arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۷۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۲ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
رای الیوم گزارش داد؛

چشم تل آویو به نشست سه جانبه تهران / تعهدی که اسرائیل از روسیه درباره ایران می‌خواهد

ضربه نظامی منسوب به اسرائیل به فرودگاه نظامی المزّه در نزدیکی پایتخت سوریه، از سوی تل آویو نه به صورت رسمی و نه در رسانه های عبری، تایید نشد و رسانه های عبری با تکیه بر روایت منابع سوری بر این مساله تاکید کردند که انفجار فرودگاه نتیجه یک اتصال برقی بوده است. با این حال، تل آویو پشت این ضربه قرار دارد و به دنبال آن است تا به این شکل، بر روسیه، ترکیه و ایران فشار وارد کند، تا در نهایت موجب خروج نیروهای ایرانی از سوریه شود. اسرائیل متکی به روسیه است، اما روسیه در هیچ یک از نشستهایی که با مسئولان اسرائیلی داشته، تعهدی در مورد خروج نیروهای ایرانی از سوریه، نداده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چشم تل آویو به نشست سه جانبه تهران / تعهدی که اسرائیل از روسیه درباره ایران می‌خواهد

زهير أندراوس در رای الیوم نوشت: ضربه نظامی منسوب به اسرائیل به فرودگاه نظامی المزّه در نزدیکی پایتخت سوریه، از سوی تل آویو نه به صورت رسمی و نه در رسانه های عبری، تایید نشد و رسانه های عبری با تکیه بر روایت منابع سوری بر این مساله تاکید کردند که انفجار فرودگاه نتیجه یک اتصال برقی بوده است. با این حال، تل آویو پشت این ضربه قرار دارد و به دنبال آن است تا به این شکل، بر روسیه، ترکیه و ایران فشار وارد کند، تا در نهایت موجب خروج نیروهای ایرانی از سوریه شود.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: علاوه بر این، اسرائیل به خوبی می داند که تمام محاسبات آن در سوریه، تهدیدات، حملات هوایی و اقدامات دیپلماتیک آن، شکست سختی خورده است. همانطور که تحلیلگر مسائل خاورمیانه، سمدار بیری، در گفتگو با یدیعوت احرونوت، به نقل از منابع سیاسی و امنیتی بلند پایه اسرائیلی تصریح کرد که رژیم صهیونیستی با دقت در حال پیگیری تحولات شام و بویژه نشست سه جانبه ای است که در روز جمعه آینده در تهران برگزار می شود. در نظر اسرائیلی ها، این نشست اهمیت زیادی دارد، چرا که سرنوشت ادلب در آن مشخص می شود.

بیری افزود: اسرائیل متکی به روسیه است، اما روسیه در هیچ یک از نشستهایی که با مسئولان اسرائیلی داشته، تعهدی در مورد خروج نیروهای ایرانی از سوریه، نداده است. این تحلیلگر صهیونیست بر این عقیده است که دوری صد کیلومتری ایران از مرزهای اسرائیل، نمی تواند مانع از هدف قرار گرفتن عمق اسرائیل با استفاده از موشکهای دقیق و دور برد ایرانی شود.

علاوه بر این، وی با اشاره به دشمنی اردوغان با اسرائیل، تاکید کرد که امکان تکیه بر ترکیه وجود ندارد. در این شرایط، اسرائیل چاره ای جز پناه بردن به روسها ندارد، اما اسرائیل بیش از هر چیز به تثبیت جایگاه خود در سوریه، حفظ روابط استراتژیک و استوار خود با تهران و ایجاد محور تازه ای متشکل از مسکو-آنکارا و تهران، اهمیت می دهد.

منابع امنیتی و سیاسی در تل آویو هم بر این مساله تاکید می کنند که اعزام زیر دریایی ها و کشتی های جنگی روسیه به سواحل سوریه، اتفاق مهمی است، چرا که روسها پس از تهدید فرانسه، انگلیس و آمریکا در مورد حمله دوباره به سوریه، چنین اقدامی کردند.

با اینکه اسرائیل همه چیز را در سوریه از دست داده است، در حال حاضر همچنان به دنبال اخراج ایرانی ها از سرزمین شام است و روزنامه های عبری به نقل از منابع امنیتی مطلع، از فعالیت دستگاههای اطلاعاتی اسرائیل در خصوص تحرکات نظامی ایران خبر داده و تصریح می کنند که در صورت لزوم، اسرائیل از وارد کردن ضرباتی به اهداف ایرانی در عمق سوریه، بیمی ندارد. بویژه آنکه تل اویو تا کنون حتی یک بار از توقف حملات خود به نیروهای ایرانی و کانتینرهای ناقل اسلحه از دمشق برای حزب الله لبنان، سخن نگفته اند.

در همین رابطه، یسرائیل هارئیل، تحلیلگر هآرتس تاکید می کند که عملیات هدف قرار دادن کانتینرهای ایرانی حامل موشک که به سمت لبنان در حرکت بودند، چیزی بیشتر از یک آتش بازی محدود محسوب نمی شود، به این دلیل که حتی اگر دهها کانتینر مورد هدف قرار بگیرند، صدها و بلکه هزاران کانتینر به حزب الله می رسد.

نظرات بینندگان