arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۷۳۸۴
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۶ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۷

«نمايشگاه‌داري» يا «بازارسازي» خودرو

اگر چه نمايشگاه‌داري شغلي حرفه‌اي محسوب مي‌شود؛ اما گاهي ديده مي‌بينيم كه «نمايشگاه‌داران» اظهاراتي مي‌كنند كه از شان حرفه‌اي خارج مي‌شود و متاسفانه به سمت «بازارسازي» متمايل مي‌شوند؛ امري كه مي‌تواند آسيب‌هاي زيادي به مصرف كنندگان واقعي خودرو وارد آورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نمايشگاه‌داري خودرو در ايران به عنوان يكي از مشاغل پردرآمد و لوكس در كشور به حساب مي‌آيد. اگر چه نمايشگاه‌داران اتومبيل چندان تمايلي به افشاي مسائل مالي و اقتصادي خود ندارند؛ و حتي در مورد هزينه‌هاي كار نيز راحت صحبت نمي‌كنند و آن را متغيير و كاملا غير قابل پيش‌بيني عنوان مي‌كنند؛ سعيد موتمني رئيس اتحاديه صنف نمايشگاه‌داران اتومبيل؛ هم با اعتراف به اين نكته معتقد است كه راه‌اندازي يك نمايشگاه نيازمند سرمايه‌اي قابل توجه است.

اما چنين شغلي؛ درآمد بالايي هم به همراه دارد به ويژه در زماني كه خودرو در وضعيت كالاي سرمايه‌اي قرار مي‌گيرد, به گفته يكي از فعالان بازار خودرو هر يك ميليارد تومان ماشين درآمد دويست ميليون توماني به همراه دارد و فروش ويژه نيز با سود ۳۰ درصد انجام مي‌شود. البته در مورد خودروهاي مختلف حاشيه سود بسيار متغير است به عنوان نمونه سود خودروهاي آسيايي قابل قياس با سود خودروهاي اروپايي نيست اما آن گونه كه از صحبت‌هاي نمايشگاه‌داران استنباط مي‌شود سود خالص بين ۲۰ تا ۳۰ درصد متغير است.

اگر چه نمايشگاه‌داري شغلي حرفه‌اي محسوب مي‌شود؛ اما گاهي ديده مي‌بينيم كه «نمايشگاه‌داران» اظهاراتي مي‌كنند كه از شان حرفه‌اي خارج مي‌شود و متاسفانه به سمت «بازارسازي» متمايل مي‌شوند؛ امري كه مي‌تواند آسيب‌هاي زيادي به مصرف كنندگان واقعي خودرو وارد آورد.

به عنوان مثال گاهي مي‌توان اظهارات سعيد موتمني رئيس اتحاديه فروشندگان و نمايشگاه‌داران خودرو؛ را تعبير به بازار سازي يا بازار گرمي نمود! ايشان در گفتگويي با سايت ايلنا بيان كرده‌اند كه: «قيمت پرايد در عرض 10 روز از 26 ميليون به 31 ميليون تومان‌ رسيده كه تقاضا زياد نشده اما محدوديت در عرضه و جو رواني اثر خود را گذاشته است» به اعتقاد عده‌اي از كارشناسان خودرو بيان چنين موضوعي نه تنها گره‌اي از بازار خودرو باز نمي‌كند كه حتي مي‌تواند ضريب القاي جو رواني بازار را بالا ببرد.

يا به عنوان مثال اظهار نظر ايشان در خصوص قطعات يدكي خودرو هم در نوع خود بي‌نظير است, با اينكه قطعات يدكي خودرو متوليان خاص خودش را دارد ايشان در اين حوزه هم ورود كرده و گفته‌اند: « شركت‌هاي ما عادت كردند كه فقط خودرو را مونتاژ و به بازار ارايه دهند و بعداً به دنبال قطعات يدكي بروند كه همين باعث شده امروز قطعات خودروهاي چيني ناياب شود و ماشين‌هاي زيادي در صف نمايندگي‌ها حتي براي سرويس‌هاي ماهيانه بمانند.»

نگاهي به آمار توليد خودرو نشان از روند كاهش توليد خودرو در چهارماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته است, در اين روند كاهشي توليد خودرو عوامل بسياري دخالت دارند عواملي نظير افزايش نرخ ارز و به تبع آن افزايش هزينه‌هاي توليد بنگاه و آغاز تحريم‌هاي ظالمانه خودروسازي؛ در چنين فضايي به نظر مي‌رسد اگر رئيس محترم اتحاديه نمايشگاه‌داران به جاي بازار سازي يا شايد هم بازارگرمي, اندكي به واقعيت‌ها اشاره مي‌كرد, اظهاراتشان بهتر به دل مردم مي‌نشست.

خسرو دلشاد

کارشناس خودرو

نظرات بینندگان