاد می خواهید بهزیستی رو هم زیر مجموعه اش کنید با این همه معلول همینجوریش .......خودتون که میدونید!!!!!!
نظرات بینندگان