arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۶۷۲۱
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۷ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۷

1800 پروژه آب و خاک در هفته دولت به بهره برداری می رسد

این پروژه در ۱۰ استان کرمانشاه، کردستان، اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی، گلستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی و ایلام اجرا می شود که ۸۰ درصد آن در استان های ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذبایجان غربی و شرقی می باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: از سال ۹۲ تاکنون سیستم های آبیاری تحت فشار در ۷۵۰ هزار هکتار از اراضی اجرا و یا در حال انجام می باشد که نشان دهنده توجه دولت تدبیر و امید به منابع پایه تولید است.

به گزارش انتخاب، علیمراد اکبری امروز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت گردامیداشت هفته دولت افزود: در سال ۹۶ در مجموع ۲۸۰ هزار هکتار سیستم آبیاری تحت فشار انجام شد که رکورد محسوب می شود.

وی اظهار داشت: از این میزان ۱۸۰ هزار هکتار در اراضی سنتی و ۱۰۰ هزار هکتار در آبخور اراضی مدرن اجرا شده است.

اکبری ادامه داد: سیستم آبیاری تحت فشار در ۱۳۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی نیز در دست اجرا می باشد.

وی کل سطوح اجرایی سیستم آبیاری تحت فشار از آغاز این پروژه تاکنون را دو میلیون و ۳۶ هزار هکتار عنوان کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در این نشست از اتمام فاز نخست پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام نیز خبر داد و گفت: فاز نخست این پروژه در سطح ۲۹۵ هزار هکتار با اعتباری بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار به پایان رسید.

وی افزود: از این مبلغ ۱.۴ میلیارد دلار در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت و ۱۰۰ میلیون دلار به وزارت نیرو اختصاص یافت.

اکبری ادامه داد: برای اجرای فاز دوم پروژه احیای اراضی ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام در سطح ۲۳۸ هزار هکتار تفاهم نامه ای میان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو برای تخصیص آب در حال امضا است.

به گفته وی از ۲۳۸ هزار هکتار ۹ هزار هکتار در استان ایلام و ۲۲۹ هزار هکتار در استان خوزستان اجرا می شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به پروژه شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور اشاره و تصریح کرد: این پروژه ۸۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته به طوری که ۱۳۵ هزار هکتار آن آماده بهره برداری است، اما به دلیل عدم تخصیص آب، ۳۷ هزار هکتار آن به بهره برداری رسیده است.

وی اذعان داشت: ۹۹.۵ درصد این پروژه به اجرای سیستم آبیاری تحت فشار و کم فشار اختصاص دارد و در این پروژه ۱۵۰۰ دستگاه ماشین آبیاری هوشمند نصب شده و از این رو یکی از بزرگترین پروژه های جهان به لحاظ نصب این دستگاه ها می باشد.

اکبری با بیان این که پروژه شبکه های زهکشی غرب و شمال غرب کشور ظرف سه ماه آینده به انجام می رسد، گفت: اعتبار این پروژه ۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: این پروژه در ۱۰ استان کرمانشاه، کردستان، اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی، گلستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی و ایلام اجرا می شود که ۸۰ درصد آن در استان های ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذبایجان غربی و شرقی می باشد.

اکبری در ادامه با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۶۶.۵ درصدی پروژه ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب با لوله به دشت سیستان نیز تصریح کرد: این پروژه امسال در صورت تخصیص به موقع اعتبارات به اتمام می رسد.

وی اظهار داشت: این پروژه در دو فاز اجرا می شود اعتبار فاز نخست ۵۰۰ میلیون دلار بوده که ۴۰۰ میلیون دلار آن به وزارت جهاد کشاورزی و ۱۰۰ میلیون دلار دیگر به وزارت نیرو اختصاص یافته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعتبار فاز دوم این پروژه را ۳۵۰ میلیون دلار عنوان کرد.

وی درباره طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری شمال کشور نیز اعلام کرد: این طرح در در ۹۰ هزار هکتار از شالیزارهای شمال کشور اجرا شده که ۳۰ هزار هکتار آن طی چهار سال اخیر انجام شده است.

اکبری، اجرای ۶۸ هزار هکتار شبکه های فرعی، ۱۵۰۰ کیلومتر انتقالی آب با لوله و ۲۷۴ هزار هکتار تجهیز و نوسازی خشکه زارها را از دیگر اقدامات در حوزه آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در دولت تدبیر و امید شمرد.

وی افزود: از ابتدا تاکنون، تجهیز و نوسازی خشک زارها در سطح یک میلیون و ۵۶۵ هزار هکتار صورت گرفته است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که قنوات در کشور مظلوم واقع شده است، اذعان داشت: برای احیای قنوات حداقل سالانه به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی گفت: اعتبار مربوط به قنوات از ۱۰ میلیارد تومان در سال ۹۴ به ۷۰ میلیارد تومان رسیده اما نسبت به نیاز قنوات، اعتبارات کافی نیست.

اکبری درباره تاثیرات اجرای این پروژه ها در اراضی کشاورزی اعلام کرد: با اجرای این پروژه ها راندمان آبیاری از ۳۹ درصد به ۴۴ درصد و بهره وری آب در ازای تولید محصولات کشاورزی خشک افزایش یافته به طوری که پیش از اجرای این طرح ها به ازای مصرف هر متر مکعب آب ۹۲۰ گرم محصول کشاورزی خشک تولید می شد و اکنون این عدد به ۱۴۰۰ گرم رسیده است.

وی افزایش تولید محصولاتی مانند گندم، شکر و دانه های روغنی را مرهون افزایش بهره وری آب دانست و در عین حال سهم آب در بهره وری را ۳۴ درصد عنوان کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: ۶۶ درصد بهره وری مربوط به نوع بذر، تغذیه، خاک، کاربرد ماشین آلات مدرن، خاک ورزی، مبارزه با آفات، مدیریت کاشت، داشت و برداشت و سایر عوامل می باشد.

اکبری، میزان مصرف آب کشاورزی را نسبت به کل آب مصرفی کشور زیر ۶۵ درصد عنوان کرد و گفت: ما در طرح تعیین آب مصرفی محصولات کشاورزی ۳۵ محصول را رصد می کنیم.

وی با اذعان به این که در زمینه تجارت آب، ۳۰ میلیارد متر مکعب تراز مثبت داریم اظهار داشت: میزان واردات آب مجازی کشور ۳۵ میلیارد متر مکعب و صادرات آن ۵ میلیارد متر مکعب در سال است.

اکبری در پاسخ به پرسشی درباره چاه های غیر مجاز نیز اظهار داشت: ۴۰۰ هزار حلقه چاه آب مجاز و ۳۵۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز در کشور وجود دارد که مسدود کردن چاه های غیر مجاز طبق قانون برنامه پنجم توسعه و قانون توزیع عادلانه آب، بر عهده وزارت نیرو می باشد.

وی ادامه داد: وزارت نیرو سال گذشته اعلام کرده که ۲۰ هزار حلقه چاه آب غیر مجاز را مسدود کرده که معادل حدود ۱.۲ میلیارد متر مکعب آب است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: هر چند در بسیاری از نقاط کشور بخشی از معیشت مردم به آب این چاه های غیر مجاز گره خورده اما مسدود کردن آن باید انجام شود، زیرا چاه های غیر مجاز در واقع غارت آب های زیر زمینی محسوب می شود.

وی از تصویب حذف کشت برنج ظرف سه سال آینده در استان های غیر شمالی خبر داد و اعلام کرد: با توجه به محدودیت آب طبق مصوبه کارگروه ملی سازگاری با کم ابی، کشت برنج فقط در گیلان و مازندران باید انجام شود.

اکبری افزود: از ۶۳۰ هزار هکتار شالیزارهای کشور حدود ۱۷۰ هزار هکتار آن در اراضی خارج از شمال است.

وی بر فراهم کردن زیرساخت های کشت برنج و تجهیز و نوسازی و زهکشی اراضی شالیزاری تاکید کرد و گفت: اگر این زیر ساخت ها آماده نشود، امنیت برنج به خطر می افتد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، کاهش بارندگی در کشور را ظرف چند سال اخیر نگران کننده خواند و اذعان داشت: سال زراعی جاری، سال سختی برای کشاورزی در ۵۰ سال اخیر بود زیرا متوسط بارندگی کشور به ۱۶۸ میلی متر کاهش یافت.

وی با بیان این که به علت کاهش بارش میزان روان آب ها و نفوذ عمقی آب کاهش داشته است، گفت: اغلب بارندگی ها زیر ۱۰ میلی متر بوده که باران غیر موثر محسوب می شود.

اکبری متوسط بارندگی در ده سال اخیر را ۲۰۹ میلی متر و در پنج سال گذشته ۲۰۵ میلی متر عنوان کرد.

وی افزود: سازمان هواشناسی پیش بینی کرده که پاییز نرمالی را به لحاظ بارندگی خواهیم داشت که این امر به کشت پاییزه کمک خواهد کرد.

اکبری درباره کیفیت خاک کشور نیز اظهار داشت: از ۱۸.۵ میلیون هکتار اراضی آبی و دیم حدود ۱.۳ میلیون هکتار آن در کلاس یک و دارای استعداد زراعی و فاقد محدودیت به لحطاظ شوری، قلیایی و مواد آلی است، ۴.۳ میلیون هکتار در کلاس دو دارای محدودیت کشت، ۵.۳ میلیون هکتار در کلاس سه، ۳.۱ میلیون هکتار در کلاس چهار و حدود ۴.۹۵ میلیون هکتار در کلاس پنج و چهار است که این اراضی قابل کشت نیست.

وی افزود: یکی از مشکلات خاک کشور این است که مواد آلی و کربن آن زیر یک تا نیم درصد است، در حالی که این پارامتر ها به افزایش عملکرد تولید و نگهداری آب کمک می کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که در بودجه ۹۸ منابع کافی به موضوع خاک کشاورزی برای تهیه نقشه کربن آلی اختصاص یابد.

اکبری درباره افتتاح پروژه های آب و خاک در هفته دولت نیز گفت: از ۳۶۵۰ پروژه ای که در هفته دولت در بخش کشاورزی به بهره برداری می رسد ۱۸۰۰ پروژه آن مربوط به بخش آب و خاک است.

وی از امضای تفاهم نامه ۱۰۰ میلیون یورویی برای تامین مالی در بخش آب و اجرای سیستم های مدرن با یک شرکت اتریشی خبر داد و اظهار داشت: این تفاهم نامه یک ماه پیش با یک شرکت معتبر اتریشی امضا شده است.
نظرات بینندگان