arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۵۶۹
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۹ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۷

کاخ سفید: به رایزنی با اروپایی‌ها درباره ایران ادامه می‌دهیم

سخنگوی کاخ سفید درباره طرح واشنگتن برای تحریم ایران برای جایگزینی توافق هسته‌ای تنها به بیان این مطلب بسنده کرد که رایزنی‌ها با متحدان اروپایی در این زمینه ادامه دارد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کاخ سفید: به رایزنی با اروپایی‌ها درباره ایران ادامه می‌دهیمسخنگوی کاخ سفید درباره طرح واشنگتن برای تحریم ایران برای جایگزینی توافق هسته‌ای تنها به بیان این مطلب بسنده کرد که رایزنی‌ها با متحدان اروپایی در این زمینه ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا پس از خروج از برجام جایگزینی برای آن ارائه نداده و به نظر می‌آید تنها قصد دارد با تحریم‌های اقتصادی ایران را به میز مذاکره باز گرداند، گفت: هدف شماره یک رییس جمهور این است که اطمینان یابد ایران به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد. ما منافع مشترک و مشابهی با متحدان اروپایی‌مان داریم. ما به رایزنی‌ها با آنها ادامه می‌دهیم و از هر زمانی که به نتیجه برسیم آن را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

بنابر گزارش پایگاه اینترنتی کاخ سفید، سندرز در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ پیام توییتری اخیر ترامپ و سخنرانی پمپئو علیه ایران و تلاش‌های آشکار دولت آمریکا برای تغییر نظام در ایران باز هم گفت: تمرکز دولت روی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای قرار دارد. این اولویت ماست و اگر مساله دیگری در این زمینه وجود داشته باشد به شما اعلام می‌کنیم، اما رییس جمهور و دولت او کماکان به حمایت و تلاش برای این مساله ادامه خواهند داد.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا صبح روز دوشنبه (۱ مردادماه) به هشدارهای حسن روحانی همتای ایرانی‌اش که به وی گفته بود با دم شیر بازی نکن، واکنش نشان داد. وی در صفحه توئیتر خود نوشت: هرگز و هیچ وقت دوباره آمریکا را تهدید نکن وگرنه با پیامدهایی مواجه خواهی شد که نظیر آن را کمتر کسی در طول تاریخ تجربه کرده است.

رییس‌جمهور ایران در سخنرانی خود در جمع سفرا و دیپلمات‌های این کشور خطاب به ترامپ، گفته بود: با دم شیر بازی نکن زیرا پشیمان کننده خواهد بود. آمریکا باید بداند که صلح با ایران مادر تمام صلح‌ها و جنگ با ایران، مادر تمام جنگ‌ها است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این اظهارات ترامپ در صفحه توئیتر خود خطاب به مقامات کنونی کاخ سفید نوشت: «ما را بی‌خیال (نسبت به تهدیدات آمریکا) تصور کنید! دنیا لاف‌های تندتر از این را چند ماه پیش شنیده است. ایرانیان هم ۴۰ سال است مشابه این‌ها را - البته با لحن متمدنانه‌تری - شنیده‌اند. ما هزاران سال است که در اینجا بوده‌ایم و سقوط امپراطوری‌ها را دیده‌ایم، از جمله امپراطوری خودمان که از عمر برخی کشورها طولانی‌تر بود. مراقب باشید!»

توئیت ترامپ ساعاتی پس از آن منتشر شد که مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا در یک تجمع در کالیفرنیا با عنوان ادعایی "حمایت از مردم ایران" در حضور برخی از ایرانی‌های مقیم آمریکا به طرح ادعاهای مذبوحانه و ساختگی واشنگتن علیه کشورمان پرداخت و مقامات ایران را به فساد و سرکوب شهروندان کشور متهم کرد.

وی در ادعاهای فرافکنانه خود گفت که ایران نزدیک به چهل سال است از تروریسم حمایت می‌کند و در این سال‌ها تلاش کرده است انقلاب خود را به دیگر کشورها صادر کند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز ضمن محکوم کردن این اظهارات سخیف و بی پایه و اساس مایک پمپئو اظهار کرد: سخنرانی مزورانه و سخیف وزیر خارجه آمریکا در این جمع  که صرفا یک اقدام ابزاری و تبلیغاتی بود، بیش از همیشه نشانگر درماندگی بی حد و حصر  دولت آمریکا در شرایط پس از خروج غیرقانونی این کشور از برجام و عدم دستیابی به اهداف خود از این اقدام یک سویه و نابخردانه و انزوای جهانی ناشی از آن است.

قاسمی همچنین تاکید کرد: سخنان وزیر خارجه آمریکا نشان می‌دهد وی کماکان از دارا بودن آگاهی لازم و درک صحیح و عمیق از گذشته و حال ایرانیان همچنان محروم است و باید بداند منافع آمریکا به آنان دیکته می کند که قبل از هر ارزیابی و قضاوتی پیرامون دیگر ملل و جوامع جهان، نیاز به دانش، خردورزی و  درک عمیق از واقعیت های آن جوامع دارد.

نظرات بینندگان