arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۱۵۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۷
لس آنجلس تایمز:

مروری بر مزایا و معایب استخدام موقت در غول های فناوری / آیا گوگل پیمانکاران را استثمار می کند؟

لس آنجلس تایمز در مقاله ای به بررسی وضعیت نیروهای پیمانکار در شرکت های بزرگی مثل گوگل پرداخته و تلاش کرده معایب  و مزایای حضور این نیروها را در سیستم کاری غول های فناوری مورد بررسی قرار دهد. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

لس آنجلس تایمز در مقاله ای به بررسی وضعیت نیروهای پیمانکار در شرکت های بزرگی مثل گوگل پرداخته و تلاش کرده معایب  و مزایای حضور این نیروها را در سیستم کاری غول های فناوری مورد بررسی قرار دهد. 

به گزارش سرویس آی تی انتخاب در بخش ابتدایی این مقاله می خوانیم: گوگل هر سال تعداد زیادی پیمانکار را استخدام می کند ،درواقع این شرکت به دریایی از کارگران ماهر تبدیل شده است که اگرچه به طور تمام وقت برای این غول تکنولوژی کار می کنند، اما تنها برخی از مزایای کارکنان تمام وقت را به دست می آورند. 
 
هر روز ده ها هزار نفر به دفاتر گوگل وارد می شوند که علامت های  قرمز یا سبز(مرتبط با ثابت یا موقت بودن شغلشان) دارند. آنها در کافه تریای گوگل غذا می خورند، سرویس های رفت و آمد خود را ثبت می کنند و در کنار همکاران جالب خود كار می كنند. اما آنها نمی توانند به تمام مزایای مشهور شرکت  گوگل دسترسی داشته باشند. آنها سهام ندارند و نمی توانند وارد دفاتر خاص شوند. افزون بر این ، آن ها  بسیاری از بیمه های بهداشتی را شامل نمی شوند.

پیش از هر جلسه هفتگی گوگل بسیاری از چهره ها که به طور موقت در سالن های غذاخوری، سرویس های بهداشتی و محوطه های گوگل دیده می شدند، ناگهان غیب می شوند. 

در بخشی دیگر از این مقاله می خوانیم: سیستم ثبت افراد جدید در سامانه آلفابت مملو از چهره های زودگذری است که کارکنان قراردادی قرمز و سبز را شامل می شود.از کارگران  بخش خدماتی و نظافتی تا کدنویس ها، کارکنان دفتری کارکنان سرویس های جانبی مثل یوتیوب و حتی کارمندان فوق ماهری که مهارت هایی ویژه دارند. همه این افراد به طور مستقیم و غیرمستقیم منافع  این شرکت 800 میلیارد دلاری را تامین می کنند. 

طبق گفته منبعی آگاه که اعداد معاملات پیمانی گوگل را در یک پایگاه اطلاعاتی داخلی مشاهده کرده است، در اوایل سال جاری،برای اولین بار طی 2 دهه اخیر پیمانکاران به طور مستقیم در بین کارکنان حضور نداشتند. آلفابت تا پایان سه ماهه دوم خود تعداد نیروهای ثبت و رسمی حاضر در این مجموعه را  89،058 کارمند گزارش کرد. اما این شرکت از افشای تعداد کارکنان قراردادی خودداری کرد.

شرکت های دیگر مانند شرکت اپل و شرکت فیس بوک و بعضی از شرکت های بزرگ اقتصادی با درآمد بالا  نیز به هجوم پایدار پیمانکاران متکی هستند. سرمایه گذاران  عمده حوزه فناوری نیز به نیروهای پیمانی به چشم داروهای تقویتی ارزشمند نگاه می کنند، چرا که همیشه انتظار می رود، با حفظ نیروی کار بیشتر از دیگر شرکت های بزرگ، درآمد چشمگیر نیز  حفظ می شود. اما  استخدام پیمانکاران، کارمندان رسمی را پایین نگه می دارد و البته روند توسعه هوش مصنوعی را تسریع می کند.

در این میان یک پرسش اساسی مطرح می شود؛ حقوق این نیروهای نامرئی و کمتر دیده شده چه می شود؟ 

ماریو نول فرناندز، مدیر مبارزات انتخاباتی سیلیکون ولی در حوزه حقوق کارگران می گوید: "بسیاری از این کارگران صدایی  ندارند. آنها لزوما مزایایی را که بسیاری از ما در مورد کار در یک شرکت تکنولوژیکی بزرگ و باشکوه به آن فکر می کنیم دریافت نمی کنند. برایآنان از مسکن و بیمه خبری نیست و  آنها واقعا بخشی از این ثروت نیستند."

در حال حاضر بیش از 10 شرکت پیمانکاری برای گوگل و سایر واحدهای آلفابت کار می کنند. آنها توسط چندین سازمان خارجی معرفی می شوند .

لس آنجلس تایمز در بخشی از این مقاله اشاره می کند که بسیاری از کارکنان قراردادی فعلی و سابق و کارکنان ثابت گوگل حاضر به صحبت در خصوص این پرونده نشدند؛ زیرا نمیخواستند اشتغال خود را به خطر بیندازند.

با این همه سال اخیر، سالی پر شکایت برای گوگل بود . بعضی از کارکنان به اعتراض در مورد قوانین کار پرداختند و برخی به ارتباط گوگل با ارتش خرده گرفتند و البته مسئله شکاف جنسیتی نیز مطرح بود. اما یکی دیگر از مسائل و دغدغه های کارمندان گوگل مربوط به  نحوه اداره کردن شرکت و وضعیت قراردادها با نیروی کار است.

یانو کالو، فعال حقوق کارمندان در این خصوص گفت: "کارمندان پیمانی احساس می کنند که منزوی، متزلزل و مانند شهروندان درجه دو هستند.این یک ریزه کاری است که در کل اقتصاد اتفاق می افتد".

یک سخنگوی گوگل در یک بیانیه ای  ایمیلی در این خصوص گفت که گوگل با شرکت های پیمانی برای 2 هدف اصلی همکاری می کند. نخست؛ عدم نیاز جدی به برخی تخصص های موردی ، مثل راننده ، پزشک، آشپز و مورد دیگر  برای پر کردن موقعیت های موقتی که مسئول اصلی آن به مرخصی رفته یا فعلا قادر به کار تمام وقت نیست. 

افزون بر این در بیانیه گوگل اشاره شده که همین کارهای پیمانی برای برخی تبدیل به نقطه پیرفت و نردبان ترقی شده و بعضی از کارکنان قراردادی، گوگل را به عنوان محل کاری سخاوتمندانه مورد توجه قرار داده اند که باعث تقویت حرفه هایشان شده است.

دیدگاه ها در این خصوص متنوع و متناقض است. به نظر شما حق با گوگل است یا کارمندان پیمانی ؟

رویا پاک سرشت 

نظرات بینندگان