arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۲۰۴۸
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۴ - ۰۷ مهر ۱۳۹۷

تزریق دلار به بازار ارز ونزوئلا

طی ۶ هفته گذشته ارزش بولیوار در برابر دلار در بازار سیاه تنها ۱۹ درصد کاهش یافته است. هر چند که این رقم برای تمامی کشورها یک فاجعه است، اما در ونزوئلایی که با ابرتورم مواجه است این بهترین وضعیت از ثبات اقتصادی در ماه‌های اخیر بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

دولت ونزوئلا با هدف جلوگیری از کاهش شدید ارزش بولیوار اقدام به تزریق دلار به بازار آزاد این کشور کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، طی ۶ هفته گذشته ارزش بولیوار در برابر دلار در بازار سیاه تنها ۱۹ درصد کاهش یافته است. هر چند که این رقم برای تمامی کشورها یک فاجعه است، اما در ونزوئلایی که با ابرتورم مواجه است این بهترین وضعیت از ثبات اقتصادی در ماه‌های اخیر بوده است.

کند شدن کاهش ارزش بولیوار می‌تواند به دولت برای کاستن از سرعت رشد نرخ تورم کمک کند که طبق پیش بینی صندوق بین‌المللی پول تا پایان امسال از یک میلیون درصد نیز خواهد گذشت. نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا کمی پیش در اصلاحاتی گسترده که به نوعی به رسمیت شناخته شدن بازار آزاد است اعلام کرد نرخ برابری بولیوار را ۹۵ درصد کاهش می‌دهد.

بانک مرکزی ونزوئلا تنها در روز چهارشنبه هفته گذشته ۵.۳ میلیون دلار به نرخ ۶۲ بولیوار را در اختیار واجدین شرایط دریافت ارز قرار داد. لئوناردو بونیاک- مشاور مالی گفت: با آغاز به کار سیستم جدید شاهد انجام تراکنش‌های بیشتری هستیم، بانک مرکزی اکنون فشار کمتری بر بازار آزاد اعمال می‌کند.

با این حال دولت برای متوقف کردن روند افزایش قیمت دلار در بازار آزاد کار آسانی در پیش نخواهد داشت. بسیاری از مردم و بنگاه‌های ونزوئلایی نمی‌توانند بیش از ۲۰۰۰ دلار در سال ارز بخرند، دولت به چاپ پول ادامه می‌دهد و نرخ تورم سالانه به ۱۱۱ هزار درصد رسیده است.

نظرات بینندگان