arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۱۹۵۸
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۰ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۷

درگیری‌های عشایری در جاده بغداد - سامرا ۴ کشته بجا گذاشت

در پی بروز درگیری عشائری در منطقه الدجیل در جاده بغداد سامرا و کشته شدن چهار نفر اوضاع منطقه بحرانی گزارش می‌شود. یک منبع مطلع محلی در گفت: با وجود برقراری مقررات امد و شد در منطقه و استقرار گسترده نیرو‌های نظامی و امنیتی و باز شدن جاده بغداد سامرا اوضاع منطقه بشدت متشنج و مستعد انفجار است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در پی بروز درگیری عشائری در منطقه الدجیل در جاده بغداد سامرا و کشته شدن چهار نفر اوضاع منطقه بحرانی گزارش می‌شود.

یک منبع مطلع محلی در منطقه الدجیل درگفتگو با ایرنا گفت: با وجود برقراری مقررات امد و شد در منطقه و استقرار گسترده نیرو‌های نظامی و امنیتی و باز شدن جاده بغداد سامرا اوضاع منطقه بشدت متشنج و مستعد انفجار است.
وی گفت: تنش امنیتی از روز سه شنبه در این منطقه پس از کشته شدن یک افسر نظامی وابسته به عشیره خزرج و برادرش از سوی افراد مسلح آغاز شد.
این منبع افزود درگیری‌های مسلحانه، اما از عصر چهارشنبه در این منطقه آغاز و تاکنون منجر به کشته شدن چهار نفر و زخمی شدن چند نفر دیگر شد.
منطقه الدجیل در استان صلاح الدین عراق واقع است که شهر مقدس سامرا نیز از توابع آن است.
در پی این اتفاقات، نیرو‌های امنیتی در این منطقه مقررات منع آمد شد تا اطلاع ثانوی اعلام کردند.
گزارش خبرنگار ایرنا از منابع محلی همچنین حاکی است تعداد زیادی نیروی تابع ستاد عملیات سامرا، پلیس صلاح الدین به همراه نیرو‌های ارتش به منطقه دجیل گسیل شدند تا امنیت را دوباره به منطقه برگردانند.
منبع یاد شده گفت که اوضاع در منطقه الدجیل بسیار بحرانی است و نیرو‌های امنیتی برای برگرداندن امنیت همه راه‌های ورود و خروج منطقه را مسدود کرده اند.
با وجود مهار نسبی اوضاع، ناظران مسائل الدجیل، اما بر این باورند که فتنه‌ای درکار است که با ایجاد درگیری در الدجیل اوضاع این منطقه را به هم بریزند.
درگیری عشائری یکی از معضلات عراق است که هر از چندی در یکی از مناطق این کشور رخ می‌دهد و در بسیاری از موارد پایان آن نیاز به مداخله ارتش دارد.
الدجیل در ۶۰ کیلومتری شمال بغداد واقع است، یک منطقه شیعه نشین در استان اغلب سنی نشین صلاح الدین است، جایی که در سال ۱۹۸۲ شاهد ترور ناکام صدام حسین دیکتاتور سابق عراق و در پی آن اقدامات انتقامی شدید رژیم بعث علیه مردم منطقه بود و به کشتار معروف الدجیل معروف شد.
الدجیل همچنین صحنه محاکمه معروف صدام بوده است.
اکنون ناظران با اشاره به جایگاه الدجیل در تاریخ عراق، حوادث روز‌های اخیر را با هدف ایجاد فتنه و درگیری و برادرکشی در این منطقه می‌دانند و نسبت به احتمال بحرانی‌تر شدن آن هشدار می‌دهند.

نظرات بینندگان