arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۶۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۷ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۷

واشنگتن پست: عربستان دست از رفتار قرون وسطایی برنداشته

واشنگتن پست در سرمقاله روز شنبه خود نوشت: برنامه عربستان برای توسعه، پیشرفت و مدرن سازی کشور با عنوان 'چشم انداز 2030' تلاشی است که تا آن مقطع زمانی این کشور را به کشوری کاملا پیشرفته و مدرن و حکومتی بسازد که صدای 'همه شهروندان با همه نوع سلیقه و تفکر، بینش، دیدگاه و چشم انداز' را بشنود و 'به همه این فرصت و حق را بدهد که حرف خود را بزنند'.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

واشنگتن پست در سرمقاله روز شنبه خود نوشت: رفتار عربستان در زندانی کردن و اعدام مخالفان نشان می دهد حکومتی به میراث مانده از دوران قرون وسطی قادر نیست حتی برنامه های نوسازی خود را نیز اجرا کند.

این روزنامه افزود: برنامه عربستان برای توسعه، پیشرفت و مدرن سازی کشور با عنوان 'چشم انداز 2030' تلاشی است که تا آن مقطع زمانی این کشور را به کشوری کاملا پیشرفته و مدرن و حکومتی بسازد که صدای 'همه شهروندان با همه نوع سلیقه و تفکر، بینش، دیدگاه و چشم انداز' را بشنود و 'به همه این فرصت و حق را بدهد که حرف خود را بزنند'.
رنگ و لعاب الفاظ زیباست؛ اما حقیقت چیز دیگری است.
در کشوری همچون عربستان؛ ابراز عقیده، مساوی است با 'گردن زده شدن'.
مصادیق این واقعیت فراوان هستند.
'اسرا القمقم' دختر جوان 29 ساله، شیعه مذهب و فعال حقوق بشر سه سال است که به همراه همسرش 'موسی الهاشم' از دسامبر 2015میلادی بدون محاکمه در بازداشت بسر می برند. اسرا از سال 2011 که طوفان 'بهار عربی' در کشورهای عرب وزیدن گرفت؛ تظاهرات ضدحکومتی را در شهر 'قطیف' در شرق عربستان برعهده دارد.
اسما خواستار پایان دادن به تبعیض نژادی علیه شیعیان و نیز آزادی زندانیان سیاسی است.
طبق اعلام سازمان 'دیده بان حقوق بشر'، جرم اسرا، 'شرکت در تظاهرات در استان قطیف'، ' تحریک به برپایی تظاهرات'، 'سردادن شعارهای خصمانه'، 'تلاش برای اشتعال افکار عمومی'، 'فیلم گرفتن از تظاهرات و انتشار آن در شبکه های اجتماعی' و 'حمایت از آشوبگران' تعریف شده است.
عربستان حکومتی است که هیچ مخالف و منتقدی را بر نمی تابد و با نهایت بیرحمی با آن به اشکال زندان و شلاق و اعدام برخورد می کند.
در 6اوت / 15 مرداد/، یک دادستان سعودی تقاضای اعدام برای 'قمقم'، همسرش و چهار تن دیگر کرد. اگر این حکم اجرا می شد، اسرا نخستین زنی بود که در عربستان به جرم برپایی تظاهراتی غیرخشونت آمیز گردن زده می شد. این حکم، طبق روال عادی در مورد جرایم منجر به خشونت صادر می شود.
تقاضای دادستان تسلیم 'دادگاه ویژه جنایی' شده است. این دادگاه یک دادگاه ضدتروریسم است و در واقع از آن به عنوان چماقی برای کوبیدن بر سر هر مخالفی استفاده می شود. قرار است یک قاضی دیگر در 28 اکتبر / 6 آبان/ حکم اعدام اسرا را یک بار دیگر مرور کند. اگر حکم اعدام تائید شود؛ می بایست پیش از اجرا پادشاه هم یک بار دیگر آن را مرور کند.
گردن زدن یک فعال حقوق بشر آن هم به جرم برپایی تظاهرات کاملا مسالمت آمیز و به دور از خشونت؛ میراثی مانده از دوران جاهلیت و بربریت (توحش) بشر. فرقی نمی کند قربانی زن باشد یا مرد.
عربستان نه تنها در عصر معاصر هم دست از این رفتار قرون وسطایی خود بر نداشته است، بلکه هیچ انتقادی را به این رویه نیز بر نمی تابد. همین اواخر دولت کانادا به پرونده اعمال سیاه عربستان در رعایت حقوق بشر انتقاد کرد و عربستان به شدت به آن واکنش نشان داد و آن را دخالت در امور داخلی خود اعلام کرد.
با این وضعیت؛ امکان ندارد بتوان عربستان را که حقیقتا هم سزاوار است، از این رفتار قرون وسطایی دور کرد. تنها کشوری که قدرت لازم را دارد که این کار از او ساخته باشد، آمریکا است. آمریکا قدرتمندترین دمکراسی جهان است، پس می تواند در این زمینه با تحکم با عربستان برخورد کند و او را مجاب به دست کشیدن از یک چنین رفتار وحشیانه ای سازد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان