arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۲۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
رای الیوم بررسی کرد؛

چرا عربستان به سرعت، صادرات نفتی خود از «باب المندب» را از سر گرفت؟

پس از گذشت یک هفته از اتهام سعودیها به انصارالله یمن در مورد حمله به نفت کشهای سعودی در باب المندب، عربستان سعودی ارسال کانتینرهای نفت خود از طریق تنگه باب المندب را از سر گرفته است. گزارش رسمی سعودی در مورد هدف قرار گرفتن نفت کشهای آنها توسط حوثیها، مورد توجه بین المللی قرار نگرفت؛ چرا که با شک و تردیدهای زیادی همراه بود. بنابراین، دریانوردی بین المللی در تنگه باب المندب به صورت چشم گیری از این مساله متأثّر نشد و مقامات سعودی هیچ تصویری از نفت کشهای هدف قرار گرفته خود را منتشر نکردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چرا عربستان به سرعت، صادرات نفتی خود از «باب المندب» را از سر گرفت؟ / جهان به ادعای حمله به نفتکش‌ها تردید داشت؛ ریاض هیچ تصویری از این اتفاق منتشر نکرد / تنها راه حفظ امنیت تنگه «باب المندب» پایان جنگ یمن است؛ شاید نشست ژنو آخرین فرصت باشد

رای الیوم در سرمقاله خود نوشت: پس از گذشت یک هفته از اتهام سعودیها به انصارالله یمن در مورد حمله به نفت کشهای سعودی در باب المندب، عربستان سعودی ارسال نفتکش های خود از طریق تنگه باب المندب را از سر گرفته است.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: خالد الفالح وزیر انرژی عربستان در بیانیه ای با بیان این مطلب گفت این تصمیم پس از اتخاذ تدابیر امنیتی لازم برای کاهش خطرات احتمالی گرفته شده است.

گزارش رسمی سعودی در مورد هدف قرار گرفتن نفت کشهای آنها توسط حوثیها، مورد توجه بین المللی قرار نگرفت؛ چرا که با شک و تردیدهای زیادی همراه بود. بنابراین، دریانوردی بین المللی در تنگه باب المندب به صورت چشم گیری از این مساله متأثّر نشد و مقامات سعودی هیچ تصویری از نفت کشهای هدف قرار گرفته خود را منتشر نکردند.

شکی نیست که از 4 سال پیش حالت جنگی در نزدیکی باب المندب وجود دارد و کشتیهای تجاری و نظامی امارات و عربستان در گذشته هم در تیررس موشکهای انصارالله قرار گرفته بودند و بعید نیست که در صورت ادامه جنگ در یمن، این حملات در اینده نیز ادامه داشته باشد.

صادرات سعودی به نحو محسوسی از توقف حرکت نفت کشها از تنگه باب المندب تاثیر نپذیرفت؛ چرا که حجم این صادرات از 800 هزار بشکه در روز بیشتر نمی شود و امکان ارسال این مقدار از طریق خطوط لوله ای الجبیل که از شمال دریای سرخ شروع می شود، وجود دارد؛ همچنانکه اغلب نفت کشهای سعودی به چین، آسیا و ژاپن می روند.

جنبش انصارالله به منظور نشان دادن حسن نیت خود، تمام حملاتش به دریای سرخ را به مدت دو هفته متوقف کرده و با حضور در نشست صلح که در روزهای آینده در ژنو برگزار می شود، موافقت نمود.

تنها راه تامین امنیت دریای سرخ و حمایت از عبور و مرور نفت کشهای سعودی از این طریق، توقف جنگ یمن است که ائتلاف عربی به رهبری سعودی و امارات حتی با به کار گرفتن تمام توان خود نمی تواند به آن پایان دهد. هر اندازه زمان این جنگ طولانی تر شود، خسارتهای مادی و انسانی بیشتری به یمنی ها وارد شده و سعودیها در معرض انتقادها و اتهامات بین المللی بیشتری قرار می گیرند.

کنفرانس صلحی که نماینده سازمان ملل خواستار برگزاری آن در ژنو شده است، می تواند راه نجات همه طرفها و چه بسا آخرین فرصت برای پایان دادن به این جنگ خونین باشد.

نظرات بینندگان