arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۶۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۹ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۷

رویترز: بازگشت بقایای اجساد سربازان آمریکایی از کره در هاله‌ای از تردید است

مقام‌های آمریکایی انتظار دارند کره‌شمالی حدود ۵۰ بسته از بقایای سربازان آمریکایی را در هفته‌های آتی تحویل بدهد اما روند طولانی مذاکرات برای رسیدن به آن نقطه نشان‌دهنده پیچیدگی موضوع است. مقام‌های سابق آمریکا که در عملیات‌های بازیابی پیشین مشارکت داشتند، می‌گویند که در کانون مشکلات درخواست کره‌شمالی برای دریافت غرامت نقدی و نیز تنش‌های حل نشده بر سر تسلیحات هسته‌ای و برنامه موشک بالستیک کره‌شمالی قرار دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سیاستمداران آمریکایی معتقدند که بازگرداندن بقایای اجساد سربازان آمریکایی کشته شده در جنگ کره با توجه به موضوع دریافت غرامت پیچیده می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، وقتی کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی در ژوئن با کمک به بازگرداندن بقایای اجساد سربازان آمریکایی کشته شده حین جنگ سه ساله کره موافقت کرد، این امر به عنوان یکی از اهداف قابل دستیابی که حاصل نشست او با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بود، دیده می‌شد.

مقام‌های آمریکایی انتظار دارند کره‌شمالی حدود ۵۰ بسته از بقایای سربازان آمریکایی را در هفته‌های آتی تحویل بدهد اما روند طولانی مذاکرات برای رسیدن به آن نقطه نشان‌دهنده پیچیدگی موضوع است. مقام‌های سابق آمریکا که در عملیات‌های بازیابی پیشین مشارکت داشتند، می‌گویند که در کانون مشکلات درخواست کره‌شمالی برای دریافت غرامت نقدی و نیز تنش‌های حل نشده بر سر تسلیحات هسته‌ای و برنامه موشک بالستیک کره‌شمالی قرار دارد.

بر اساس شمارش یکی از کمیته‌های دفاعی پنتاگون که مسئول پیگیری زندانیان جنگی یا مفقودین است، اطلاعاتی از بیش از ۷۷۰۰ سرباز آمریکایی که در جنگ کره حضور داشتند، در دست نیست و حدود ۵۳۰۰ تن از آنان در جایی که اکنون کره‌شمالی نامیده می‌شود، مفقود شدند. جنگ کره بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ با آتش‌بس موقت به پایان رسید و هرگز معاهده صلح به امضا نرسید و موجب شد تا ایالات متحده آمریکا و کره‌شمالی هنوز به لحاظ فنی در حالت جنگی قرار داشته باشند.

اندکی پس از نشست ژوئن ترامپ گفت که کره‌شمالی بقایای ۲۰۰ سربازی را که تاکنون کشف شده است، تحویل می‌دهد. با این وجود، مذاکرات بر سر تعداد واقعی اجساد سربازانی که قرار است تحویل داده ‌شوند، طولانی شده است. بیل ریچاردسون، دیپلمات سابق آمریکایی که تجربه مذاکره با کره‌شمالی را دارد، می‌گوید: کره‌شمالی از مساله بقایای سربازان به عنوان عنصر چانه‌زنی استفاده می‌کند. او که در بازیابی بقایای هفت سرباز آمریکایی در سال ۲۰۰۷ حضور داشت، گفت: آنها از حرکت ایستاده‌اند. گمان می‌کنم پیونگ‌یانگ در نهایت آن تعداد از بقایایی را که کشف کرده است، تحویل می‌دهد اما این بهایی دارد؛ نه فقط بهای مالی!

بین ۱۹۹۰ و ۲۰۰۵ بیش از ۴۰۰ کیسه حامل بقایای اجساد کشف شده در کره‌شمالی به ایالات متحده آمریکا بازگردانده شد و اجساد حدود ۳۳۰ آمریکایی به دست آمد. با این حال آژانس شمارش زندانیان و مفقودین دفاعی آمریکا (دی‌پی‌ای‌ای) تاکید دارد که بقایای مذکوری که کره‌شمالی در گذشته تحویل داد، همواره قابل شناسایی نبوده است. آمریکا و کره‌شمالی بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۵ برای بازیابی بقایا همکاری داشتند تا این که واشنگتن عملیات‌ها را بابت نگرانی بابت امنیت جان پرسنل خودش، به حالت تعلیق درآورد.

سرویس تحقیقاتی کنگره گزارش داد، ایالات متحده آمریکا بابت کمک در این تلاش‌ها ۲۸ میلیون دلار به کره‌شمالی پول داده است. فرانک جنوزی، دموکرات سابق کمیته روابط خارجی سنا در امور شرق آسیا و اقیانوسیه می‌گوید: تا جایی که اطلاع دارم، پرداخت‌ها بابت یک جسد نبود بلکه این اعتبار برای حمایت از هر عملیات حفاری تامین می‌شد. پرداخت‌ها هم بابت هزینه‌های مستقیم شامل هزینه سوخت، اخلال در کشاورزی یا هزینه‌های تجهیزاتی بود. به غیر از حساسیت‌های سیاسی، انتقال مقادیر بالایی پول نقد هیچ تضمینی نمی‌دهد که مقام‌های آمریکایی به بقایای سربازان دسترسی پیدا کنند. ممکن است میلیون‌ها دلار هزینه کنیم و چیزی عایدمان نشود.

سال ۲۰۱۱ دولت باراک اوباما برای از سرگیری عملیات‌های مذکور توافق کرد و پیشنهاد "غرامت" حدود شش میلیون دلاری بابت خدمات کره‌شمالی را ارائه داد. به گفته پل کول، نویسنده گزارش نهاد دفاعی پنتاگون، این عملیات‌ها هرگز اجرایی نشد و واشنگتن پس از تست موشکی سال ۲۰۱۲ کره‌شمالی این توافق را باطل دانست.

او گفت: کره‌شمالی خواستار ارسال کمک‌های غذایی، سوخت و دست‌کم پنج میلیون دلار پول نقد شده است. در دوره "حداکثر فشار" چالش دولت ترامپ این است که آیا محوله‌های غذایی، سوختی و میلیون‌ها دلار پول نقد به کره‌شمالی بدهد یا این توافق را لغو کند.

مقام‌های سابق می‌گویند وقتی کره‌شمالی خودش بقایایی را پیدا می‌کند، مثل آن ۲۰۰ موردی که بحث آن اکنون مطرح شد، معمولا تقاضای غرامت نمی‌کند. اما اگر آمریکا مایل است تا تیم‌های خودش را به کره‌شمالی بفرستد، احتمالا هزینه‌ای برای او دارد. دفتر روابط عمومی دی‌پی‌ای‌ای در پنتاگون در پاسخ به عملیات‌های میدانی مشترک در آینده و انتقال پول همانند گذشته اعلام کرد تاکنون برنامه‌ای با کره‌شمالی طراحی نشده است بنابراین نمی‌توان برای آن بودجه‌ای در نظر گرفت. وزارت خارجه آمریکا هم درباره این گفت‌وگوها اظهارنظر نمی‌کند اما وزیر امور خارجه آمریکا ماه ژوئن گفت که کره‌شمالی به بازگرداندن یکجانبه اولین محموله از بقایا طی هفته‌های آتی متعهد شده است.

نظرات بینندگان