arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۷۴۹۵
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۱ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۷

ابتکار: الگوی مصرف مواد غذایی خانواده‌ها اصلاح شود / ۲۸ میلیارد مترمکعب آب کشور هدر می‌رود

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه الگوی مصرف موادغذایی و آب در خانواده ها غلط است و باید اصلاح شود، افزود: در شرایط جدیدی که برای کشور به وجود آمده آموزش اصلاح الگوی مصرف و اقتصاد مقاومتی می‌تواند در کاهش آسیب‌ها نقش بسزایی داشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه الگوی مصرف موادغذایی و آب در خانواده ها غلط است و باید اصلاح شود، افزود: در شرایط جدیدی که برای کشور به وجود آمده آموزش اصلاح الگوی مصرف و اقتصاد مقاومتی می‌تواند در کاهش آسیب‌ها نقش بسزایی داشته باشد.

به گزارش معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، معصومه ابتکار در اولین نشست کارگروه اقتصاد مقاومتی این معاونت افزود: بیش از یک سوم فرآورده‌ های غذایی در ایران به دلیل الگوی غلط مصرف تلف می شود که اگر آن را فقط با میزان مصرف آب مقایسه کنیم، بیش از 28 میلیارد مترمکعب آب کشور هدر می‌ رود.
وی تصریح کرد: معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری همکاری خوبی با وزارت نیرو دارد و نشست ‌های متعددی را برای اصلاح الگوی مصرف به ویژه در بخش آب برگزار کرده است.
ابتکار ادامه داد: نگاه ما در بحث اقتصاد مقاومتی و سیاست ‌هایی که رهبر انقلاب تبیین کردند این است که بتوانیم در مقابل تکانه‌ ها با توانمندی‌ های داخلی بایستیم و نظر به تحریم‌ ها و جنگ اقتصادی، کارگروه اقتصاد مقاومتی این معاونت باید به فکر تقویت بنیه خانواده‌ها در ابعاد مختلف باشد.
وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی بدون مشارکت بانوان قابل تحقق نیست، ادامه داد: طرح ‌های مختلفی مانند تاب آوری اجتماعی توسط معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در حال اجراست که تاکنون یک دوره در استان ها اجرا شده و دور دوم آن در 300 نقطه کشور در حال انجام است.
ابتکار تاکید کرد: طرح تاب آوری به این دلیل مهم است که تسهیل‌ گران سراغ آسیب‌پذیرترین بخش جامعه می‌ روند که به شناخت آسیب‌ ها، خودباوری و شناسایی توان افراد برای مقابله با مشکلات کمک می ‌کند.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی و شورای اجتماعی کشور، ما را در تحقق کامل طرح تاب آوری همراهی می ‌کنند، افزود: بخشی دیگری از طرح تاب آوری، مسائل اقتصادی است که اقتصاد مقاومتی جزیی از آن به حساب می‌آید.
وی با تاکید بر اینکه تاب آوری مربوط به زمان حاضر نمی شود، گفت: این طور نیست که به دلیل شرایط جدید اقتصادی و تحریم‌ ها، دولت به دنبال اجرای این طرح باشد بلکه طرح تاب آوری اجتماعی از حدود سه سال قبل اجرا شده و اکنون اجرای فاز دوم و سوم آن در جریان است.
ابتکار ادامه داد: کارگروه اصلاح الگوی مصرف یکی از دیگر کارگروه ‌هایی است که در معاونت زنان فعالیت خود را آغاز کرده و طی یک سال نتایجی داشته است. بنابراین طرح تاب آوری و کارگروه‌ های اقتصاد مقاومتی و اصلاح الگوی مصرف، دارای پیوندهایی هستند که با همکاری یکدیگر می ‌توانند در شناسایی آسیب‌ ها و حل آنان نقش مهمی داشته باشند.
معاون رئیس جمهوری اصلاح الگوی مصرف را با آموزش به خانواده ‌ها قابل اجرا و تحقق دانست و افزود: همزمان با اجرای این طرح‌ ها، معاونت امور زنان و خانواده، طرح گفت ‌و گوی ملی خانواده و بین نسلی را از ابتدای دولت دوازدهم دنبال کرده تا از این طریق بتواند مشکلات خانواده‌ها را با ایجاد فرهنگ گفت ‌و گو کاهش دهد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح اشتغال پایدار اشاره کرد و گفت: آموزش اشتغال یا کارآفرینی بدون خروجی بی فایده است. تاکنون بسیاری از استان ‌ها، شهرستان‌ ها و روستاها طرح اشتغال پایدار را اجرا و ساعات زیادی را صرف آموزش کرده اند اما اگر آموزش ها بدون خروجی باشد و باعث اشتغال پایدار نشود، بی فایده است.
ابتکار تصریح کرد: تمام کارگروه‌ های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری باید به نقش و سهم زنان توجه و تعادل جنسیتی را رعایت کنند. بخشی از اقتصاد مقاومتی با مشارکت و حضور زنان قابل تحقق است؛ نگاه ما در معاونت به خانواده ‌هاست، زیرا خانواده سالم نقش بسزایی در کاهش آسیب ‌های اجتماعی و اقتصادی دارد.
در ادامه این نشست نمایندگان دستگاه‌های مختلف نظرات و پیشنهادات خود را برای اجرای بهتر اقدامات در کارگروه اقتصاد مقاومتی ارائه کردند.

نظرات بینندگان