arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۲ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۷

فارن‌پالیسی: روسیه و چین طرح ترامپ علیه ایران را به شکست می‌کشانند

یک نشریه آمریکایی با اشاره به تلاش‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای اعمال فشار علیه ایران با احیای تحریم‌های رفع‌شده به موجب «برجام» نوشته دو کشور چین و روسیه، مانع موفقیت این طرح خواهند شد.اما ترامپ شکست خواهد خورد. علاوه بر اینکه متحدان اروپایی آمریکا با تصمیم او برای خروج از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌ها مخالفت کردند، روسیه و چین هم اجازه نخواهند داد ایران دوباره منزوی شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

یک نشریه آمریکایی نوشته دو کشور روسیه و چین طرح دولت آمریکا علیه ایران پس از خروج از توافق هسته‌ای برجام را به شکست خواهند کشاند.

به گزارش تسنیم، یک نشریه آمریکایی با اشاره به تلاش‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای اعمال فشار علیه ایران با احیای تحریم‌های رفع‌شده به موجب «برجام» نوشته دو کشور چین و روسیه، مانع موفقیت این طرح خواهند شد.

نشریه فارن‌پالیسی درباره طرح دولت آمریکا نوشته است: «اما ترامپ شکست خواهد خورد. علاوه بر اینکه متحدان اروپایی آمریکا با تصمیم او برای خروج از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌ها مخالفت کردند، روسیه و ایران هم اجازه نخواهند داد ایران دوباره منزوی شود.»

این نشریه یادآوری کرده بعد از خروج آمریکا از آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال جاری دو کشور چین و روسیه اولین کشورهایی بوده‌اند که «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران به آنها سفر کرده است.

مطابق این گزارش، در دهه‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تهران پیوندهای سیاسی، اقتصادی و نظامی خود را با پکن و مسکو تقویت کرده است. در جریان جنگ ایران و عراق، چین نقشی حیاتی در کمک به ایران داشت و یکی از معدود کشورهایی بود که سلاح و تجهیزات نظامی در اختیار این کشور قرار داد. پکن بعد از اتمام جنگ هم نقشی محوری در پروژه‌های بازسازی ایران و به ویژه در پروژه‌های زیرساختی و تأمین کالاهای مصرفی ایفا کرد.

فارن‌پالیسی همچنین نوشته روسیه هم به نوبه خود در اواخر دهه 90 با تهران در زمینه توسعه بنادر و زیرساخت‌های ریلی ایران همکاری کرد.

نشریه آمریکایی درباره همکاری‌های محور تهران-مسکو-پکن در حال حاضر نوشته است: «در چند سال گذشته روسیه با نقش‌آفرینی در ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر و فروش هواپیما و قطعات یدکی به ایران نقش مهمی در توسعه صنایع هسته‌ای و هوا-فضای این کشور بازی کرده است. مسکو، حمایت‌های روزافزونی از فعالیت‌های منطقه‌ای ایران در خاورمیانه و جنوب آسیا به عمل می‌آورد که مهم‌ترین آن مبارزه در کنار ایران و دولت بشار اسد برای پس زاندن معارضان در سوریه است.»

در این تحلیل درباره روابط ایران و چین هم آمده است: «وابستگی چین در زمینه انرژی و طرح "یک کمربند و یک جاده" ایران را به شریکی جاذب تبدیل کرده است. پکن کماکان در توسعه زیرساخت‌های ایران، اعم از برق، سد، کارخانه سیمان، آسیاب‌های فولاد، کشتی‌سازی و فرودگاه فعال است.»

این تحلیل، حصول توافق هسته‌ای برجام را عاملی دانسته که پیگیری طرح‌های مشترک میان سه کشور را تسهیل کرده اما نوشته است: «احتمالاً فروپاشی توافق هسته‌ای برای آنها فاجعه نخواهد بود.»

فارن‌پالیسی نوشته روسیه و چین هر دو حضوری دیرینه در بازار ایران دارند و با تجارت در آن آشنایی دارند؛ ضمن آنکه هر دو کشور به دنبال جدا کردن نظام بانکی خود از بازار آمریکا و مصون کردن آن در برابر تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا هستند.

نشریه آمریکایی خاطرنشان کرده روسیه و چین، به نحو موثر از منزوی شدن ایران جلوگیری می‌کنند و با حمایت‌های سیاسی، کمک‌های دفاعی و اقتصادی تلاش‌های غرب برای اعمال فشار بر تهران را تضعیف می‌کنند. این به معنای آن است که هدف اعلام‌شده ترامپ که عبارت است از تلاش برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره با اعمال فشار بر این کشور و با منزوی کردنش جهت تدوین یک توافق مطلوب‌تر برای ایالات متحده، «سیاستی دوام‌پذیر نیست.»

به نوشته فارن‌پالیسی، منزوی کردن تنها هنگامی موثر واقع می‌شود که بازیگران کلیدی در جامعه بین‌المللی آن را تقویت کنند: «امروز ایران شریکان دیگری دارد که می‌تواند برای جلوگیری از تبعات فروپاشی توافق هسته‌ای به آنها رو بیاورد. ضمن آنکه روسیه و چین با توجه به منافع راهبردی‌شان در ایران هیچ‌یک دنباله‌رو سیاست تحت رهبری آمریکا برای اعمال فشار بی‌پایان نخواهند شد.»

نظرات بینندگان