arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۹۸۹۷
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۰ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۷
خبرنگار تحقیقی بلغارستانی فاش کرد

آزمایشگاه‌های مرگبار بیولوژیکی آمریکا در گرجستان، عراق و افغانستان

گزارش تحقیقی خبرنگار بلغارستانی نشان می‌دهد آمریکا در یکی از مراکز مخفی خود در گرجستان در حال انجام آزمایش‌های مرگبار است و این کشور در سراسر جهان از جمله در عراق و افغانستان ۲۵ مرکز مخفی از این نوع دارد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آزمایشگاه‌های مرگبار بیولوژیکی آمریکا در گرجستان، عراق و افغانستانخبرنگار یک رسانه بلغارستانی که شهریورماه سال 1396 همکاری آمریکا، عربستان، امارات، آذربایجان و بلغارستان در ارسال تسلیحات برای تروریست‌ها در عراق و سوریه را افشا کرده بود، حالا اسنادی از یک مرکز محرمانه ارتش آمریکا در گرجستان منتشر کرده است.

«دیلیانا گایتانزیف»  اسنادی منتشر کرده که رسانه‌ها آن را «رسوایی سفارت آمریکا در گرجستان» خوانده‌اند.

 منابع خبری فاش کردند، سفارت واشنگتن در گرجستان خون‌های منجمد انسانی و عوامل بیماری‌زا را به عنوان محموله دیپلماتیک برای یک برنامه محرمانه نظامی آمریکا جابجا می‌کنند.

طبق گزارش «بالکان پُست»، گایتانزیف اسناد داخلی و محرمانه سفارت آمریکا را فاش کرده است؛ اسنادی که نشان می‌دهد دیپلمات‌های آمریکایی تحت پوشش و لوای مصونیت دیپلماتیک، مشغول انتقال نتایج آزمایش‌های صورت گرفته روی عوامل بیماری‌زا هستند.


دیلیانا گایتانزیف خبرنگار بلغارستانی

این اسناد نشان می‌دهد، دانشمندان پنتاگون در گرجستان به کار گرفته شده و به آنها مصونیت دیپلماتیک داده شده است تا درباره بیماری‌های کشنده و نیش‌های حشرات در مرکز لوگار (Lugar Center) تحقیق کنند. این مرکز و آزمایشگاه بیولوژیک وابسته به پنتاگون و در تفلیس پایتخت گرجستان واقع است.

طبق گزارش «بالکان پست»،  شبکه المیادین ۲۰ سپتامبر(۲۹ شهریور) یک مستند کامل درباره این مرکز و تاسیسات مخفی آمریکا در گرجستان منتشر می‌کند.

بنا بر این گزارش، مرکز مخفی پنتاگون در ۱۷ کیلومتری پایگاه نظامی «وازیانی» آمریکا در تفلیس واقع است.

 

این مرکز و آزمایشگاه بیولوژیک تحت محافظت شدید نیروهای امنیتی قرار دارد و از هر رهگذری که به ۱۰۰ متری مرکز نزدیک شود، فیلم گرفته می‌شود.

پنتاگون برای تحقیقات مخفی در این مرکز بیولوژیک، ۱۶۱ میلیون دلار از پول مالیات‌دهندگان آمریکایی هزینه کرده است.

 

 

سوزاندن شبانه و مخفیانه مواد شیمیایی

«دیلیانا گایتانزیف» گفته که در بازدید از نزدیکی این مرکز آمریکایی، نیروهای امنیتی از او در حالی که با دیگر افراد حرف می‌زده، فیلم گرفتند.

او گفت: «نیروهای امنیتی و حفاظت به من هشدار دادند اگر گذرنامه‌ام را نشان ندهم و محل را ترک نکنم، بازداشت خواهم شد. درخواست من برای دسترسی به مرکز لوگار و مصاحبه‌‌‌هایم(با مقامات مرکز) رد شدند».

ساکنان منطقه «الکسیوکا» که این مرکز در آن واقع است، درباره آتش زدن مخفیانه و شبانه مواد شیمیایی خطرناک شکایت دارند. ساکنان محلی همچنین می‌گویند که زباله‌‌های خطرناک ناشی از این اتش زدن‌ها از طریق لوله‌ها و فاضلاب آزمایشگاه به رودخانه اطراف مرکز ریخته می‌شوند.

ساکنان محلی از «سر دردهای دائمی، تهوع، فشار خون بالا و سرگیجه» در زمان سوزاندن شبانه مواد شیمیایی توسط این مرکز مخفی گلایه دارند.

«اِتِری گوگیتیدزه» که خانه‌اش چند بلوک با مرکز پنتاگون فاصله دارد، در این باره گفت: «حوالی ساعت ۳، ۴ صبح یک دود سیاه، قرمز و سبز دیده می‌شود. حتی مرغ‌های خانگی‌مان مُرده‌اند. آنها یک لوله بزرگ زیر زمین قرار دادند و آن را به فاضلاب وصل کردند. بوی تخم مرغ‌های گندیده و یونجه فاسد به استشمام می‌رسد. بویش بد و گسترده است و به همه اطراف مختلف می‌رود».

وی افزود: «من بیماری تیروئید دارم. خانواده‌های سه نفره هم هستند که همه آنها بیماری تیروئید دارند. آنها می‌گویند که بیماری‌شان به خاطر این مرکز (آزمایشگاه بیولوژیک پنتاگون) است».

 

مرگ مرموز کارگران مرکز پنتاگون

همسایگان این مرکز، یک حادثه وحشتناک برای ۴ کارگر فیلیپینی را بازگو کردند. دو تن از کارگران این مرکز پنتاگون بر اثر مسمویت ادعایی ناشی از گاز در منزل اجاره‌ای‌شان جان دادند.

«آلبرت نوربکیان» یکی از همسایگان و ساکنان محلی گفت: «وقتی نیروهای امدادی فراخوانده شدند، بار اول به ما گفته شد که آنها (کارگران فیلیپینی) با خوردن ماهی دچار مسمومیت غذایی شدند اما بعد از حضور آمبولانس، برای بار دوم به ما گفتند که از دهانشان کف خارج می‌شد. آنها داد می‌زدند: "کمک، کمک"».

اسنادی که فاش شدند

در گزارش این خبرنگار تحقیقی بلغارستانی، اسناد داخلی و پیام‌ها بین وزارت بهداشت گرجستان و سفارت آمریکا در تفلیس منتشر و فاش شده است. این اسناد و پیام‌ها نشان می‌دهند که چه نوعی آزمایش‌هایی در مرکز لوگار انجام شده است. اسناد منتشر و فاش شده نشان می‌دهند که سفارت آمریکا در تفلیس عوامل بیماری زا و خون‌های منجمد انسانی را با محموله دیپلماتیک جابجا می‌کند.

در یکی از نامه‌های وزارت بهداشت گرجستان به سفارت آمریکا، وارد کردن خون منجمد انسانی به کشور را از ثبت کردن مستثنی می‌کند چرا که دیپلمات‌های آمریکایی ادعا می‌کنند وجود این خون منجمد برای اهداف تحقیقاتی مرتبط با برنامه آمریکا برای هپاتیت سی در گرجستان نیاز است.

براساس این گزارش، بار و محموله‌های دیپلماتیک مورد بازرسی قرار نمی‌گیرند و بابت آنها مالیات گرفته نمی‌شود.

طبق دستورالعمل‌های «آژانس کاهش تهدید دفاعی» وزارت دفاع آمریکا که مسئول نظارت و تامین مالی آزمایشگاه‌ها است، مواد بیولوژیکی مورد نیاز برنامه‌های ارتش باید به صورت بسته‌های قابل حمل دستی به سفارت‌های آمریکا ارسال شوند.

از جمله دیگر دستورالعمل‌ها به پرسنل آمریکایی درباره برنامه‌های ارتش، ممنوعیت استفاده از روسپی‌ها یا هر گونه تعامل با افرادی است که ظن روسپی بودن آنها می‌رود.

طبق اسناد منتشر شده، پنتاگون به پرسنل خود درباره احتمال استفاده نیروهای اطلاعاتی کشورهای خارجی از «روابطی عاشقانه، صمیمی با جنسی» به عنوان ابزار جاسوسی هشدار داده و اینگونه روابط را ممنوع کرده است.

طبق یک دستورالعمل، هرگونه ارتباط با اتباع خارجی باید به اطلاع «آژانس کاهش تهدید دفاعی» وزارت دفاع آمریکا برسد.

برخی از این اسناد فاش کرده است که زیست‌شناسان مرکز تحقیقاتی ارتش آمریکا در جورجیا به همراه شرکت‌های  پیمانکار خصوصی آمریکایی و مرکز کنترل بیماری آمریکا مسئول برنامه مدنظر در مرکز لوگار گرجستان هستند.

این گزارش در ادامه افزود؛ برخی مناطق این آزمایشگاه در گرجستان، محرمانه هستند و فقط شهروندان آمریکایی دارای مجوزهای امنیتی می‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند. طبق توافق سال ۲۰۰۲ همکاری دفاعی آمریکا-گرجستان، به این افراد مصونیت دیپلماتیک داده شده است.

یکی دیگر از این سندها نشان می‌دهد، با توافق سه ساله بنیاد والتر ریدز ارتش آمریکا(Walter Reeds Army Institute) با مرکز ملی کنترل بیماری‌ گرجستان، به پنتاگون دسترسی کاملی برای جمع آوری نمونه‌های محلی از عناصر کشنده زیستی داده شده تا آنها روی این عناصر و یافته‌ها تحقیق کنند. عناصری وجود دارند که می‌توانند سبب سیاه زخم، تولارمی (تب خرگوش)، بروسلا (باکتری‌های گرم منفی) و طاعون شوند.

طبق این سند، یکی از مفاد توافق آمریکا و گرجستان آن است که «حقوق و قوانین بین‌الملل قابل اجرا و کاربردن در این توافق نیست و طرفین موافقند که هیچ دادگاه یا نهاد بین‌المللی صلاحیت یا اختیار بررسی یا قضاوت در هرگونه اختلافی بین دو طرف توافق را ندارند.

اسناد همچنین چندین طرح و پروژه پنتاگون را در ارتباط با حشرات به عنوان حاملان و منتقل‌کنندگان احتمالی بیماری‌ها در گرجستان نشان می‌دهد.

مرکز لوگار در سال ۲۰۱۴ پس از مجهز شدن به یک تاسیسات مرتبط با حشرات، یک پروژه را درباره «شن مگس‌ها» در گرجستان و قفقاز آغاز کرد.

*شِن‌مگس نام مصطلحی برای همه گونه‌هایی از حشرات گزنده و مکنده خون است که در سواحل شنی وجود دارند. *

گفته می‌شود که از زمان آغاز طرح مذکور در مرکز لوگار، گرجستان به شن‌مگس‌ها آلوده شده است و ساکنان محلی از گزیده شدنشان توسط این مگس‌ها که به تازگی پیدا شده‌اند، شکایت دارند.

دانشمندان پنتاگون همچنین در گرجستان آزمایش‌هایی در ارتباط با پشه‌ها و کنه‌های گرمسیری انجام داده‌اند.

از مردم گرجستان به عنوان خرگوش‌ آزمایشگاهی استفاده می‌شود

این گزارش اضافه کرد، برخی ایمیل‌ها از یک پروژه دیگر آمریکایی در رابطه با هپاتیت سی در گرجستان پرده برمی‌دارد؛ پروژه‌ای که مواردی از مرگ و میر را به دنبال داشته است.

نام مطالعه اولیه و آزمایشی مرکز کنترل بیماری‌ آمریکا در گرجستان در این ارتباط این است: «تشخیص و نظارت ساده روی بیماران مبتلا به هپاتیت سی در مراکز مراقبت اولیه روستایی که از شیوه درمان نوین ضد ویروسی استفاده می‌کند».

این برنامه در آمریکا به عنوان یک برنامه محرمانه و دارای اطلاعات محرمانه رده بندی شده است.

وزارت بهداشت گرجستان در همین ارتباط با مرکز کنترل بیماری آمریکا و یک شرکت داروسازی خصوصی به نام «گیلید»( Gilead) توافقی امضا کرده است.

از جمله مفاد این توافق آن است که طرف آمریکایی داروهای رایگان برای درمان هپاتیت سی ارائه دهد اما این شرکت آمریکایی مسئولیتی در قبال هیچ آسیب احتمالی (عمدی یا غیرعمدی) ناشی از برنامه نخواهد داشت. از طرف گرجستان، «دیوید سرگینکو» توافق مذکور را امضا کرده است.

طبق اسناد و ایمیل‌های فاش شده، آمریکا از گرجستانی‌ها به عنوان خرگوش‌های آزمایشگاهی برای یک درمان و معالجه تجربی تازه در رابطه با هپاتیت سی استفاده کرده است. 

اسناد محرمانه مرکز کنترل بیماری نشان می‌دهد که در سه سال اخیر حداقل ۱۰۰ مورد مرگ بیماران تحت درمان داروهای شرکت گیلید به این شرکت گزارش شده است؛ داروهایی از قبیل «سووالدی»( Sovaldi) و «هاروونی»( Harvoni) که به رایگان در اختیار افراد قرار گرفته بود.

آمریکا در عراق، افغانستان و دیگر مناطق جهان 25 مرکز مخفی دارد

طبق این گزارش، مرکز مخفی پنتاگون در گرجستان، تنها یکی از مراکز و آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در سراسر جهان است.

تامین بودجه این مراکز مخفیِ نظامی، بر عهده «آژانس کاهش تهدید دفاعی» پنتاگون است و ۲.۱ میلیارد دلار برای آن در نظر گرفته شده است.

این مراکز در کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی از قبیل گرجستان و اوکراین، منطقه غرب آسیا، شرق آسیا و آفریقا قرار دارند.

طبق اسناد منتشر شده، برخی از آزمایشگاه‌های مخفی پنتاگون در عراق و افغانستان مستقر هستند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان