arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۶۷۴۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۷ - ۰۲ آبان ۱۳۹۷
رای الیوم بررسی کرد؛

چرا ایران و سوریه در نشست استانبول درباره ادلب حضور ندارند؟ / آلمان و فرانسه چگونه به این نشست ملحق شدند؟

شهر استانبول که طی ۲۰ روز گذشته درگیر مساله قتل جمال خاشقچی بوده است، برای میزبانی نشست چهار جانبه سران ترکیه، روسیه، آلمان و فرانسه اماده می‌شود، که قرار است در ۲۷ اکتبر با هدف اجرای توافق روسی ترکی ادلب و احیای عملیات سیاسی، برگزار شود. مساله جالب توجه در این باره، غیبت سه طرف اصلی در این نشست است، که نخست دولت سوریه، دوم ایران و طرف سوم، سازمان ملل است. همین نکته، علامت سوال‌هایی را در باب علت این غیبت و اهداف آن، بر می‌انگیزد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چرا ایران و سوریه در نشست استانبول درباره ادلب حضور ندارند؟ / آلمان و فرانسه چگونه به این نشست ملحق شدند؟

رای الیوم نوشت: شهر استانبول که طی 20 روز گذشته درگیر مساله قتل جمال خاشقچی بوده است، برای میزبانی نشست چهار جانبه سران ترکیه، روسیه، آلمان و فرانسه اماده می شود، که قرار است در 27 اکتبر با هدف اجرای توافق روسی ترکی ادلب و احیای عملیات سیاسی، برگزار شود.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: مساله جالب توجه در این باره، غیبت سه طرف اصلی در این نشست است، که نخست دولت سوریه، دوم ایران و طرف سوم، سازمان ملل است. همین نکته، علامت سوالهایی را در باب علت این غیبت و اهداف آن، بر می انگیزد.

مشخص است که توافق ادلب مبتنی بر ایجاد منطقه امنی است که تا عمق 20 کیلومتری آن، خالی از سلاح سنگین و حضور گروههایی نظیر تحریر الشام باشد، اما با پایان مهلت مقرر، همچنان شاهد عملی نشدن این توافق و عدم پایبندی گروههای مسلح به واگذاری اسلحه و عقب نشینی از منطقه، هستیم.

دقیقا نمی دانیم چه عواملی اردوغان را بر آن داشت تا ایران را از این نشست دور کرده و مکرون و مرکل را به آن دعوت کند، ایا به دنبال آن است تا یک پوشش اروپایی برای توافق ادلب مهیا کرده و به مقابله نظامی با گروههایی مانند جبهه النصره برود؟ یا اینکه قصد دارد به گروههای معارض معتدل اطمینان بدهد که ترکیه، المان، فرانسه و روسیه در پی اجرای عملیاتی سیاسی برای تعیین آینده سوریه و تهیه قانون اساسی تازه ای هستند؟

این مساله را از باب تحلیل ذکر می کنیم؛ چرا که برخی گروههای معارض به یکه تازی روسیه در جریان عملیات سیاسی(سوچی) بعنوان جایگزینی برای مذاکرات ژنو، اعتراض داشته و خواستار حضور طرفی غربی در هر گونه مذاکره ای در خصوص اینده سوریه بودند، تا علاوه بر گستردن چتر بین المللی بر این مساله، «رایحه» اروپایی غربی نیز از آن استشمام شود.

نمی توانیم به تفصیل در این باره صحبت کنیم، اما دور کردن ایران و سوریه از این اقدام جدید در خصوص حل بحران سوریه، چه بسا موجب نگرانی این دو دولت شود و روسیه با وجود روابط مستحکمی که با این ایران و سوریه دارد، نمی تواند از زبان آنها و بجای آنها صحبت کند؛ مگر در صورتی که این نشست چهار جانبه در دوره های بعدی با حضور این منظومه سیاسی تازه، به شکلی گسترده تر ادامه داشته باشد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
0
0
وقتی در نشست تهران، طرف اصلی یعنی سوریه را حذف کردید فکر اینجایش را هم می کردید
ناشناس
|
Finland
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
0
0
ترکیه در این جنگ در اصل دشمن حساب میشود!چرا روسیه این را قبول کرده؟ مگر نه اینکه روسیه منافعش با ایران و مقاومت بیشتر است تا منافعش با ترکیه تنها.روسیه نمیخواهد قبول کند به تنهای برای خودش ابر قدرتی است مثل آمریکا و سعی دارد به هر طریقی شده به هر در میزند که برگردد به دوران بوش پسر که غیره ممکن است تا زمانی که مشگل کریمه وجود دارد و باید فراموش کند نزدیکی به اروپا و غرب را و یاد بگیرد مثل زمان شوروی تنها عرض اندام کند و جلو زور غرب را بگیرد.من کم لطفی روسیه را دلیل دعوت نکردن ایران میدانم نه ترکیه ای که ناتو است.
نظرات بینندگان