arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۷۷۵۵
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۵ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۷

جهانگیری: مسائل تهران و بغداد باید با گفت‌وگو حل شود/ آمادگی ایران برای مهار آتش در تالاب هورالعظیم/ وزارت خارجه پیگیر حقابه ایران از رودخانه‌های مرزی باشد

معاون اول رئیس‌جمهور به موضوع خشک شدن دریاچه هامون در شرق کشور و مصایب ساکنان شهرهای شمال سیستان و بلوچستان از بابت ریزگردها اشاره کرد و از وزارت امور خارجه خواست تا برای تامین منافع ملی از طریق نهادهای بین‌‌‌المللی موضوع حقابه کشورمان از رودهای مرزی را فعالانه و با جدیت دنبال کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه انتظار داریم عراق به تامین حقابه هورالعظیم پایبند باشد، تاکید کرد: وزارت امور خارجه موضوع حقابه کشورمان از رودهای مرزی را فعالانه و با جدیت دنبال کند.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری ظهر امروز در جلسه جلسه شورای عالی آب با اشاره به گزارش‌‌های ارائه شده درخصوص آخرین وضعیت تالاب هورالعظیم و تلاش‌‌‌های انجام شده برای مهار آتش در این تالاب گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در زمینه خاموش کردن آتش تالاب هورالعظیم کمک‌‌های لازم را به دولت عراق انجام دهد.

وی با بیان اینکه دولت و ملت ایران در مشکلات و مقاطع مختلف از هیچ کمکی به دولت و ملت عراق دریغ نکرده‌‌‌اند، اظهار داشت: دو کشور دوست و برادر باید تمام مساعی خود را برای حل و فصل مشکلات اینچنینی بکار بندند و امیدواریم با استقرار دولت جدید این کشور شاهد گسترش همکاری‌‌‌ها در همه عرصه‌‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و زیست‌‌ محیطی باشیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به روابط مستحکم و صمیمانه تهران و بغداد تصریح کرد: خوشبختانه تردیدی در اراده تهران و بغداد برای افزایش مناسبات فیمابین وجود ندارد. البته برخی مسائل نیز میان دو کشور وجود داشته و دارد که ممکن است به توسعه همکاری‌‌ها آسیب وارد کند که باید از طریق مذاکره و گفت‌وگو نسبت به حل و فصل آنها اقدام شود.

جهانگیری پیامدهای زیانبار زیست محیطی ناشی از آتش‌‌‌سوزی تالاب هورالعظیم بر زندگی ساکنان استان خوزستان را یادآور شد و خاطرنشان کرد: متأسفانه آثار این آتش‌‌‌سوزی شرایط زندگی در خوزستان را به مخاطره انداخته و مردم شریف این استان را در وضعیت بدی قرار داده است که امیدوارم با همکاری دولت عراق هر چه سریعتر شاهد رفع این مسائل باشیم. با وجود محدودیت منابع آب و خشکسالی در کشور، ایران همواره به تعهدات خود در تامین سهم ۲۰ درصدی آب هورالعظیم پایبند بوده و انتظار این است که عراق نیز در تامین سهم خود کوشا باشد.

وی همچنین به موضوع خشک شدن دریاچه هامون در شرق کشور و مصایب ساکنان شهرهای شمال سیستان و بلوچستان از بابت ریزگردها اشاره کرد و از وزارت امور خارجه خواست تا برای تامین منافع ملی از طریق نهادهای بین‌‌‌المللی موضوع حقابه کشورمان از رودهای مرزی را فعالانه و با جدیت دنبال کند.

معاون اول رییس‌‌جمهور از اقدامات صورت گرفته توسط نیروهای مسلح، وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و مدیران استان خوزستان در کمک به خاموش کردن آتش تالاب هورالعظیم قدردانی کرد و از آنان خواست تمام مساعی خود را برای کمک به دولت عراق به منظور مهار آتش در تالاب هورالعظیم بکار بندند.

در این جلسه که وزرای نیرو، صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار خوزستان نیز حضور داشتند، رییس سازمان هواشناسی کشور گزارشی از آخرین وضعیت آب و هوای کشور و پیش‌‌بینی بارش‌‌ها برای فصل پاییز ارائه کرد و ابراز داشت: براساس پیش‌‌بینی‌‌ها میزان بارش‌‌ها در کشور در فصل پاییز نرمال خواهد بود.

در ادامه این جلسه، موضوع آتش‌‌سوزی در تالاب هورالعظیم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نمایندگان وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار خوزستان هر کدام گزارشی از آخرین اقدامات صورت گرفته در جهت کمک به خاموش کردن آتش‌‌سوزی در این تالاب ارائه کردند.

نظرات بینندگان