arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۷۵۱۱
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۲ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۷

هشدار رئیس شورای شهر تهران: خطر تبدیل شدن نظام مهندسی، به یک دستگاه بروکراتیک آلوده به رانت

محسن هاشمی گفت: در حوزه جامعه وضعیت مقبولیت و اعتماد به نظام مهندسی، شرایط مطلوبی ندارد و نارضایتی و بی اعتمادی قابل توجهی به رعایت کیفیت و اخلاق حرفه ای توسط مهندسان ناظر در بین ساکنان و سازندگان وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس شورای شهر تهران نسبت به خطر تبدیل شدن نظام مهندسی به یک دستگاه بروکراتیک آلوده به رانت خبر داد.

به گزارش مهر، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در نشست ارزیابی و آسیب شناسی قانون نظام مهندسی در ارتقای کیفیت ساخت وساز شهر تهران گفت: با توجه به عنوان این نشست که ارزیابی و آسیب شناسی عملکرد قانون نظام مهندسی است اجازه می خواهم مقداری صریح و با نگرش انتقادی به موضوع بپردازم.

وی ادامه داد: نظام مهندسی مرجع تضمین کیفیت صنعت ساختمان محسوب می شود، صنعتی که مطابق با برآوردهای رسمی ۳۰ درصد از سرمایه ملی را به خود اختصاص داده و ۱۳ درصد از اشتغال را به طور مستقیم و حدود ۲۰ درصد از مجموعه اشتغال کشور را به طور مستقیم وغیرمستقیم تامین می کند.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: همانگونه که می دانید، سازمان نظام مهندسی استان تهران با ۱۲۰ هزار عضو، بزرگترین تشکل مردم نهاد در کشور می باشد و پیش بینی میشود این سازمان طی ۴ سال آینده با توجه به روند فارغ التحصیلان دانشگاهها، به دوبرابر ظرفیت فعلی افزایش یافته و در کشور یک میلیون مهندس به عضویت سازمان نظام مهندسی درآیند، این کمیت بزرگ از یکسو فرصت و از یکسو تهدید است

به گفته هاشمی، فرصت از این نظر که تعامل و هم افزایی این بخش قابل توجه از نخبگان و تحصیل کردگان موجب بهبود عملکرد و کیفیت صنعت ساختمان که بزرگترین صنعت در کشور می باشد، گردد و تهدید از این نظر که عنوان تشکل مدنی و مردم نهاد به صورت یک پوسته بماند و این سازمان به حلقه دیگری از بروکراسی ناکارآمد اداری جامعه ما تبدیل شود.

رئیس شورای شهر خاطر نشان کرد: نرخ مشارکت بسیار پایین در انتخابات نظام مهندسی که تنها در حد ۱۰ درصد می باشد، یکی از علائم هشدار دهنده فاصله گرفتن نظام مهندسی با ماهیت مدنی و مردم نهاد خود می باشد.

وی افزود: مقایسه نرخ مشارکت در انتخابات نظام پزشکی با نظام مهندسی با وجود انتقاداتی که به عملکرد سازمان نظام پزشکی و برگزاری انتخابات آن از سوی منتقدین وارد شده بود نشان می دهد که مشارکت در انتخابات نظام پزشکی معادل ۲۵ درصد یعنی شرکت کردن ۵۳ هزار عضو از ۲۱۳ هزار عضو نظام پزشکی است که این مشارکت سه برابر نسبت شرکت در انتخابات نظام مهندسی استان تهران که ۸ درصد بوده، می باشد.
هاشمی گفت: در هیات مدیره اعضای فعلی نظام مهندسی نیز نصاب رأی حدود ۱۵۰۰ رأی از تشکلی با بیش از یکصد هزار عضو می باشد، یعنی افراد با رأی کمتر از دو درصد کل اعضا به عنوان هیات مدیره انتخاب می شوند.
رئیس شورای شهر اظهارداشت: در حوزه جامعه نیز وضعیت مقبولیت و اعتماد به نظام مهندسی، شرایط مطلوبی ندارد و نارضایتی و بی اعتمادی قابل توجهی به رعایت کیفیت و اخلاق حرفه ای توسط مهندسان ناظر در بین ساکنان و سازندگان وجود دارد.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم به ریشه های این مشکل بپردازیم، می توان عوامل متعددی را برشمرد که به چند محور آن اشاره می کنم:

- درگیر شدن نظام مهندسی در فرایند بروکراسی صدور پروانه، نظارت و افزوده شدن گلوگاه های رانت خیز و اعتراض برانگیز در نظام مهندسی به فعالیتهای شهرداری

- عدم فرایند کارآمد شفاف و قاطع رسیدگی به شکایات و تخلفات در نظام مهندسی

- بی تفاوتی مجموعه نظام مهندسی به تخلفات صورت گرفته در گذشته در پروژه های بزرگ و کوچک شهرتهران

- احساس بی عدالتی و باندبازی در میان اعضای عادی نظام مهندسی که موجب عدم مشارکت آنان در انتخابات می شود

- عدم ایفای وظایف و فعالیتهای اصلی یک تشکل مستقل و مردم نهاد توسط نظام مهندسی

- انباشت پول وسرمایه در نظام که به صورت طبیعی منبع تخلف و رانت می گردد

- پیوند خوردن با جریانات سیاسی و کاهش وجه تخصصی و غیرسیاسی نظام مهندسی در دهه گذشته

هاشمی افزود: در حالیکه این میزان اختیار و قدرتی که به نظام مهندسی داده شده بود می توانست موجب ایجاد تحولی مثبت در صنعت ساختمان ودانش فنی کشور گردد.

وی گفت: به نظر می رسد لازمه احیای جایگاه واقعی نظام مهندسی در جامعه و بین اعضای خود نیز بازگشت به جایگاه مدنی و پرهیز از پیوند زدن خود با بروکراسی اداری است.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: اصرار بر سلب اختیارات شهروندان برای انتخاب مهندس ناظر نتوانسته به بهبود کیفیت ساخت منجر گردد و موجب ایجاد رانت و تخلف شده است، در حالیکه ماهیت مدنی اقتضا دارد نظام مهندسی به جای تصدی گری و ایجاد امضای طلایی، جنبه های نظارتی و رسیدگی به شکایات شهروندان را در خود تقویت کند.

نظرات بینندگان