arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۲۹۵۵
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۳ - ۱۱ مهر ۱۳۹۷

بن سلمان در ماجرای ربوده شدن خبرنگار مشهور دست دارد؟

پایگاه اینترنتی روزنامه «الوطن» به بررسی پشت پرده ربوده شدن «جمال خاشقچی» در ترکیه و احتمال دست داشتن محمد بن سلمان در این ماجرا پرداخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 پایگاه اینترنتی روزنامه «الوطن» در صفحه توئیتر خود نوشت: عربستان سرانجام به ربوده شدن جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی اعتراف کرد.

این منبع تاکید کرد: شاخه پلیس بین‌الملل (اینترپل) سعودی اعلام کرده یک شهروند این کشور که به اتهام فریبکاری و مسائلی درباره صدور چک‌های بی‌محل، تحت تعقیب قرار داشت،به کشور بازگردانده است. فعالان حقوقی این موضوع را اعتراف ضمنی مقامات سعودی به ناپدید شدن جمال خاشقچی، نویسنده سعودی می‌دانند.

از سوی دیگر فعالان اینترنتی در پایگاه اجتماعی توئیتر آخرین توئیت جمال قاشقچی را که قبل از ناپدید شدن وی و از داخل ساختمان سفارت سعودی در استانبول نوشته بود، بین یکدیگر رد و بدل می‌کنند. آنها می‌گویند این توئیت موجب شده است رژیم سعودی از وی خشمگین شود و او را زیر نظر بگیرد تا اینکه زمان مناسب برای ربودن وی فرا رسید.

خاشقجی در توئیتی محاکمه عصام الزامل، شخصیت اقتصادی بارز در عربستان سعودی را محکوم کرده و نوشته بود: «عصام دو روز قبل از بازداشتش عضو هیئتی از یک سازمان در واشنگتن بود که به آنها مشاوره کارشناسی می داد و با آنها به مؤسسات آمریکایی می رفت تا از تجربه های آن استفاده کند. او مستحق چنین رفتاری نیست و نباید چنین اتهاماتی به وی زده شود؛ اتهاماتی که هیچکس را قانع نمی‌کند».

فعالان اینترنتی بر این باورند که انتقاد خاشقچی از دادگاه های سری، نارضایتی وی از سرکوب مخالفان رژیم سعودی و توئیت اخیر او موجب شد شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی از او خشمگین شود و دستگاه‌های اطلاعاتی سعودی او را تحت نظر قرار دهند تا اینکه زمان مناسب برای ربودن وی فرا برسد.

از سوی دیگر صفحه شخصی گروه موسوم به «زندانیان آزادی بیان» روز دوشنبه اعلام کرده بود که مقامات سعودی سریال‌های جدیدی از محاکمه‌های سری شخصیت‌های برجسته سعودی را آغاز کرده‌اند که یکی از آنها عصام الزامل شخصیت اقتصادی مشهور سعودی است.

نظرات بینندگان