arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۷ - ۳۰ مهر ۱۳۹۰

اولين واكنش سپاه به سناریوی جدید آمريكا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: سناريوى متهم كردن نيروى قدس سپاه به عمليات تروريستى در آمريكا، سناريويى سياسى است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا سردار سرتيپ پاسدار حسين سلامى، در نشست هم‌انديشى نقش جوانان پاسدار در سپاه آينده گفت: ايده تشكيل اين نهاد انقلابى حاكي از ژرفاى انديشه الهى امام و از معجزات ذهنى ايشان محسوب مى‌شود كه در شرايط اوليه پيروزي انقلاب اسلامي كه انقلاب و نظام مقدس جمهوري اسلامي در شرايط مبهمي قدم مى‌گذاشت، اين نگرش خردمندانه پيدايش نهادي دفاعي در شان و ارتقاي قابل قبول براي حفاظت از دستاوردهاي انقلاب را شكلي عملي داد.

وي افزود: ايده تشكيل سپاه، تجربه‌اى است كه در هيچ كجا سابقه نداشته و بعدها كه سپاه پاسداران در طول مسير، ادامه حيات داد و حجم تهديدات سهمگين و وسعت رويدادها آشكار شد، عمق و ژرفاى آينده‌نگري حضرت امام (ره) نمايان شد.

سلامي با بيان اين‌كه «پس از تشكيل سپاه، اين نهاد انقلابي به خودي خود در متن حوادث توسعه يافت و شكل گرفت» گفت: سپاه هرگز رنگ تحجر و سكون به خود نگرفت و نهادى سيال شد كه همواره شكل ظرف زماني انقلاب را به خود گرفت.

وي اظهار كرد: خصوصيت مهم سپاه ساختن فرصت‌هاى جديد از بطن تهديدات و حوادث بود و سپاه همواره به استقبال مخاطرات رفته و اجازه نمي‌داد خطرات او را به انفعال وادار كرده و در خود هضم كند.

جانشين فرمانده كل سپاه با بيان اين‌كه «وجود تهديدات به نوعي زمينه و بستر رشد و شكوفايي سپاه بود» خاطرنشان كرد: با افزايش حجم تهديدات و سهمگين‌تر شدن خطرات، سپاه نيز قدرتمندتر مي‌شد و استعدادها، ظرفيت‌ها و استراتژي‌هاي خود را متناسب با نوع قابليت و شدت تهديدات ايجاد مي‌كرد.

وي جواني سپاه را از عوامل مهم تعالي فكرى در دوران اوليه تشكيل دانست و يادآور شد: سپاه به عنوان نهادى جوان، سرشار از روحيه پويايى و خلاقيت و بدون تكيه به گذشته و تجربيات قبلي توانست ايده‌هاي نو و راه حل‌هاي مناسب را در برابر تهديدات و مخاطرات بيابد.

سلامي ادامه داد: مخاطرات نزديك، نبود تجربه‌اي از گذشته و تكيه نكردن بر آموزش‌هاى موجود ارتش‌هاى كلاسيك و همچنين نياز به اقدام فورى موجب شد كه سپاه صرفا بر جوشش فكرى و ذهنى درون خود تكيه كند و اين روحيه انقلابى موجب شد سپاه رنگ نهادهاى غير انقلابى را به خود نگيرد.

وي اظهار كرد: سپاه در فضايي واقعي عمل مي‌كرد و فرصتي براي اين‌كه ابتدا بتواند تجهيزات و سيستم‌ها را مهيا كرده و سپس دكترين متناسب با آن را طراحي كند و بعد بجنگد نداشت و همه چيز در حين عمليات و در ميدان عمل دنبال مي‌شد.

جانشين فرمانده كل سپاه تصريح كرد: به اين منظور ذهن‌هاى جوشان نيرومند نياز بود تا توانايى پيروزى در حين تغيير و تحول را در هنگام عمل ايجاد كند كه اين خود مديريت پيچيده‌اى بود، اما سپاه توانست به خوبى اين مساله را به اجرا درآورد.

وي با بيان اين‌كه «سپاه همواره در مرز ناباوري‌ها عمل مي‌كرد» گفت: از خصوصيات سپاه بن‌بست شكني بود و ميدان عمل آن نيز ميدان‌هاي غير قابل تصوري بود كه پاسداران به عنوان انسان‌هايي كه همواره راه‌هاي پيروزي را دنبال مي‌كنند، از اين ميدان‌هاي باورناپذير توفيقات مطلوبي را كسب كردند.

سلامى با بيان اين‌كه «ميدان مبارزه ما همواره ميدان نابرابري است كه بايد قاعده‌هاى پيروزى را در فضاي نابرابر بسازيم» تصريح كرد: از نكات جالب توجه اين است كه ما در نابرابري‌ها بهتر موفق مي‌شويم به اين خاطر كه به جاى تكيه بر عناصر غير اصيل و مادي به عناصر واقعى موفقيت كه شاكله‌هاى معنوى و ذهنى انسان‌ها هستند تكيه مي‌كنيم.

وي تاكيد كرد: تفكر، انديشه، ابتكار‌عمل، خودباوري و اميد تحرك و تلاش مجاهدت گونه، خطر پذيري و شجاعت سرمايه‌هاي اصلي سازنده موفقيت‌هاي ما در آينده‌اند.

جانشين فرمانده كل سپاه اظهار كرد: امروز و در شرايطي که نسل فداکار و عهده‌دار مسووليت‌هاي سنگين نبردهاي گذشته، سربلند و پيروز در حال انتقال مسووليت به نسل جديد است، سپاه در حال يک نوسازي درون سازماني قرار گرفته است.

وي ادامه داد: جواناني كه امروز علم مديريت و فرماندهي را در سپاه به دوش مي‌گيرند بايد با همان روحيه‌ها، انگيزه‌ها و نگارش‌ها كه سپاه را تا به امروز به يك نهاد با عظمت انقلابي كه در نقطه مركزي محاسبات و معادلات دنيا قرار دارد و از نقاط نااميد كننده آن‌ها در برآوردهاي اطلاعاتي و محاسبات عملي است كماكان به همين شكل باقي بماند.

سلامي با بيان اين‌كه «قدرت بازدارندگي سپاه در خصوصيت سيستم‌ها و تجهيزات نيست بلكه در هويت و شخصيت انساني است» يادآور شد: آن چيزي كه دشمن را نگران مي‌كند ايمان شكست‌ناپذير و روحيه خطرپذير، انقلابي، متفكرانه و بي همتاي سپاه است.

وي از خصوصيات اصلي سپاه را آرماني بودن آن دانست و تصريح كرد: نهادهاي آرماني برش‌پذير نبوده و مي‌توان گفت در سپاه بين آرمان فرمانده كل و يك پاسدار هيچ تفاوتي نيست و همه به دنبال پيروزي اسلام و انقلاب در تمامي عرصه‌ها هستند كه اين نيروي پيشران سپاه است.

جانشين فرمانده كل سپاه با ذكر اين مطلب كه «سپاه امروز، از سپاه گذشته متفاوت است» گفت: در گذشته به مرداني كه روح ايثار، فداكاري و شجاعت در آن‌ها به اوج خود رسيده بود نياز بود، اما امروز علاوه بر نياز به آن بزرگ‌مردان به ذهن‌هاي وسعت‌يافته پاسداران آگاه، مطلع و دشمن شناس نياز داريم.

سلامي سناريوى متهم كردن سپاه به عمليات تروريستي در آمريكا را سناريويي سياسي خواند و تصريح كرد: تمامي پاسداران بايد دشمن را در سطح راهبردي - عملياتي شناخته و از نيات راهبردي دشمن آگاه باشند زيرا نمي‌توان بدون شناخت استراتژي، عمليات دشمن را شناخت و بايد در مقابله با سناريوهاي چند بعدي دشمن با اطلاع و آگاهي، استراتژي مناسب را در پيش گرفت.

جانشين فرمانده كل سپاه در پايان ابراز اميدواري كرد همان‌گونه كه سپاه از ابتداي پيروزي انقلاب به عنوان استوانه محكم و شكست‌ناپذير نظام در برابر تمامي مخاطرات ايستاده و كارنامه‌اي درخشان در تاريخ حيات طيبه خود بر جاي گذاشته، پاسداران جوان بتوانند اين مسير روشن و حساس را به شايستگي ادامه داده و درس‌هاي به جاي مانده را در متن حركت اين نهاد كارآمد جاري كنند.
نظرات بینندگان