arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۸۴۲۷
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۳ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۷

جزئیات حادثه شب گذشته بصره از زبان سفیر ایران: به وضع موجود در زمینه حفاظت امنیت نمایندگی‌ها اعتراض داریم / حادثه شب گذشته منحصر به کنسولگری ما نبود / هیچ مشکلی در نجف و کربلا وجود ندارد؛ قطع ارتباط زوار دو طرف خواست دشمن است

سفیر ایران در عراق با اشاره به حادثه شب گذشته در بصره گفت: گلایه مند هستیم که چرا تمهیدات لازم برای حراست از نمایندگی‌ها ایجاد نمی‌شود و این گلایه‌ها را منعکس کردیم. ما به وضع موجود در زمینه حفاظت و حراست از امنیت نمایندگی‌ها اعتراض داریم. اگر امنیت آنجا (کنسولگری ایران در بصره) کامل تامین می‌شد و به نوعی مراقبت‌های لازم انجام می‌شد این مسائل نباید اتفاق می‌افتاد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سفیر ایران در عراق با اشاره به حادثه شب گذشته در بصره گفت: گلایه مند هستیم که چرا تمهیدات لازم برای حراست از نمایندگی‌ها ایجاد نمی‌شود و این گلایه‌ها را منعکس کردیم. ما به وضع موجود در زمینه حفاظت و حراست از امنیت نمایندگی‌ها اعتراض داریم. اگر امنیت آنجا (کنسولگری ایران در بصره) کامل تامین می‌شد و به نوعی مراقبت‌های لازم انجام می‌شد این مسائل نباید اتفاق می‌افتاد.

ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد در خصوص حادثه شب گذشته حمله به کنسولگری کشورمان در بصره گفت: معترضان عراقی به ساختمان حمله کردند ولی کارکنان چون الحمدالله آنجا نبودند، دچار مشکلی نشدند و همگی در سلامت کامل به سر می‌برند.

ساختمان کنسولگری ایران کاملا تخریب شده است

سفیر کشورمان در عراق در خصوص وضعیت سلامتی نیروهای امنیتی کنسولگری گفت: آنهایی که مربوط به عراقی‌ها می‌شد که مشکلی نداشتند و خوب هستند و دوستان همکار هم که در سلامت کامل به سر می‌برند. اما ساختمان کاملا تخریب شده است. وسایل و امکانات و خود ساختمان متاسفانه خسارت جدی دیده است.

وی در مورد رایزنی‌های انجام گرفته با مسئولان عراقی در این رابطه گفت: با مسئولان عراقی از همان روز قبل از حادثه و دیشب و امروز در حال رایزنی هستیم و صحبت کرده‌ایم و پیگیر هستیم. از آنها خواستیم این حادثه تکرار نشود در یادداشت اعتراض هم داده‌ایم.

مسجدی ریشه این حادثه را عواملی خواند که می‌خواهند روابط دو کشور را تخریب کنند و گفت: برخی اجانب و بیگانگان و عناصر داخلی مورد حمایت این‌ها می‌خواهند روابط بین دو ملت را از بین ببرند.

وی در مورد شایعه درخواست وزارت خارجه ایران برای خروج شهروندان ایرانی از عراق که توسط برخی رسانه‌ها منتشر شده است، گفت: این خبر صحت ندارد. نه وزارت خارجه نه سفارت چنین مطلبی را مطرح نکرده‌اند. این خبر توسط برخی شبکه‌های عراقی که معلوم نیست از کجا این مطلب را نقل کرده‌اند، پخش شده و به نظر می‌آید در جهت همان تفرقه‌افکنی بین ملت‌ها است.

می‌خواهند رابطه ایران و عراق را تخریب کنند

سفیر ایران در بغداد در خصوص همکاری دولت عراق با ایران جهت رسیدگی به موضوع حمله به سرکنسولگری کشورمان و بررسی عوامل و عناصر پشت پرده این حادثه گفت: دولت عراق به هیچ وجه نه می‌پذیرد و نه می‌پسندد که چنین تنش‌هایی برای نمایندگی‌های ما پیش بیاید.

وی افزود: البته ما گلایه‌مند هستیم که چرا تمهیدات لازم برای حراست از نمایندگی‌ها ایجاد نمی‌شود و این گلایه‌ها را منعکس کردیم. ما به وضع موجود در زمینه حفاظت و حراست از امنیت نمایندگی‌ها اعتراض داریم. اگر امنیت آنجا (کنسولگری ایران در بصره) کامل تامین می‌شد و به نوعی مراقبت‌های لازم انجام می‌شد این مسائل نباید اتفاق می‌افتاد.

سفیر کشورمان در بغداد با بیان اینکه حراست از نمایندگی‌های ایران در عراق جزو مطالبات سفارت از دولت و مسئولان عراقی بوده است، گفت: متاسفانه این مشکل حساسیت ایجاد کرده است؛ هم مادی هم معنوی. هم مردم عراق که علاقه‌مند به ما هستند و هم ایرانی‌ها، هردو معترض و ناراحتند. (برخی عوامل) می‌خواهند این رابطه را تخریب کنند؛ رابطه‌ای که برای ایجاد آن سال‌ها تلاش شده است.

و گفت: عوامل بیگانه نزدیک به آمریکا، صهیونیست‌ها، برخی کشورهای عربی و عوامل داخلی به این تخریب روابط دامن می‌زنند.

حادثه شب گذشته منحصر به کنسولگری ما نبود

مسجدی در خصوص رابطه این حادثه با برخی اخبار مربوط به حضور زوار عراقی در مشهد که منجر به ایجاد کدورت‌هایی بین مردم ایران و عراق شده است، گفت: زوار عراقی که به ایران می‌آیند، زائر امام رضا و مورد احترام هستند. آنها نه تقصیری دارند، نه گناهی. اینها زائر امام رضا و مهمان ایران هستند. اینکه به آنها تعرض و بی احترامی شود و وقتی به نوعی جرمی را که افراد دیگری مرتکب شدند گردن آنها بیاندازیم جایز نیست و نباید چنین اتفاقی بیافتد. زائران آنها باید مورد احترام مردم ما و جمهوری اسلامی باشند. متقابلا کسی در عراق هم متعرض زائر ما نشده است.

وی گفت: مشتی عوامل و جریانات مشکوک به اماکن جمهوری اسلامی و نهادهای احزاب و نیروهای دولتی عراق حمله کرده‌اند. این حادثه منحصر به کنسولگری ما نبوده است.

هیچ مشکلی در نجف و کربلا وجود ندارد

سفیر کشورمان تاکید کرد: تامین امنیت نمایندگی ما بر عهده دولت است و باید مراقبت کند و کوتاهی جایز نیست.

مسجدی در خصوص وضعیت امنیتی زائران ایرانی برای عاشورا و تاسوعا گفت: هیچ مشکلی در نجف و کربلا وجود ندارد. زوار می‌توانند روال عادی خود را داشته باشند. چه بسا نیامدن زوار و قطع ارتباط زوار به ایران و عراق خواست دشمنان ما باشد و نباید به این خواست تن بدهیم.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان