arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۱۲۶۵
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۷

استعفای نماینده عرب کنست در اعتراض به قانون «کشور یهود»

نماینده عرب پارلمان اسرائیل (کنست) پس از تصویب قانون جنجالی "کشور یهود"، این پارلمان را "نژادپرست" خواند و استعفا کرد. "زهیر بهلول"، نماینده عرب در ائتلاف جناح چپ "اردوگاه صهیونیستی" گفت، نمی‌تواند در پارلمانی که این قانون را تصویب کرده، بماند و استعفا می‌دهد. وی در ادامه پرسید، آیا باید به این پارلمان نژادپرست و تندرو مشروعیت داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده عرب پارلمان اسرائیل (کنست) پس از تصویب قانون جنجالی "کشور یهود"، این پارلمان را "نژادپرست" خواند و استعفا کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از النشره، مفاد قانون جنجالی "کشور یهود" که هفته گذشته تصویب شد، این است که اسرائیل "کشور ملت یهود" می‌باشد و تعیین سرنوشت در این کشور تنها حق یهودیان است.

طبق این قانون، زبان رسمی به جای زبان عربی، زبان عبری خواهد شد و دولت اسرائیل "توسعه شهرک‌سازی یهودی را یک ارزش ملی دانسته و برای حمایت از اقامت یهود و تثبیت آن فعالیت می‌کند."

"زهیر بهلول"، نماینده عرب در ائتلاف جناح چپ "اردوگاه صهیونیستی" گفت، نمی‌تواند در پارلمانی که این قانون را تصویب کرده، بماند و استعفا می‌دهد.

وی در ادامه پرسید، آیا باید به این پارلمان نژادپرست و تندرو مشروعیت داد.

هنگام تصویب قانون "کشور یهود" نمایندگان لیست مشترک عرب در اعتراض به این قانون، آن را پاره کرده و نژادپرستانه خواندند.

عرب‌ها ۱۷.۵ درصد ساکنان اراضی اشغالی را تشکیل می‌دهند که از تبعیض نژادی به ویژه در زمینه کار و مسکن شکایت دارند.

انجمن وکلای دروزی‌ها به نیابت از ۱۳۰ تن دروزی از جمله اعضای دروزی‌های کنست و افسران ارشد ارتش اسرائیل، به منظور اعتراض به قانون مذکور دادخواستی به دادگاه عالی اسرائیل ارائه کردند.

روز جمعه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با شیخ موفق طریف، رهبر معنوی دروزی‌ها و ژنرال بازنشسته آنها دیدار کرد. در این دیدار ایوب قرا، وزیر ارتباطات دروزی‌ها هم حضور داشت که به قانون "کشور یهود" رای داده است.

دفتر نخست وزیر در بیانیه‌ای اعلام کرد، هیچ تعهدی هنوز نداده و رایزنی‌های خود را ادامه خواهد داد.

نظرات بینندگان