arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۲۱۲۵
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۲۰ - ۰۷ مهر ۱۳۹۷

المعلم: هیچ پیش شرطی را نمی توان درباره قانون اساسی سوریه تحمیل کرد

ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه تاکید کرد که تدوین قانون اساسی جدید یک امر سوری است و نمی توان هیچ پیش شرطی را در این باره به این کشور تحمیل کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

المعلم:هیچ پیش شرطی را نمی توان درباره قانون اساسی سوریه تحمیل کردالمعلم طی سخنانی در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت: فصل الخطاب، ملت سوریه هستند و درباره قانون اساسی یا هر موضوع دیگری حرف آخر را مردم می زنند و هیچ دخالتی را در امور خود نمی پذیرند.
وی تصریح کرد: نبرد ما با تروریسم در آستانه پایان یافتن است و اراده ما ادامه این نبرد مقدس تا پاکسازی همه خاک این کشور از لوث تروریسم است.

**نابودی سوریه توسط ائتلاف آمریکایی
المعلم بیان کرد: ائتلاف غیرقانونی به فرماندهی امریکا همه چیز را غیر از تروریسم در سوریه نابود کرد و هدف آن با اهداف گروه های تروریستی در ایجاد هرج و مرج و کشتار و ویرانی یکی است.
وی تصریح کرد: ائتلاف آمریکایی شهر رقه سوریه را ویران و غیرنظامیان را قتل عام و از تروریست ها حمایت و پشتیبانی نظامی کرد و بهتر است آن را ائتلاف حامی تروریسم و جنایات جنگی بنامیم.

**اولویت دولت بازگشت آوارگان و بازسازی کشور
وزیر خارجه سوریه گفت: بازگشت آوارگان سوری اولویت دولت است و همه درها به روی همه سوری ها در خارج برای بازگشت داوطلبانه باز است.
المعلم تصریح کرد: برای از بین بردن آثار جنگ تروریستی با همکاری یکدیگر و برای بازسازی کشور با دستان ملت و همه متخصصان آن تلاش می کنیم و اولویت در بازسازی همکاری و مشارکت کشورهای دوست است.
وی اظهار داشت: سوریه بر پیشبرد روند سیاسی با حفظ و تاکید بر اصول ملی از جمله حفظ حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی و اتحاد ملت تاکید دارد.

**غیر قابل پذیرش بکارگیری سلاح شیمایی 
وزیر خارجه سوریه افزود: بکارگیری سلاح شیمیایی محکوم و غیرقابل پذیرش است و برخی برای بهانه جویی به منظور تجاوز به این کشور از این اتهام استفاده می کنند مانند تجاوز سه جانبه آمریکا، فرانسه و انگلیس که بدون هیچ دلیل و مدرکی به همین بهانه انجام شد.
المعلم تصریح کرد: هرنیرویی به خاک سوریه بدون درخواست دولت این کشور مانند نیروهای امریکایی، فرانسوی و ترکی وارد شود اشغالگر محسوب می شوند و بر این اساس با آن ها رفتار خواهد شد.
وی ادامه داد: این نیروها باید بدون هیچ قید و شرطی فورا خاک سوریه را ترک کنند.

** موقت بودن توافق سوچی 
وزیر خارجه سوریه با اشاره به توافق سوچی نیز گفت: توافق سوچی درباره ادلب یک توافق موقت دارای حدود زمانی و مکانی مشخص است و بخشی از توافق های سابق درباره مناطق کاهش تنش است که نتیجه نشست های آستانه بود.

**تلاش برای آزادی جولان اشغالی 
وزیر امور خارجه سوریه تصریح کرد: همانطور که جنوب این کشور از تروریسم پاکسازی شده جولان اشغالی را نیز تا مرزهای سال 1967 بازپس می گیریم.
وی تصریح کرد: زمان آن فرا رسیده است که برخی ها دست از توهم بردارند و بدانند آنچه را که با جنگ به دست نیاوردند با سیاست نمی توانند به دست آورند.
المعلم گفت: ما در اوج جنگ از اصول خود دست برنداشتیم که الان دست برداریم.
وی تصریح کرد: همه ما برای ملت خود صلح می خواهیم به کسی تجاوز نکرده و در امور هیچ کشوری دخالت نکرده ایم و تروریسم را به هیچ کشوری صادر نکردیم.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان