arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۲۱۳۵
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۲ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۷

مصرف بنزین در تیرماه به مرز سه میلیارد لیتر رسید

آخرین گزارش‌ها از مصرف بنزین در ایران حاکی از آن است که مصرف بنزین در تیرماه به مرز سه میلیارد لیتر رسیده است. بر این اساس ایرانی‌ها در تیرماه دو میلیارد و ۸۴۰ میلیون لیتر بنزین سوزاندند. مصرف بنزین از ابتدا تا انتهای تیرماه در سال جاری ۹۱ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر) ۸.۵ درصد رشد داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

پالایشگاه ستاره خلیج که تا کنون دو فاز آن به مدار آمده است، بارقه‌های امید را برای خودکفایی بنزین در کشور روشن کرد؛ به طوریکه نه تنها پرونده واردات بنزین به کشور بسته شد، بلکه پرونده صادرات بنزین به کشورهای دیگر گشوده شد و آمارها از تولید بیش از ۹۵ میلیون لیتر بنزین در روز خبر می‌دهند.

به گزارش ایسنا، ترازوی تولید و مصرف بنزین در ایران در دو سال اخیر تقریبا برابر بوده است؛ هرچند گاهی کفه مصرف سنگین‌تر شده و با اینکه پالایشگاه‌ها در حد توان خود تولید کرده اند و دو فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز به مدار آمده است ولی باز هم فاصله‌ای بین مصرف و تولید بنزین وجود دارد که باید از طریق واردات پر شود.

بازخوانی پرونده‌ تولید بنزین در ایران

در سال ۱۳۹۲ تولید بنزین در پالایشگاه های کشور حدود ٦٠ میلیون لیتر در روز بود که سهم بنزین یورو ٤ از این میزان ٣.٤ میلیون لیتر در روز بود. این مقدار تا سال ۱۳۹۵ تقریبا ثابت ماند. در سال ۱۳۹۶ فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه‌اندازی شد و تولید بنزین در سه ماهه آخر سال ۱۳۹۶ با تثبیت تولید در فاز اول ستاره خلیج فارس به ٧٥ میلیون لیتر در روز رسید که ٢٨ میلیون لیتر آن طبق استاندارد یورو ٤ بود. با افتتاح فاز دوم ستاره خلیج فارس تولید بنزین در ایران توسط ١٠ پالایشگاه به ٨٨ میلیون لیتر در روز رسید.

با راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۱۲ تا ۱۳ میلیون لیتر بنزین به تولید داخل اضافه می‌شود و ظرفیت تولید بنزین تا آذرماه به ۱۰۰ میلیون لیتر می‌رسد که ۸۰ میلیون لیتر از ۱۰۰ میلیون لیتر مذکور طبق استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ خواهد بود.

طبق آخرین آمار، میانگین تولید بنزین در تیرماه امسال برابر با ۸۷ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر در روز بود که نسبت به تولید ۶۷ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتری پارسال، بیانگر رشد ۲۹.۱ درصدی تولید بنزین در ایران است.

افزایش بی رویه مصرف بنزین ایرانی‌ها

از سوی دیگر آخرین گزارش‌ها از مصرف بنزین در ایران حاکی از آن است که مصرف بنزین در تیرماه به مرز سه میلیارد لیتر رسیده است. بر این اساس ایرانی‌ها در تیرماه دو میلیارد و ۸۴۰ میلیون لیتر بنزین سوزاندند. مصرف بنزین از ابتدا تا انتهای تیرماه در سال جاری ۹۱ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر) ۸.۵ درصد رشد داشته است.

میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تا آخر تیرماه امسال ۸۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۷۹ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر) ۹.۶ درصد رشد داشته است.

تولید به بیش از ۹۵ میلیون لیتر رسید

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درمورد آخرین میزان تولید بنزین در ایران از افزایش تولید روزانه ۹۵ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین در روزهای آینده خبر داده و اعلام کرده است که جای هیچ گونه نگرانی در تامین بنزین مورد نیاز کشور وجود ندارد.

علیرضا آرمان‌مقدم - مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی - در این باره گفت: به دلیل همزمانی افزایش مصرف بنزین با تعمیرات اساسی برخی مجتمع‌های پتروشیمی تولیدکننده ماده افزودنی (MTBE)، بخشی از ظرفیت تولید بنزین در ایران به کارگرفته نشده است که به‌زودی و با تامین(MTBE) موردنیاز، تولید بنزین به روزانه ۹۵.۵ میلیون لیتر می‌رسد. این در حالی است که میانگین تولید روزانه بنزین از ابتدای مردادماه به ۹۳ میلیون و ۸۰ هزار لیتر رسیده که در مقایسه با تولید ماه گذشته (۸۷ میلیون و ۲۶۰ هزار لیتر) رشد ۶.۷ درصدی داشته است.

نظرات بینندگان