arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۱۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۱ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۷

اقدام تبلیغاتی ملک سلمان / شاه سعودی برای گذراندن تعطیلات به «شهر آینده» رفت

پادشاه عربستان برای گذراندن تعطیلات و استراحت به شهر درحال ساخت نیوم در شمال غرب این کشور رفت که سعودی‌ها می‌گویند قرار است به یک قطب علمی-فن‌آوری-گردشگری در جهان بدل شود. "نیوم" اهمیت زیادی برای مقامات ریاض دارد. این شهر در ساحل دریای سرخ در شمال غرب عربستان ساخته می‌شود و مرکز اصلی اجرای پروژه "نیوم" است که یک پروژه علمی، فن‌آوری و گردشگری است و سعودی‌ها می‌خواهند آن را درچارچوب چشم‌انداز 2030 توسعه خود در ساحل دریای سرخ اجرا کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پادشاه عربستان برای گذراندن تعطیلات و استراحت به شهر درحال ساخت نیوم در شمال غرب این کشور رفت که سعودی‌ها می‌گویند قرار است به یک قطب علمی-فن‌آوری-گردشگری در جهان بدل شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه روسیا الیوم، شهر "نیوم" اهمیت زیادی برای مقامات ریاض دارد. این شهر در ساحل دریای سرخ در شمال غرب عربستان ساخته می‌شود و مرکز اصلی اجرای پروژه "نیوم" است که یک پروژه علمی، فن‌آوری و گردشگری است و سعودی‌ها می‌خواهند آن را درچارچوب چشم‌انداز 2030 توسعه خود در ساحل دریای سرخ اجرا کنند.

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان اکتبر سال گذشته میلادی به عنوان بخشی از برنامه‌ها خود برای رهایی از وابستگی کشورش به صادرات نفت خام اجرای این پروژه بلند پروازانه را اعلام کرد و بوجه‌ای 500 میلیارد دلاری را برای تحقق آن مدنظر دارد.

این شهر همان گونه که از نامش پیداست "NEO-M"(آینده جدید) قرار است یک نمونه از شهرهای آینده باشد و از تمامی دست‌آوردهای تکنولوژی بشری در آن استفاده شود و بسیاری از شرکت‌های بزرگ فعال در عرصه تکنولوژی در ساخت آن سهیم هستند.

این پروژه شامل ساخت پلی بر روی دریای سرخ است که این شهر را به مصر و بقیه قاره آفریقا وصل می‌کند و مساحتی به وسعت 25.900 کیلومتر مربع برای ایجاد این منطقه اختصاص داده شده که شامل بخش‌هایی از خاک اردن و مصر نیز خواهد شدت. ولیعهد عربستان پیشتر اعلام کرده بود که فاز اول این پروژه را سال 2025 افتتاح خواهد کرد.

در همین راستا، ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان برای استراحت و تفریح روز دوشنبه به بخش مرکزی پروژه یعنی همان شهر نیوم رفت. خاندان حاکم عربستان همواره برای گذراندن تعطیلات تابستان به خارج از عربستان و کشورهایی مثل فرانسه، اسپانیا یا مراکش می‌روند و این اقدام ملک سلمان به نوعی یک تبلیغ برای این پروژه گردشگری بلندپروازانه نیز هست.

سعودی‌ها اعلام نکردند که پادشاه عربستان کجا اقامت می‌کند. اما منابعی پیشتر به رویترز اعلام کرده بودند که دولت عربستان از شرکت‌های محلی خواسته پنج کاخ را برای پادشاه، ولیعهد و اعضای ارشد خاندان حاکم در ساحل دریای سرخ در 150 کیلومتری غرب شهر تبوک احداث کنند.

 

این پروژه بلند پروازانه بر روی زمین‌های بکر امتداد خط ساحلی دریای سرخ در نزدیکی مصر و اردن ساخته خواهد شد و با توجه به اینکه سعودی‌ها اعلام کرده‌اند مدیریت اجرایی آن بین‌المللی خواهد بود و قوانین اسلامی در آنجا ملاک رفتار نخواهد بود، انتظار می‌رود گردشگران و سرمایه‌گذاران زیادی به آنجا کشیده شوند.

دفتر پادشاهی عربستان هنوز پاسخ سؤالات درباره وضعیت کنونی احداث شهر نیوم را نداده است، شهری که دسترسی شهروندان به آن هنوز دشوار است. اما احتمالا کاخ‌های مسئولان سعودی در آنجا طی چند ماه آتی تکمیل شوند.

نظرات بینندگان