arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۳۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۰۰ - ۱۳ مهر ۱۳۹۷

بازار ارز دیگر شاهد قیمتهای بالای دلار نخواهد بود/بازار ارز به بانک مرکزی خط می‌دهد

درپی کاهش نرخ دلار در چند روز گذشته، رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: به نظر می‌رسد وضعیت بازار ارز در آینده هم همین روند را طی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش انتخاب، شدت گرفتن نوسانات بازار ارز در چند ماه گذشته موجب نگرانی فعالان اقتصادی شده، چون به اعتقاد آنان، دورنمای بازار و ادامه کسب‌وکار را با ابهاماتی روبرو کرده است. به گفته آنان، بخشی از فرایند افزایش نرخ ارز در ماه های گذشته مربوط به سیاست‌های اقتصاد کلان و بخشی هم به هیجانات و بخشی هم مربوط به بحث‌های بین المللی بوده است که ضرورت دارد با تدبیر حاکمیت و دولت، ثبات نسبی در آن ایجاد شود.

البته رئیس سازمان توسعه تجارت معتقد است با توجه به این که که نرخ ارز تامین شده برای واردات، ارز ۴۲۰۰ تومانی یا ارز نیمایی بوده، نه ارز کوچه و خیابان‌های فردوسی که نوسان داشته باشد؛ بنابراین دورنمای تجارت و کسب‌وکار هم تغییری نکرده است.

بازار ارز، هفته گذشته را با کاهش جدی قیمت شروع کرد، اما شرایط هنوز به گونه‌ای نیست که بتوان با قاطعیت گفت وضعیت قیمت ها به حالت با ثبات رسیده است.

دولت با افزایش ۱۰ درصدی نرخ دلار موافقت نکرد؛ حالا...

 

در این زمینه عدنان موسی‌پور - رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مدت‌ها پیش زمانی که دلار ۳۷۰۰ تا ۳۸۰۰ تومان بود طی مذاکره‌ای با دولت، پیشنهاد دادیم که به شکل مدیریت شده ۱۰ درصد (حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان) اجازه رشد دلار را بدهد تا دلار هم با نرخ واقعی حرکت کند، اما دولت راضی به انجام این کار نشد؛ در حالی که الان با رشد ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی نرخ ارز مواجه شده است.

وی افزود: همان عواملی که باعث افزایش نرخ ارز شدند، متاسفانه هنوز هم بعضا باقی هستند. شاید مهمترین دلیل آن برخلاف آنچه که افزایش تقاضا برای واردات و عدم بازگشت ارز صادراتی اعلام می‌شود، بی‌اعتمادی مردم به شرایط اقتصادی است که سبب شد برای حفظ سرمایه‌های خود به خرید ارز روی بیاورند و نرخ دلار افزایش اینچنینی را تجربه کند.

بازار ارز فرونکشیده است

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید براین که هیچ گاه تصور نمی‌شد قیمت دلار به ۱۷ هزار تومان برسد، گفت: امیدواریم قیمت دلار در یک نرخ پایین تثبیت شود.

بازار ارز به بانک مرکزی خط می‌دهد

وی همچنین علت نوسانات قیمت ارز را عدم اعتماد مردم به مکانیزم های اقتصادی کشور دانست و گفت: مشکلی که بانک مرکزی با آن مواجه شده این است که مرجعیت خود را از دست داده است. زمانی صحبت‌های رئیس بانک مرکزی مبنایی برای افزایش یا کاهش قیمت ارز بود اما اکنون این بازار است که به بانک مرکزی‌ خط می‌دهد.

موسی‌پور افزود: اولین کاری که دولت باید به آن بپردازد، اعاده اعتبار بانک مرکزی است تا بتواند خط و خطوط مدیریت شناور بازار ارز را حاکم کند.

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران در رابطه با پیش‌بینی آینده بازار ارز و دلار گفت: پیش‌بینی آینده بازار در حال حاضر بسیار سخت است. اتفاقا یکی از ایراداتی که در حال حاضر به اقتصاد وارد است، این است که بازار کاملا غیرقابل پیش‌بینی شده و واقعا کسی نمی‌داند هفته آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. دولت هم به طور مرتب بخشنامه‌ صادر می‌کند که معلوم نیست نتایج آن موجب رونق صادرات می شود یا مانع آن.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با همه این اوصاف به نظر می‌رسد وضعیت بازار ارز در آینده هم متفاوت‌ از این چند روز اخیر که نرخ ها با کاهش شدید مواجه شد، نباشد و این نکته امیدوارکننده ای است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان