arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۸ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۷

پیشنهاد تازه ترامپ به اروپا: بیایید کلاً تعرفه‌ها را برداریم

رئیس جمهور امریکا روز سه‌شنبه ۳ مرداد در صفحه توئیتر خود نوشت: «اتحادیه اروپا دارد برای مذاکرات تجاری به واشنگتن می‌آید. من یک پیشنهاد برایشان دارم. این که اتحادیه اروپا و ایالات متحده همه تعرفه‌ها، موانع و یارانه‌ها را کلا بردارند! به این می‌گویند بازار آزاد و تجارت منصفانه! امیدوارم آنها این کار را انجام بدهند. ما که حاضریم. ولی آنها این کار را نخواهند کرد!»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در آستانه دیدار با ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا در واشنگتن پیشنهاد داد دو طرف تمام تعرفه‌ها بر کالاهای وارداتی یکدیگر را حذف کنند.

به گزارش یورونیوز، رئیس جمهوری ایالات متحده روز سه‌شنبه ۳ مرداد در صفحه توئیتر خود در این زمینه نوشت: «اتحادیه اروپا فردا دارد برای مذاکرات تجاری به واشنگتن می‌آید. من یک پیشنهاد برایشان دارم. این که اتحادیه اروپا و ایالات متحده همه تعرفه‌ها، موانع و یارانه‌ها را کلا بردارند! به این می‌گویند بازار آزاد و تجارت منصفانه! امیدوارم آنها این کار را انجام بدهند. ما که حاضریم. ولی آنها این کار را نخواهند کرد!»

ترامپ در حالی این پیشنهاد را مطرح کرد که ساعاتی پیش از آن در توئیت دیگری نوشته بود تعرفه‌ها «بهترین» چیز هستند.

واکنش اروپایی‌ها

ژان کلود یونکر که برای دیدار و گفتگو با رئیس جمهوری آمریکا به این کشور سفر کرده است، هنوز به طور مستقیم واکنشی به این اظهارات نشان نداده است. وی در عین حال روز چهارشنبه ۳ مرداد پیش از دیدار با دونالد ترامپ گفت که نسبت به این دیدار «خوش‌بینی بیش از حد» ندارد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان روز چهارشنبه در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت: «آمریکا از کاخ سفید بزرگ‌تر است و ترامپ نمی‌تواند این را تغییر بدهد. حالا هر چقدر می‌خواهد توئیت کند.»

از سوی دیگر کمیسر بازرگانی اتحادیه اروپا از آمادگی اروپا برای وضع عوارض ۲۰ درصدی بر خودروهای وارداتی از آمریکا در صورت «تحمیل» عوارض تجاری تازه از سوی این کشور سخن گفت.

سسیلیا مالستروم در گفتگویی که متن آن صبح چهارشنبه در روزنامه سوئدی «داگنز نیهتر» منتشر شد، درباره افزایش عوارض از سوی آمریکا گفت: «ما امیدواریم که این اتفاق نیفتد و بتوانیم راه حلی بیابیم. اما در غیر این صورت کمیسیون اروپا فهرست بلندی از بسیاری محصولات آمریکا را تهیه خواهد کرد که هزینه آن برای آنها به ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد.»

دونالد ترامپ به رغم اظهارات اخیرش، به نظر می‌رسد که در جنگ تجاری با برخی کشورها و حتی متحدانش جدی است. رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد به منظور جبران خسارت کشاورزان آمریکایی از مقابله به مثل کشورها در برابر افزایش تعرفه‌های وارداتی آمریکا، ۱۲ میلیارد دلار به آنها کمک خواهد کرد.

نظرات بینندگان