arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۱۰۵۵
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۲۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۷

رئیس مجلس ترکیه: آمریکا دست از تهدید بردارد

بینالی یلدریم رئیس مجلس ملی ترکیه در واکنش به تهدید تحریم کشورش از سوی رئیس جمهوری آمریکا گفت: اگر آمریکا خواستار توسعه روابط خود با ترکیه است، باید دست از تهدید بردارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس مجلس ترکیه: آمریکا دست از تهدید بردارددونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز گذشته در پیامی توئیتری تهدید کرد که به دلیل بازداشت طولانی مدت 'اندرو برونسون' کشیش آمریکایی متهم به جاسوسی در ترکیه، این کشور را هدف تحریم های سنگین قرار می دهد.
یلدریم امروز در واکنش به این موضع رییس جمهوری آمریکا با بیان این که 'ملت ترکیه ترسی از تهدید ندارد'، افزود: توصیه ما این است که آمریکا زبان تهدید را کنار گذاشته و به دنبال راهی برای کسب اعتماد مردم باشد.
وی بیان کرد: ترکیه نیز همانند آمریکا یک دولت قانونمند است و به همین خاطر مقامات واشنگتن باید به تصمیمات قضایی ترکیه احترام قائل شوند.
رییس مجلس ترکیه اظهار کرد: آمریکایی ها در حالی ترکیه را تهدید می کنند که یه فتح الله گولن رهبر کودتاگران دو سال پیش ترکیه و عامل اصلی کودتای ناکام 15 جولای 2016 در خاک خود بدون هیچ محدودیتی پناه داده و از او محافظت می کنند.
به گزارش ایرنا، محکومیت حبس خانگی آندرو برونسون کشیش آمریکایی در ترکیه به اتهام همکاری با گروه گولن، پ.ک.ک و نیز جاسوسی به نفع آمریکا، به تنش جدید در روابط آنکارا و واشنگتن منجر شده است.
محکومیت حبس خانگی این کشیش آمریکایی در ترکیه روز گذشته موجب واکنش دونالد ترامپ شد و رییس جمهوری آمریکا در پیامی توییتری تهدید کرد: ایالات متحده به دلیل بازداشت طولانی مدت آندرو برونسون که یک مسیحی بزرگ، مرد خانواده و انسانی فوق العاده است تحریم های گسترده ای را علیه ترکیه اعمال می کند. این مرد با ایمان و بی گناه باید فورا آزاد شود.
همچنین مایک پنس معاون اول ریاست جمهوری آمریکا نیز طی سخنانی در وزارت خارجه این کشور اظهار کرد: ایالات متحده تا زمان آزاد شدن کشیش برونسون، این مرد با ایمان و بی گناه تحریم‌های بزرگی را بر ترکیه اعمال خواهد کرد.
بلافاصله پس از این تهدیدات، مقامات آنکارا نیز واکنش نشان دادند به طوری که ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت: زبان تهدید آمیز مقامات آمریکایی علیه ترکیه به عنوان یکی از متحدان ناتو، غیرقابل قبول است.
وی بیان کرد: دولت آمریکا که تاکنون هیچ اقدامی در موضوع استرداد فتح الله گولن متهم کودتای ترکیه انجام نداده و با بهانه قرار دادن موضوعی که در اختیار دستگاه قضایی ترکیه است، نمی تواند با تهدیدات خود، کار خود را پیش ببرد.
حامی آکسوی سخنگوی وزارت خارجه ترکیه نیز در اظهاراتی تاکید کرد که 'کسی نمی‌تواند کشور ما را تهدید کند و به آن دستور دهد.'
وی بیان کرد: ترکیه تاکنون هر اقدام لازم را برای ارتقاء روابط میان آنکارا و واشنگتن انجام داده است و ما از مقامات کاخ سفید می خواهیم که در اسرع وقت این نگرش اشتباه را ترک کنند و به گفتگوهای سازنده بازگردند. 
وی تصریح کرد: ترکیه یک کشور مستقل و ریشه دار است و در خصوص پرونده این کشیش نیز اطلاعات لازم در اختیار واشنگتن قرار گرفته و گفته شد که رسیدگی به این موضوع در محدوده اختیارات دستگاه قضایی ترکیه است.
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز در واکنش به این تهدید مقامات آمریکایی تاکید کرد که 'کسی نمی تواند نظرش را به ترکیه تحمیل کند و تهدید هیچ کسی را نمی پذیریم.'
وی گفت: 'هیچ کسی نمی تواند نظر خود را به ترکیه دیکته کند و ما تهدید را از هیچ کسی تحمل نمی کنیم چرا که حکومت قانون برای همه است و استثنایی ندارد.'
عبدالحمید گل وزیر دادگستری ترکیه نیز در پیامی توئیتری به اظهارات دیروز مقامات آمریکایی در ارتباط با آزادی کشیش محکوم شده واکنش نشان داد و نوشت: ترکیه کشوری با حاکمیت مستقل است که سرنوشت خود را تعیین می کند و رسیدگی به پرونده برونسون نیز مانند روندی که در هر کشور مستقل به صورت قانونی انجام می شود، در مراجع قضایی ترکیه پیگیری خواهد شد.
فوآد اوکتای معاون رییس جمهوری ترکیه نیز در پیامی توییتری با بیان این که 'تهدیدات را تحمل نخواهیم کرد' نوشت: مخاطبان آمریکایی ما باید به تصمیمات دستگاه قضایی ترکیه که به نیابت از مردم تُرک حکم صادر می کنند، احترام بگذارند.
برونسون که به اتهام همکاری با گروه گولن و پ.ک.ک و نیز جاسوسی به نفع آمریکا در شهر ازمیر ترکیه بازداشت شده بود، دو روز پیش در دادگاه این شهر به حبس خانگی محکوم شد.
دادگاه شهر ازمیر ترکیه حکم بازداشت در زندان این کشیش آمریکایی را به علت وضعیت جسمانی وی به حبس خانگی تبدیل کرد.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، دادگاه رسیدگی کننده در جلسه روز چهارشنبه خود با در نظر گرفتن جمع آوری اسناد مربوط به وقوع جرم، وضعیت جسمانی متهم و بدون در نظر گرفتن تابعیت، حکم او صادر کرد.
برونسون نهم دسامبر 2016 (19 آذرماه 1395) با شکایت دادستانی ازمیر و به اتهام همکاری با گروه‌‌های تروریستی و تلاش برای اقدامات خرابکارانه بازداشت شده بود.
دولت آمریکا در یک سال و نیم سال گذشته همواره خواهان آزادی این کشیش بوده و محاکمه وی در این مدت جزو اختلافات آنکارا و واشنگتن بوده است.
مقامات واشنگتن معتقدند که این کشیش به علت خودداری آمریکا از استرداد فتح الله گولن متهم کودتای دو سال پیش، گرو گرفته و با هدف فشار بر دولت آمریکا زندانی شده است.
دولت ترکیه همواره این ادعا را رد کرده است.

نظرات بینندگان