arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۲۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۳ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۷

خرید و فروش مخدر گل در فضای مجازی/ زهرا ساعی: فیلترینگ راه‌چاره نیست!

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: تبلیغات و فروش موادمخدر گل در فضای مجازی افزایش و زمان دسترسی به مواد کاهش یافته اما نمی‌توان این فضا را مبارزه با آن بست، برای مقابله با موادمخدر نیازمند افزایش سطح آموزش همگانی هستیم.نشست‌های زیادی با فرمانده نیروی انتظامی‌و همچنین فرمانده پلیس سایبری در ارتباط با موضوع موادمخدر داشته‌ایم که بحث کشت موادمخدر گل در این جلسات بسیار مطرح بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی‌گفت: تبلیغات و فروش موادمخدر گل در فضای مجازی افزایش و زمان دسترسی به مواد کاهش یافته اما نمی‌توان این فضا را مبارزه با آن بست، برای مقابله با موادمخدر نیازمند افزایش سطح آموزش همگانی هستیم.

به گزارش خبرآنلاین، زهرا ساعی اظهار داشت: نشست‌های زیادی با فرمانده نیروی انتظامی‌و همچنین فرمانده پلیس سایبری در ارتباط با موضوع موادمخدر داشته‌ایم که بحث کشت موادمخدر گل در این جلسات بسیار مطرح بود. متاسفانه فضای مجازی امکانات زیادی را برای تبلیغ این نوع مواد در اختیار فروشندگان قرار داده است.

وی ادامه داد: پلیس فضای سایبری در این ارتباط توانست گروه‌های مختلفی را شناسایی و بازداشت کند اما به دلیل گستردگی فعالیت و فضایی که قابل کنترل کامل نیست شرایط را دشوار می‌کند. پلیس و قوه قضائیه باید به صورت جدی‌تری وارد این موضوع بشوند.

ساعی با اشاره به این نکته که این ماده مخدر در بین اقشار عمدتا جوان رسوخ کرده است، اضافه کرد: امروز شاهد این هستیم که قشر جوان و متاسفانه برخی از دانشجویان نیز درگیر این ماده مخدر هستند و براساس آخرین اطلاعات این ماده مخدر حتی به در درون خوابگاه‌ها هم ورود کرده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی‌آگاهی بخشی را راهی برای کاهش میزان گرایش به موادمخدر دانست و گفت: اگر واقعا اثرات مخرب استفاده از موادی که به دروغ بدون اعتیاد خوانده می‌شود، آگاهی بخشی شود می‌توان شاهد کاهش مصرف هم بود.

وی تصریح کرد: یک بخش مبارزه با موادمخدر تنبیهی و سلبی است که باید قوه قضائیه و نیروی انتظامی‌تلاششان را چندین برابر کنند، اما بخشی از مبارزه آگاهی بخشی و بالا بردن اطلاعات عموم جامعه بویژه جوانان است. از طرفی خود خانواده هستند که باید آموزش مهارت زندگی و «نه» گفتن را به فرزندانشان بیاموزند. اگر خانواده‌ها بتوانند نظارت خود را بر فعالیت فرزندانشان بیشتر کنند مسلما میزان مصرف کاهش می‌یابد.

ساعی در پاسخ به این سوال که آیا برخوردهای قهری مانند بستن شبکه‌های اجتماعی یا ایجاد محدودیت دسترسی به اینترنت می‌تواند مانعی برای کاهش فعالیت شبکه‌های مجازی فروش موادمخدر باشد، افزود: این اقدامات شاید تا جایی بتواند مشکلات را کاهش دهد اما نمی‌توان همیشه این فضا را محدود و مسدود کرد. پلیس سایبری باید این کانال‌ها را شناسایی و با آن برخورد کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی‌اظهارداشت: فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید، نمی‌توان گفت با بستن این فضا توزیع و تبلیغات از بین می‌رود، برخوردها باید منطقی و با رعایت تدبیر صورت بگیرد تا بتواند نتیجه بخش باشد.

وی خانواده را مهمترین رکن مقابله با اعتیاد دانست و گفت: خانواده‌ها باید با دوستی و رفاقت، برقراری ارتباط سالم و پایدار با فرزندان و ارائه آگاهی در مورد موضوعاتی که می‌تواند برای فرزندان آسیب زا باشد، آنها را از رفتن به سمت خطر بزرگی چون اعتیاد آگاه کنند.
ساعی معتقد است: متاسفانه برخی از خانواده در این مورد غفلت کرده‌اند، از طرفی صداوسیما به عنوان رسانه ملی براساس وظایفی که برایش تعریف شده باید در برنامه‌هایش بحث‌های آموزشی پیشگیری از اعتیاد را مورد توجه قرار دهد، در بسیاری از کشورهای پیشرفته آموزش و پرورش ارگان مهمی‌برای شکل دهی نقش کودکان در آینده است اما ما در کشور از این فرصت غافل هستیم و آموزش و پرورش باید نقش خود را به خوبی اجرا کند.

نظرات بینندگان