arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۶۸۰۱
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۲ - ۳۰ مهر ۱۳۹۷

وزیر خارجه انگلیس: روایت عربستان از قتل خاشقجی باورکردنی نیست/دولت انگلیس مرگ او را به شدیدترین لحن محکوم کرده است

وزیر امور خارجه انگلیس، روایت عربستان از ماجرای قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار مشهور عرب را غیر معتبر و نامعقول خواند و گفت: دولت انگلیس مرگ او را به شدیدترین لحن محکوم کرده است و امروز فکر و ذهن ما با همسر، خانواده و دوستان اوست که برای بیش از دو هفته نگران بودند تا خبر تائید ترس خود بشوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جرمی هانت که روز دوشنبه در مجلس عوام انگلیس سخنرانی می‌کرد گفت: از لحظه‌ای که ناپدید شدن خاشقچی پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول گزارش شد، روایت‌های ناراحت‌کننده و متعددی درباره سرنوشت او منتشر شده است.


وی با اشاره به بیانیه عربستان در تائید مرگ خاشقچی گفت: دولت انگلیس مرگ او را به شدیدترین لحن محکوم کرده است و امروز فکر و ذهن ما با همسر، خانواده و دوستان اوست که برای بیش از دو هفته نگران بودند تا خبر تائید ترس خود بشوند.


وزیر امور خارجه انگلیس افزود: پس از ناپدید شدن خاشقچی، دولت انگلیس اعلام کرد که عربستان سعودی بایستی در انتشار تحقیقات کامل و معتبر با ترکیه همکاری کند.


وی بابیان اینکه انگلیس به آزادی بیان، آزادی رسانه و حفاظت از خبرنگارانی که کارشان را انجام می‌دهند اعتقاد دارد تصریح کرد: هر کس که مسئول این حادثه است بایستی به‌طور کامل پاسخگو باشد.


هانت در ادامه ادعای دولت عربستان مبنی بر اینکه خاشقچی براثر درگیری کشته‌شده را توضیح معتبری ندانست و تصریح کرد: لازم است فوراً مشخص شود که دوم اکتبر و پس‌ازآن چه اتفاقی افتاده است.


وی با اشاره به اینکه این حادثه در خاک ترکیه رخ‌داده، رهبری تحقیقات دراین‌باره را حق آنکارا دانست و افزود: آن‌ها بایستی مشخص کنند چه کسی مجوز ورود 15 مقام سعودی را به ترکیه داده است. چه زمانی دولت ریاض از مرگ آقای خاشقچی مطلع شد. چه اتفاقی برای بدن او افتاده است. چرا در ورود بازرسان ترکی به کنسولگری عربستان تأخیر صورت گرفته است و چرا تا 19 اکتبر طول کشید تا اعلام شود که آقای خاشقچی 17 روز پیش مرده است.


وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به بیانیه روز گذشته وزیران خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان در محکومیت قتل خاشقچی، عنوان کرد: پاسخ ما به این حادثه به اعتبار توضیحات نهایی عربستان سعودی و کسب اعتماد از عدم تکرار این حادثه وحشتناک بستگی دارد.


وزیر امور خارجه انگلیس گفت: اگر روایت‌هایی که درباره قتل خاشقچی نقل می‌شود صحت داشته باشد این مساله به‌طور بنیادین باارزش‌های ما ناسازگار است و متعاقباً برخورد می‌کنیم.


در ادامه این نشست وزیر امور خارجه انگلیس به سؤالات نمایندگان پاسخ داد. او در پاسخ به پرسش‌هایی درباره توقف همکاری‌های تسلیحاتی انگلیس و عربستان اظهار داشت که لندن برای هرگونه تصمیم‌گیری تا پایان انجام کامل تحقیقات صبر می‌کند.


گفتنی است، انگلیس به‌عنوان یکی از تأمین‌کننده‌های اصلی تسلیحات نظامی به عربستان از زمان آغاز جنگ یمن که تاکنون موجب کشته شدن بیش از 16 هزار شهروند یمنی و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر دیگر و ویرانی این کشور اسلامی‌شده است، مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش مهمی داشته است.


'تام توجندهات' رئیس کمیته امور خارجی مجلس عوام که پیش‌تر خواهان کاهش سطح روابط دیپلماتیک با عربستان شده بود طی اظهاراتی، محمد بن سلمان را عامل ایجاد بی‌ثباتی در داخل عربستان و خاندان آل سعود دانست و دیدگاه وزیر امور خارجه را خواستار شد. هانت در پاسخ تائید کرد که 'حکومت‌های استبدادی' از ثبات کمتری برخوردار هستند و نقض حقوق بشر در چنین کشورهایی اجتناب‌ناپذیر است.


خاشقچی روزنامه‌نگار ناراضی سعودی دوم اکتبر (10 مهر) بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد.


دولت سعودی سرانجام پس از 18 روز سکوت و تکذیب، درنهایت زیر فشارهای جامعه جهانی بامداد شنبه اعتراف کرد که این روزنامه‌نگار در کنسولگری عربستان به قتل رسیده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان