arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۲۰۳۱
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۲ - ۰۷ مهر ۱۳۹۷

ریزش قیمت کالاهای جهانی رکورد زد

بازارهای کالای جهانی در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ طولانی‌ترین روند کاهش قیمت در بیش از سه سال گذشته را به ثبت رساندند و تحلیلگران و سرمایه‌گذاران درباره این‌که آیا بدترین دوران ریزش قیمت‌های کالا به پایان رسیده است، سیگنال‌های متضادی را می‌دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
بازارهای کالای جهانی در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ طولانی‌ترین روند کاهش قیمت در بیش از سه سال گذشته را به ثبت رساندند و تحلیلگران و سرمایه‌گذاران درباره این‌که آیا بدترین دوران ریزش قیمت‌های کالا به پایان رسیده است، سیگنال‌های متضادی را می‌دهند.

به گزارش ایسنا، شاخص کالای بلومبرگ به دلیل رشد ارزش دلار، اختلافات تجاری و نگرانی‌ها نسبت به دورنمای تقاضای چین، در سه ماهه سوم امسال  ۲.۵ درصد کاهش یافت.

مس روند نزولی پیدا کرد و طلا در سپتامبر  برای ششمین ماه متوالی کاهش یافت که طولانی‌ترین کاهش ماهانه در دو دهه اخیر بود، در حالی که نفت یکی از معدود کالاهایی بود که عملکرد درخشانی داشت.

تحلیلگران در بانک‌های سرمایه‌ گذاری شامل "گلدمن ساکس" و "جی پی مورگان چیس اند کو" تغییر روند قیمت این کالاها را پیش‌بینی می‌کند، زیرا رشد اقتصادهای بزرگ قوی مانده و نشانه‌هایی از محدود شدن عرضه در برخی از بازارها مشاهده می‌شود، با این حال سرمایه‌گذاران در این اشتیاق با آنها شریک نیستند.

راب هاورث که به مدیریت ۱۵۶ میلیارد دلار سرمایه در بانک "ولث منیجمنت آمریکا" کمک می‌کند، در این باره گفت: ما همچنان نسبت به دورنمای کالاها محتاط هستیم. بازارهای نوظهور همچنان تا حدودی تحت فشار قرار دارند و اگر شما منتظر بهبود بازارهای نوظهور و چین برای داشتن وضعیت بهتر در بازار فلزات صنعتی هستید، تصور نمی‌کنم هنوز به چنین نقطه‌ای رسیده‌ باشیم.

شاخص بازار بلومبرگ که بازدهی ۲۲ قلم کالا را بررسی می‌کند، امسال ۳.۴ درصد افت داشته و اشتیاق برای این کالاها را به خصوص در شرایطی که بازارهای سهام آمریکا نزدیک به بالاترین رکورد خود در همه زمان‌ها قرار دارند، فرو نشانده است. افت این شاخص در مدت ۹ ماه گذشته، طولانی‌ترین روند کاهشی از سه ماهه اول سال ۲۰۱۵ به‌شمار می‌رود. سرمایه‌گذاران در سه ماهه سوم ۲.۶۱ میلیارد دلار سرمایه را از صندوق‌های سرمایه‌ گذاری قابل معامله در بورس که به سبد گسترده مواد خام مرتبط هستند خارج کردند که شامل ۱۷۵ میلیون دلار در سپتامبر بود. طبق آمار بلومبرگ اینتلیجنس، مجموع دارایی‌ها در صندوق‌های سرمایه‌ گذاری قابل معامله در بورس تمامی کالاها از آوریل حدود ۲۳ میلیارد دلار کاهش یافته است.

بلومبرگ در ادامه این گزارش به بررسی عملکرد و چشم‌انداز برخی از این کالاها در سه ماهه سوم پرداخته است.

سویا

تولید کنندگان سویا در آمریکا با خطر فزاینده جنگ تجاری طولانی میان دو اقتصاد بزرگ جهان مواجه هستند. چین به تلافی تدابیر دولت ترامپ، تعرفه‌هایی را علیه واردات سویای آمریکا وضع کرده و خریداران چینی به منابع دیگر برای تامین سویا روی برده‌اند. معاملات سویا دومین کاهش سه ماهه متوالی را به ثبت رسانده‌اند.

طلا

طلا در سپتامبر برای ششمین ماه متوالی کاهش یافت که طولانی‌ترین روند کاهشی این فلز از سال ۱۹۹۷ به این سو به شمار می‌رود. این فلز ارزشمند در شرایطی که نرخ‌های بهره آمریکا افزایش یافته و دلار نزدیک‌ به بالاترین رکورد خود قرار دارد و دارایی‌های دیگر بازدهی بالاتری را نشان می‌دهند، از چشم سرمایه‌گذاران افتاده است. جنگ تجاری آمریکا و چین تقاضا برای طلا به عنوان یک دارایی مطمئن را احیاء نکرده است و به گفته جیم ویکاف، تحلیلگر فنی شرکت کیتکو متالز، به نظر می‌رسد قیمت طلا به کاتالیزور بزرگتری برای بهبود نیاز دارد.

نفت خام

طبق اعلام تحلیلگران بانک ولث منیجمنت آمریکا، دورنمای قیمت نفت بهتر به نظر می‌رسد با تجدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران که از نوامبر آغاز می‌شود، اوپک اعلام کرده تنها به میزانی نفت تولید خواهد کرد تا تقاضا را تامین کند و نفت بیشتری به بازار عرضه نخواهد کرد. در این بین محدودیت‌های زیرساختی در منطقه پرمین باسین، تولید نفت هفتگی آمریکا را ثابت نگه داشته است.

قیمت نفت در لندن پنجمین رشد سه ماهه متوالی را رقم زد که طولانی‌ترین روند افزایشی از ژوئن سال ۲۰۰۸ بود. به گفته تحلیلگران، هرگونه نگرانی‌های تجاری که بر بازار نفت تاثیر بگذارد در مقایسه با تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران، در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

گاز طبیعی

بهای معاملات گاز طبیعی آمریکا ۲.۹ درصد در سه ماهه سوم افزایش یافت که بزرگترین رشد از سال ۲۰۱۲ تاکنون بود. ذخایر گاز طبیعی در پایین‌ترین سطح خود برای این وقت از سال در بیش از یک دهه گذشته قرار دارد و بلومبرگ اینتلیجنس انتظار دارد معاملات گاز طبیعی حدود یک دلار بالاتر از قیمت فعلی افزایش پیدا کند.

گندم

گندم پس از سال‌ها برداشت جهانی فراوان، تحت تاثیر خشکسالی و موج گرما که تولید بسیاری از کشورها را در فصل جاری محدود کرده و قیمت‌ها را تقویت کرده، ممکن است افزایش قیمت پیدا کند. طبق گزارش رابو بانک، ذخایر گندم محدودتر شده و چشم‌انداز محصول در استرالیا که صادرکننده بزرگ این غله است، وخیم‌تر شده است.

مس

بهای معاملات مس در نیویورک در سه ماهه سوم ۵.۴ درصد کاهش یافت و از ابتدای امسال تاکنون ۱۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. رشد اخیر قیمت این فلز ممکن است وضعیت کالاها را بهبود ببخشد. مس اغلب معیاری برای سنجش سلامت رشد اقتصاد جهانی به‌شمار می‌رود و با کمک خوش‌بینی نسبت به پیامدهای تعرفه‌های آمریکا علیه چین، پنج درصد در سپتامبر رشد کرد. بخشی از این خوش‌بینی ممکن است در دیدگاه سرمایه‌گذاران انعکاس یافته باشد. شاخص کالای بلومبرگ پس از سه کاهش ماهانه متوالی،  ۱.۷ درصد در سپتامبر رشد کرد. این شاخص همچنین دو افزایش هفتگی متوالی داشته است.

نظرات بینندگان