arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۱۹۵۷
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۰ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۷

درگیری معترضان به نتایج انتخابات زیمبابوه با پلیس / ۳ نفر در پایتخت کشته شدند

منابع خبری زیمبابوه اعلام کردند که بر اثر درگیری میان معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، پارلمان و شورا‌های محلی با نیرو‌های پلیس، دست کم سه نفر در پایتخت این کشور کشته شدند. نتایج اولیه انتخابات پارلمان حاکی از پیروزی حزب زانو پی اف (حزب حاکم) است و شماری از معترضان، این حزب را به تقلب در انتخابات متهم کرده اند. حزب زانو پی اف تا این لحظه ۱۵۴ کرسی از مجموع ۲۷۰ کرسی پارلمان را از آن خود کرده و حزب «ام دی سی» (حزب مخالفان دولت) با اختلاف زیاد و با کسب ۵۴ کرسی در رتبه دوم قرار دارد. نتایج انتخابات ریاست جمهوری هنوز اعلام نشده.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

منابع خبری زیمبابوه اعلام کردند که بر اثر درگیری میان معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، پارلمان و شورا‌های محلی با نیرو‌های پلیس، دست کم سه نفر در پایتخت این کشور کشته شدند.

به گزارش ایرنا، تارنمای هراره ۲۴ نوشت: نتایج اولیه انتخابات پارلمان حاکی از پیروزی حزب زانو پی اف (حزب حاکم) است و شماری از معترضان، این حزب را به تقلب در انتخابات متهم کرده و با تجمع در خیابان‌ها با نیرو‌های پلیس ضد شورش درگیر شدند.
بر این اساس، معترضان خواستار مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری شده اند و این در حالی است که هیات عالی انتخابات این کشور پیشتر اعلام کرد که حداکثر تا پنج روز پس از انتخابات، نتایج آن اعلام می‌شود.
خبرگزاری آلمان به نقل از «بیتی تیندای» یکی از رهبران مخالفان دولت نوشت: عنوان می‌شود شش نفر به ضرب گلوله زخمی و دو نفر نیز کشته شده اند.
رسانه‌های محلی از استقرار زره پوش‌ها و حضور گسترده نیرو‌های پلیس در خیابان‌های پایتخت خبر دادند.
انتخابات ریاست جمهوری، پارلمان و شورا‌های شهرداری هشتم مرداد در سراسر زیمبابوه برگزار شد. نتایج انتخابات ریاست جمهوری هنوز اعلام نشده است، اما نامزد مخالفان دولت روز گذشته، خود را پیروز این انتخابات دانست.
حزب زانو پی اف تا این لحظه ۱۵۴ کرسی از مجموع ۲۷۰ کرسی پارلمان را از آن خود کرده است و حزب «ام دی سی» (حزب مخالفان دولت) با اختلاف زیاد و با کسب ۵۴ کرسی در رتبه دوم قرار دارد.
جمهوری زیمبابوه کشوری است در جنوب آفریقا. پایتخت آن هراره است. این کشور حدود ۱۶ میلیون نفر جمعیت دارد و زبان‌های انگلیسی، شونا و اندبله زبان‌های رسمی آن هستند.
زیمبابوه در قرن نوزدهم میلادی مستعمره انگلیس شد، اما از سال ۱۹۶۵ تلاش‌ها برای استقلال در این کشور آغاز و سرانجام در سال ۱۹۸۰ به طور رسمی جمهوری زیمبابوه اعلام موجودیت کرد.

نظرات بینندگان