arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۷۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۷ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۷

شمارش معکوس برای آخرین "نبرد بزرگ" در سوریه

روند تحولات و حوادث استان ادلب در سوریه با شتاب به پیش می رود و دمشق و متحدانش آماده حمله به تروریستها هستند. ارتش سوریه طی روزها و هفته های اخیر نیروها و تجهیزات گسترده ای را در اطراف ادلب مستقر کرده است. از طرفی سه کشور غربی آمریکا، فرانسه و انگلیس تهدید به حمله نظامی به سوریه کرده اند و بهانه آنها نیز بکارگیری سلاح شیمیایی از سوی دمشق است در حالی که این موضوع بنا به گفته برخی تحلیل گران به مثابه چراغ سبزی به گروههای تروریستی در ادلب برای به راه انداختن سناریوی شیمیایی است تا غربی ها وارد عمل شوند و حمله گسترده ای به سوریه انجام دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شمارش معکوس برای آخرین روند تحولات و حوادث استان ادلب در سوریه با شتاب به پیش می رود و دمشق و متحدانش آماده حمله به تروریستها هستند. ارتش سوریه طی روزها و هفته های اخیر نیروها و تجهیزات گسترده ای را در اطراف ادلب مستقر کرده است. از طرفی سه کشور غربی آمریکا، فرانسه و انگلیس تهدید به حمله نظامی به سوریه کرده اند و بهانه آنها نیز بکارگیری سلاح شیمیایی از سوی دمشق است در حالی که این موضوع بنا به گفته برخی تحلیل گران به مثابه چراغ سبزی به گروههای تروریستی در ادلب برای به راه انداختن سناریوی شیمیایی است تا غربی ها وارد عمل شوند و حمله گسترده ای به سوریه انجام دهند.

به گزارش شفقنا، این در حالی است که یک منبع عالی رتبه دیپلماتیک از موافقت ترکیه با عملیات چند مرحله ای در ادلب و شمارش معکوس برای شروع آن ضد تروریستها خبر داد. به گزارش مهر، یک منبع دپیماتیک عالی رتبه به رای الیوم اعلام کرد: توافق برای شروع عملیات ضد تروریستها در ادلب سوریه پس از موافقت ترکیه با عملیات نظامی که چند مرحله ای خواهد بود، حاصل شده است. این منبع بیان کرد: مرحله اول از حومه لاذقیه و جسرالشغور و سراقب تا سهل الغاب در حومه حماه خواهد بود. به گفته این منبع؛ روسیه امروز از آنکارا خواسته که موضع خود را سریعا مشخص کند زیرا زمان با توجه به ادامه لشکرکشی آمریکا به منطقه به نفع کسی نیست. منبع عالی رتبه دیپلماتیک گفت: ترکیه به روسها اعلام کرده است که هیئت تحریر الشام موافق انحلال خود است و درخواست مهلت اندک برای آن کرده است. این منبع به واکنش روسیه در این باره اشاره ای نکرد اما تاکید کرد: ترکیه با ترتیبات مربوط به غیرنظامیان آواره از ادلب موافقت کرده است. به گفته این منبع؛ واحدهای نظامی طی ساعات آینده دستورات لازم برای نبرد ادلب را دریافت خواهند کرد.

در این میان برخی تحلیلگران بر این باورند که در صورتی که هیئت تحریرالشام منحل شود دیگر نیازی به عملیات نظامی در ادلب نیست و این را مطرح کرده اند که ترکیه از روسیه خواسته است که تا چهارم سپتامبر آینده به آنکارا فرصت دهد تا هیئت تحریر الشام(همان جبهه النصره) را قانع کند تا خود را منحل کند و در دیگر گروههای مسلح ادغام کند. با این حساب هیئت تحریر الشام خود را در برابر دو گزینه خواهد دید اینکه به درگیری با دیگر گروههای مسلح روی آورد یا خود را منحل کند و به دیگر گروههای مسلح ملحق شود.به گزارش مهر، «زکریا ملاحفج» از معارضان سوری به الجزیره گفت: «احتمال می دهیم که تحریر الشام خود را در نتیجه فشارها منحل کند زیرا با فشار ترکیه و مردم ادلب روبرو است. اما اگر روسها و نظام سوریه به ادلب حمله کنند درهای جهنم در منطقه گشوده خواهد شد زیرا همه مخالفان آشتی با نظام سوریه در ادلب و حومه آن جمع شده اند». این در حالی است که عماد الدین مجاد سخنگوی هیئت تحریر الشام هرگونه قصدی برای انحلال هیئت تحریر الشام را تکذیب کرد و آنها را شایعات بی اساس دانست.اما موضع گیری هایی که درباره ادلب از سوی مقامات سوریه، روسیه و استفان دیمیستورا طی روزهای گذشته بیان شده به خوبی گواه شرایط حساس شمال سوریه است. در نشست خبری روز پنجشنبه سی ام آگوست ۲۰۱۸ ولید المعلم وزیر خارجه سوریه با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه؛ وزیر سوری اعلام کرد که دمشق به ادلب حمله خواهد کرد و وزیر روسی نیز به غرب درباره هر گونه ماجراجویی و حمله و دخالت هشدار داد.

وزیر خارجه سوریه: آمریکا به دنبال حمله شیمیایی در ادلب است

وزیر خارجه سوریه خاطرنشان کرد که آمریکا درنظر دارد برای دفاع از تروریست های جبهه النصره در ادلب اقدام تحریک آمیز شیمیایی همانند آنچه که در غوطه شرقی برپا کرده بود ، ترتیب دهد. المعلم گفت: همه این اقدامات برای نجات دادن تروریست های جبهه النصره و البته ادامه بی ثباتی اوضاع در منطقه بکار گرفته می شود.وزیر امور خارجه سوریه اعلام کرد: آمریکا از نظر نظامی در سوریه باخته است و سعی دارد ناکامی های خود را به شیوه های دیگری جبران کند. به گزارش ایرنا، ولید المعلم وزیر خارجه سوریه که برای دیدار با همتای روس خود به مسکو سفر کرده است پس از دیدار با ‘سرگئی لاوروف’ وزیر امور خارجه روسیه در جمع خبرنگاران گفت: آمریکا هم اینک سعی دارد با استفاده از مسائل پناهندگان و بحث های پیرامون روند حل و فصل سیاسی سوریه ناکامی های خود را جبران کند. وزیر خارجه سوریه خاطرنشان کرد که آمریکا درنظر دارد برای دفاع از تروریست های جبهه النصره در ادلب اقدام تحریک آمیز شیمیایی همانند آنچه که در غوطه شرقی برپا کرده بود ، ترتیب دهد. المعلم گفت: همه این اقدامات برای نجات دادن تروریست های جبهه النصره و البته ادامه بی ثباتی اوضاع در منطقه بکار گرفته می شود.

دو نکته مهم سخنان دی میستورا از نگاه عطوان

استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل در امور سوریه در یک کنفرانس مطبوعاتی سخنانی را بر زبان آورد که کمتر از او شنیده شده بود؛ او گفت که تعداد عناصر جبهه النصره در ادلب به حدود ۱۰ هزار نفر می رسد که همگی تروریست هستند و باید آنها را شکست داد. به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، عبدالباری عطوان با اشاره به این موضوع در شماره امروز(حمعه) روزنامه اینترنتی «رای الیوم» نوشت: این فرستاده بین المللی برای اولین بار به صراحت سخن گفت و علاوه بر این گفت که نظام سوریه و گروه تروریستی النصره می توانند گاز کلر ساخته و از آن در حملات شیمایی استفاده کنند. از سخنان فرستاده سازمان ملل در امور سوریه دو نکته مهم را می توان برداشت کرد که باید برای هرگونه ارزیابی اوضاع شهر ادلب به آن توجه داشت: نکته اول این است که تروریست خواندن جبهه النصره و اینکه آنها مستحق شکست هستند، به معنای صدور حکم نابودی آنها و یا نشان دادن چراغ سبز بین المللی برای از بین بردن تروریست ها و مستثنا کردن آنها از هر گونه راه حلی برای حل و فصل اوضاع شهر ادلب است. پیشنهاد خارج کردن غیر نظامیان از این شهر نیز به معنای محاصره تروریست ها به عنوان مقدمه ای برای نابودی آنها و همانند همان بلایی است که سر تروریست های داعش در دو شهر موصل و رقه آمد. نکته دوم، اینکه سخنان دی میستورا درباره اینکه تنها نظام سوریه و جبهه النصره توانایی ساخت و استفاده از سلاح شیمایی را دارند، در واقع به معنای این است که تنها نظام سوریه نیست که می تواند چنین سلاحی را تولید و استفاده کند. گویا او دیدگاه روسیه را در خصوص ادلب ترجیح داده است که اعلام کرده بود این احتمال وجود دارد مخالفان مسلح سوری و شاید هم جبهه النصره اقدام به استفاده از این سلاح ها کرده و دولت سوریه را به انجام آن متهم کنند؛ امری که تجاوز سه گانه آمریکا و انگلیس و فرانسه به شهر ادلب را توجیه می کند و وضعیت این کشور را بحرانی تر می گرداند.

لاوروف حمله احتمالی غرب به سوریه را بازی با آتش خواند

وزیرخارجه روسیه کشورهای غربی را از برپایی صحنه سازی شیمیایی در ادلب سوریه برحذر داشت و این اقدام را بازی با آتش توصیف کرد.به گزارش ایرنا، سرگئی لاوروف تصریح کرد: اقدام تحریک آمیز جدیدی که غرب در سوریه تدارک می بیند برای دشوار کردن عملیات ضدتروریستی در ادلب هدف گیری شده است.وی ادامه داد: ما از ایجاد ساختارهای شبه حکومتی در مناطق سمت چپ رودخانه فرات توسط آمریکانگران هستیم و بارها هشدار داده ایم که این گونه اقدامات ممکن است منجر به تفرقه و تجزیه سوریه شود.لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد:جداسازی معارضان میانه رو از تروریست ها در ادلب ضروری است و هر چه زودتر باید این کار صورت گیرد.وی بااشاره به تماسهای روسیه و ترکیه درخصوص سوریه اظهار داشت:تماس های دو کشور به منظور جلوگیری از استفاده تروریست های گروه جبهه النصره از سلاح های شیمیایی در ادلب ادامه خواهد داشت.به گفته لاوروف،برخی ازکشورهای غربی از سازمان منع تسلیحات شیمیایی برای اهداف خود سوء استفاده می کنند؛ این تلاش ها نه تنها تداوم داشته، بلکه بیشتر هم شده است.رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد: کشورهای غربی بویژه آمریکا از اقدامات تحریک آمیز با استفاده از سلاح شیمیایی به عنوان بهانه برای حمله به ارتش سوریه استفاده می کنند.وی یادآوری کردکه در حوادث شیمیایی خان شیخون و غوطه شرقی با وجود اینکه تحقیقات از سوی سازمان منع تسلیحات شیمیایی پایان نیافته بود اما دیدیم که کشورهای غربی دست به حمله نظامی زدند.

درخواست استفان دی‌میستورا: ایران٬ سوریه و روسیه جلوی نبرد ادلب را بگیرند

سازمان ملل متحد از ایران٬ روسیه و ترکیه خواسته است تا از وقوع درگیری در استان ادلب سوریه جلوگیری کنند. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «استفان دی‌میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل، روز پنجشنبه گفت که حدود ۱۰ هزار جنگجوی غیرسوری‌ مرتبط با گروه‌های تروریستی «جبهه‌النصره» و «القاعده» در استان ادلب جمع شده‌اند. وی نسبت به حمله به این شورشیان هشدار داد و گفت که استفاده از سلاح سنگین علیه آن‌ها که در مناطق مسکونی واقع شده‌اند، توجیه‌پذیر نیست.این مقام سازمان ملل تاکید کرد که یک اشتباه محاسباتی می‌تواند نتایج ناخواسته‌ای، از جمله ورود سلاح شیمیایی به این نبرد را به بار بیاورد.اکثر مناطق استان ادلب در کنترل شورشیان سوری‌ است و به نظر می‌رسد نیروهای دولتی در حال آماده‌شدن برای تصرف کامل این منطقه هستند.آمریکا، فرانسه و بریتانیا به دولت سوریه هشدار داده‌اند چنانچه در حملات برای کنترل ادلب از تسلیحات شیمیایی استفاده کند، با واکنش آن‌ها روبه‌رو خواهد شد.استفان دی‌میستورا همچنین از ایران٬ سوریه و مسکو خواسته است تا جلوی نبرد ادلب را بگیرند و افزوده است که این نبرد زندگی میلیون‌ها شهروند عادی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

هشدار گوترش نسبت به «فاجعه انسانی» در صورت عملیات نظامی در ادلب

دبیرکل سازمان ملل نسبت به افزایش خطر وقوع فاجعه انسانی در شمال غرب سوریه در صورت انجام عملیات نظامی هشدار داد. به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از بخش عربی مرکز اخبار سازمان ملل متحد، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل این سازمان شامگاه امروز (چهارشنبه) ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به افزایش خطر وقوع فاجعه انسانی در صورت انجام عملیات نظامی گسترده در استان مرزی ادلب در شمال غرب سوریه، بار دیگر تاکید کرد که هر گونه استفاده از سلاح های شیمیایی به هیچ وجه قابل قبول نیست.بر اساس این گزارش، دبیرکل سازمان ملل دولت سوریه و سایر اطراف را به خویشتن داری و در اولویت قرار دادن حفاظت از غیر نظامیان دعوت کرده و از کشورهای ضامن فرآیند «آستانه» برای برقراری صلح در این کشور یعنی ایران، روسیه و ترکیه نیز خواست که محدوده تلاش های خود در راستای ایجاد راه حل مسالمت آمیز برای وضعیت ادلب به عنوان آخر منطقه باقی مانده جهت کاهش تنش در آن به صورت توافقی را افزایش دهند.گوترش همچنین از تمامی اطراف درخواست کرد که تمامی تدابیر ضروری برای حفاظت از غیر نظامیان و زیرساخت های آنها از جمله تاسیسات بهداشتی و آموزشی را اتخاذ کنند و اجازه آزادی حرکت و رفت و آمد مطابق با قانون بین المللی انسانی و قانون حقوق بشر را بدهند.

نظرات بینندگان