arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۱۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۵ - ۰۴ مهر ۱۳۹۷

انتشار جلد دوم تقریرات درس خارج اصول سید حسن خمینی به قلم سید علی خمینی

هرچند مهر ماه سرآغاز فصل خزان است اما در کشور ما و بسیاری از کشور های دنیا، آغاز بهار علم است. علمی که به فرموده پیامبر «حیات اسلام و ستون ایمان است» و خدای متعال اجر معلمان و متعلمان را متکفل شده است. «العلم حیاةالإسلام و عماد الإیمان و من علم علما أتم اللَّه له أجره و من تعلّم فعمل علّمه اللَّه ما لم یعلم».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رشید داودی؛ هرچند مهر ماه سرآغاز فصل خزان است اما در کشور ما و بسیاری از کشور های دنیا، آغاز بهار علم است. علمی که به فرموده پیامبر «حیات اسلام و ستون ایمان است» و خدای متعال اجر معلمان و متعلمان را متکفل شده است. «العلم حیاةالإسلام و عماد الإیمان و من علم علما أتم اللَّه له أجره و من تعلّم فعمل علّمه اللَّه ما لم یعلم».

مهرماه امسال آغاز نهمین سال درس خارج استاد سید حسن خمینی است؛ درسی که از مهر 1389 در مدرسه دارالشفاء -که کانون علم در شهر مقدس قم است- آغاز و تا کنون ادامه دارد.

ویژگی منحصر به فردی که در سیستم آموزشی حوزه علمیه -به ویژه در سطوح عالی و دروس خارج- تا کنون رواج داشته، بحث انتخاب آزادانه استاد است. روشی که رونق مجلس درس را نه در گرو ساز و کار قانونی و اجبار سیستمی که مرهون تلاش علمی و عملی اساتید در اقناع علمی و اخلاقی شاگردان قرار داده است.

در هشت سال گذشته دروس خارج یادگار امام همواره در زمره پر رونق ترین دروس خارج حوزه علمیه قم بوده و بارها مورد تحسین و تمجید بزرگان و مراجع عظام تقلید واقع شده است.

درس خارج از یک سو، مشق راه و رسمِ استنباط و کرسی مجتهد پروری است و از سوی دیگر، بیانگر توانایی علمی استاد در تلقّی درست مباحث پیچیده فقهی، اصولی، فلسفی و ...، و احاطه جامع بر آراء و اقوال علمای گذشته و معاصر و نقد و بررسی آنها، و همچنین اتخاذ مبانی مختار در مباحث مختلف است.

تا کنون ده ها کتاب و مقاله علمی- پژوهشی از استاد سید حسن خمینی انتشار یافته که نمودی از تلاش علمی ایشان در گذشته و حال است و تحسین و تکریم بسیاری از بزرگان را در پی داشته است.

اما در میان همه آثار علمی استاد به طور خاص می توان از کتاب «الافادات و الاستفادات» که تقریرات سال اول و دوم درس خارج اصول استاد است نام برد؛

 کتابی که جلد اول آن در سال 1392 با قلم توانای شاگرد ممتاز و برادر گرامی ایشان جناب حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی که خود از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه است، به زیور طبع آراسته شد و به تعبیر برخی بزرگان نه تنها فضل و مراتب بالای اجتهاد استاد که جایگاه بالای علمی شاگرد و مقرّر را نیز تایید می کند.

برادر ارجمندم جناب سید علی آقای خمینی در تابستان امسال جلد دوم این کتاب گران سنگ -که در ادامه و تکمیل مباحث الفاظ است- را نیز به مراحل پایانی رسانده و در حال تدوین نسخه نهایی آن است و امید می رود که در هفته های آینده نشر یافته و در دسترس جامعه علمی قرار گیرد.

این جلد از کتاب، مباحث مقدماتی علم اصول را پایان می برد و در آینده باید منتظر جلد سوم «الافادات و الاستفادات» باشیم که از ابتدای مباحث «امر» را شامل می شود.

نظرات بینندگان