arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۵ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۷

آمارهایی از جمعیت جهان/ کم‌جمعیت‌ترین و پرجمعیت‌ترین کشورها کدامند؟

در سپتامبر سال ۲۰۱۶، جمعیت جهان ۷ میلیارد و ۳۴۲ میلیون و ۶۸۶ هزار و ۵۷۸ نفر در این جهان بود، در حالی که کشور چین با جمعیت ۱ میلیارد و ۳۷۳ میلیون و ۵۴۱ هزار و ۲۷۸ نفر، بیشترین جمعیت و هند با جمعیت ۱ میلیارد و ۲۶۶ میلیون و ۸۸۳ هزار و ۵۹۸ نفر در رتبه دوم و ایالات متحده هم با جمعیت ۳۲۳.۹۹۵.۵۲۸ نفر در جایگاه سوم قرار داشت. کم جمعیت‌ترین هم، جزایر پیت کرن با ۵۰ نفر در جهان است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

در سپتامبر سال ۲۰۱۶، جمعیت جهان ۷ میلیارد و ۳۴۲ میلیون و ۶۸۶ هزار و ۵۷۸ نفر در این جهان بود، در حالی که کشور چین با جمعیت ۱ میلیارد و ۳۷۳ میلیون و ۵۴۱ هزار و ۲۷۸ نفر، بیشترین جمعیت و هند با جمعیت ۱ میلیارد و ۲۶۶ میلیون و ۸۸۳ هزار و ۵۹۸ نفر در رتبه دوم و ایالات متحده هم با جمعیت ۳۲۳.۹۹۵.۵۲۸ نفر در جایگاه سوم قرار داشت. کم جمعیت‌ترین هم، جزایر پیت کرن با ۵۰ نفر در جهان است.

به گزارش ایسنا، طبق آمار سازمان جمعیت جهانی، جمعیت جهان به ۷.۶ میلیارد نفر رسیده است (۲۰۱۸) که نسبت به سال گذشته (۲۰۱۷) که ۷.۵ میلیارد نفر بوده، افزایش داشته است و پیش‌بینی می‌شود که هر ۱۴ سال، یک میلیارد نفر به جمعیت جهان اضافه شود. جمعیت جهان در فوریه ۲۰۱۶ ، ۷.۴ میلیارد نفر بوده است.

باروری عاملی برای افزایش جمعیت است، اما اگر ناآگاهانه باشد، گاهی منجر به کاهش جمعیت می‌شود؛ مثلا زنانی که ناخواسته باردار می‌شوند ( مخصوصا در کشورهای فقیر) ، علاوه بر از بین رفتن کودکان، جان خود را هم در معرض خطر قرار می‌دهند که این مورد عاملی برای کاهش جمعیت خواهد بود.

در کشورهایی مانند هند که جمعیت زیاد است و برای دستیابی به نیازهای روزانه، تلاش زیادی لازم است، گاهی برخی از کمبودهای زندگی مانند غذا، آب، دارو، لباس، آموزش و زیستگاه عاملی برای مرگ زنان باردار است.

میزان موالید و ازدواج در سال‌های گذشته

میزان موالید در جهان، در سال ۲۰۱۶ در مجموع ۱۱.۲ کودک بود و در سال ۲۰۱۷ به ۷.۲ کودک کاهش یافت.

ازدواج و باروری از مهمترین عوامل افزاش جمعیت هستند که طی سال‌های اخیر کاهش یافته‌ است.

میزان ازدواج در سال ۲۰۱۶ در جهان، حدود ۴.۶ درصد بوده است و در سال ۲۰۱۷ به ۴.۲ درصد کاهش یافته است.

تنظیم خانواده، تاثیر زیادی بر افراد و توسعه جهانی دارد. این امر برای زنان بسیار مهم است، زیرا اثرات فیزیکی، عاطفی و اقتصادی بارداری را تحمل می‌کنند. تنظیم خانواده زنان را قادر به انتخاب در مورد این مسائل می‌کند. در واقع این امر باعث می‌شود تا آنها بر زندگی و آینده خود کنترل داشته باشند.

 

اگرچه طی سال‌های اخیر، میزان باروری کاهش یافته است، اما جمعیت جهان به سرعت در حال افزایش است، زیرا که بهبود در امر سلامتی، افزایش امید به زندگی و کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران هنگام زایمان نسبت به گذشته در افزایش جمعیت موثر است.

اما هنوز هم نزدیک به یک میلیارد نفر در جهان، یعنی حدود یک هشتم از جمعیت جهان در گرسنگی به سر می‌برند و هر سال نزدیک به دو میلیون کودک از سو تغذیه جان خود را از دست می‌دهند و این درحالی است که شیوع چاقی در جهان بیداد می‌کند.

محققان تخمین می‌زنند، هرچند که میزان تولد کاهش یافته است، اما جمعیت جهانی در سال ۲۰۵۰ به ۹.۸ میلیارد و در سال ۲۱۰۰ به ۱۱.۲ میلیارد نفر خواهد رسید.

دسترسی ایمن و داوطلبانه به برنامه‌های تنظیم خانواده به ویژه برای ۲۲۵ میلیون زن در فقیرترین کشورهای جهان بسیار مهم است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، تا سال ۲۰۲۴ افزایش جمعیت هند از چین پیشی خواهد گرفت و پرجمعیت‌ترین کشور جهان، شناخته خواهد شد و جمعیت آن در سال ۲۰۳۰ به حدود ۱.۵ میلیارد نفر خواهد رسید.

گزارش سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که بیش از یک میلیارد نفر واجد شرایط برای ورود به بازار کار تا سال ۲۰۵۰ هستند.

در ۲۰۰ سال آینده، جمعیت دو برابر امروز خواهد بود و افزایش جمعیت منجر به کمبود منابع، گرسنگی، فقر و مشکلات بسیاری در جهان خواهد شد.

برنامه‌ریزی خانواده به طرز قابل توجهی به بهبود سلامت مادران، کاهش مرگ‌ومیر کودکان و ریشه کن کردن فقر کمک می‌کند.

بر اساس برآوردهای سازمان جهانی بهداشت، یک سوم از بارداری‌هایی که هر ساله رخ می‌دهد، ناخواسته است و بسیاری از آنها منجر به سقط جنین و مرده‌زایی می‌شوند.

سالانه پنج میلیون زن در جهان، برای درمان عوارض ناشی از سقط، بستری می‌شوند.

در حالی که جمعیت جهان در طول دهه‌های گذشته به طور پیوسته رشد داشته است، برخی از مناطق شهری هم به سرعت گسترش یافته‌اند.

نظرات بینندگان