arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۸۵۰۷
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۰ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۷

فروش داده های کاربران توسط اپ های آیفون

تعداد زیادی از اپ های محبوب آیفون داده های مکانی میلیون ها دستگاه را به صورت پیوسته به شرکت های فعال در زمینه داد و ستد اطلاعات ارسال می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

تعداد زیادی از اپ های محبوب آیفون داده های مکانی میلیون ها دستگاه را به صورت پیوسته به شرکت های فعال در زمینه داد و ستد اطلاعات ارسال می کنند.

به گفته گروهی از محققان امنیتی موسوم به GuardianApp اپ های مذکور در دسته های خبری، بررسی آب و هوا و تناسب اندام جای می گیرند و از اینرو برای ارائه بهتر خدمات کاربر باید مکان خود را در آنها وارد کند.

بر این اساس برخی اپ های آیفون نه تنها موقعیت مکانی کاربر بلکه داده های حساس دیگری را نیز به شرکت های داد و ستد اطلاعات می فروشند که به ایجاد پایگاه های داده برای تبلیغات هدفمند منجر می شود.


 

این اپ ها شامل ASKfm, NOAA Weather Radar, Homes.com, Perfect365, C25K 5K Trainer, Classifieds 2.0 Marketplace, GasBuddy, Photobucket, Roadtrippers, Tapatalk و تعداد دیگری هستند که لیست کامل آنها در این سایت ارائه شده است.

این گروه با پایش ترافیک شبکه به جمع آوری داده های طول و عرض جغرافیایی GPS، بلوتوث کم مصرف، SSID های وای فای، اطلاعات شتاب سنج، نشانگرهای زمانی و حتی درصد باتری پی برده اند.

 

داده های مذکور به شرکت هایی از قبیل Reveal, Sense360, Cuebiq, Teemo, Mobiquity و Fysical ارسال شده و آنها مدعی شده اند که کاربران به انتخاب خودشان این داده ها را به اشتراک گذاشته اند و هیچ خلافی در جریان نبوده است.

احتمالا در سراسر دنیا ده ها اپ دیگر نیز چنین داده هایی را با یا بدون اطلاع کاربر به اشتراک می گذارند. آن دسته از کاربران که علاقه ای به افشای داده های مذکور ندارند باید در نصب اپ های با دسترسی به اطلاعات مکانی هوشیار بوده و با مراجعه به تنظیمات Privacy و گزینه Advertising قابلیت رهگیری تبلیغات را غیر فعال سازند.

GuardianApp همچنین به کاربر توصیه می کند که نامی عمومی را برای SSID انتخاب کرده و در مواقع عدم نیاز بلوتوث را غیرفعال سازند.

منبع: دیجیاتو 

نظرات بینندگان