arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۵۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۱ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۷

"شنا" درمان کمردرد است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک فلوشیپ ستون فقرات معتقد است، شنا و دیگر ورزش‌های آبی می تواند تا حد زیادی در درمان کمردرد موثر باشد.

دکتر محمدرضا اکرمی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، کمردرد را یکی از شایع ترین عارضه‌های جسمی در افراد عنوان و تاکید کرد: همه افراد معولا در طول عمر حداقل یک بار گرفتار این عارضه می‌شوند.

وی با بیان اینکه شیوع این عارضه در زنان و مردان یکسان است، گفت: کمردرد بیشتر در سنین ٣٠ تا ۵٠ سالگی بروز می‌کند که می تواند به صورت شدید یا خفیف و یا کوتاه‌مدت یا مزمن باشد.

اکرمی فشار زیاد روی ستون مهره‌ها را از عمده علل ایجاد کمردرد معرفی کرد و گفت: این فشار زیاد در اثر انجام کارهای سنگین و طولانی مدت ایجاد می‌شود.

اکرمی خاطرنشان کرد: از جمله دیگر علل ایجاد کمردرد، آسیب دیدن دیسک مهره‌ای است. زمانی که ساختار دیسک آسیب ببیند دیسک دچار پارگی‌های میکروسکوپی شده که این مسئله می‌تواند موجب ایجاد درد در کمر شود.

وی افزود: چنانچه آسیب و فشار بر ستون مهره‌ها خیلی زیاد باشد می‌تواند موجب پارگی دیسک شود که این شدیدترین حالت کمردرد است و می تواند موجب ازکارافتادگی افراد شود.

اکرمی ژنتیک و سبک زندگی را عوامل موثر در ایجاد کمردرد عنوان کرد و افزود: از آن جا که جمعیت و آمار ازدواج نسبت به گذشته افزایش یافته، امکان انتقال ژن‌های معیوب هم افزایش یافته و همین مسئله دلیلی برای افزایش موارد کمردرد در جامعه شده است.

وی افزود: از طرفی تغییر سبک زندگی از جمله افزایش پشت میزنشینی، رانندگی طولانی مدت، انجام کارهای سنگین، مصرف سیگار و... نیز عامل موثری برای افزایش موارد کمردرد است.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بهترین درمان کمردرد استراحت کردن است و بطور معمول پس از استراحت چند روزه و مصرف داروهای مسکن درد کمر بهبود پیدا می‌کند.

وی افزود: چنانچه با استراحت درد کمر تسکین پیدا نکند از روش‌های دیگر از جمله جراحی، لیزر و تخیله دیسک خراب از طریق پوست استفاده می‌شود.

اکرمی اصلاح سبک زندگی را مهم‌ترین عامل در کاهش شیوع کمردرد عنوان کرد و افزود: ترک مصرف سیگار، کاهش وزن، خودداری از انجام کارهای سنگین و موارد اینچنینی می‌تواند تا حد زیادی به کاهش موارد کمردرد در جامعه کمک کند.

وی افزود: اگر کار فرد به صورتی است که باید مدت زمان طولانی‌ پشت میز بنشیند، باید بین هر 30 تا 40 دقیقه نشستن دو دقیقه راه برود، همچنین افرادی که مدت زمان طولانی رانندگی می‌کنند باید پس از ٣٠ دقیقه رانندگی ١٠ دقیقه پیاده شده و راه بروند و انجام همین کارهای ساده می‌تواند تا حد زیادی مانع بروز کمردرد شود.

این فلوشیپ ستون فقرات در ادامه با اشاره به تاثیر مثبت ورزش‌های آبی برای درمان کمردرد، عنوان کرد: تحقیقات نشان داده شنا و یا راه رفتن در آب می‌تواند تاثیر به مراتب بیشتری از عمل‌های جراحی در درمان کمردرد داشته باشد، زیرا انجام این ورزش‌ها موجب می‌شود عضلات اطراف کمر قوی شده و فشار از روی دیسک برداشته شود.

اکرمی خاطرنشان کرد: در همین راستا توصیه می‌شود افراد حتی اگر شنا بلد نیستند، در آبی که سطح آن تا بالای سینه است راه بروند.

وی افزود: افراد باید پس از نیم ساعت شنا یا راه رفتن در آب ١٠ دقیقه در جکوزی بنشینند و آب داغ با فشار به کمر آن‌ها بخورد، سپس دوباره به ورزش ادامه بدهند.

اکرمی با تاکید بر اینکه محدودیت‌هایی در ورزش کردن برای مبتلایان کمر درد وجود دارد، تاکید کرد: افرادی که کمر درد دارند، نباید ورزش های پرشی از جمله والیبال، بسکتبال و ورزشهای رزمی را انجام دهند، همچنین ورزش‌های قدرتی مثل بدنسازی برای این افراد توصیه نمی‌شود، چرا که می‌تواند موجب تشدید کمردرد آنها شود.

نظرات بینندگان