arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۷۲۹۹
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۵ - ۰۳ آبان ۱۳۹۷

افسردگی؛ شایعترین اختلال روانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه ۲۵ تا ۳۰ درصد مردم از اختلال روانی رنج می برند، افسردگی را شایعترین اختلال روانی بیان کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه ۲۵ تا ۳۰ درصد مردم از اختلال روانی رنج می برند، افسردگی را شایعترین اختلال روانی بیان کرد.

سید عباس موسوی ظهر پنجشنبه در نخستین مجمع سلامت شهرستان ساری در دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری برگزار شد با تاکید برارتقای سواد سلامت در جامعه، اظهار کرد: برای افزایش سطح سلامت جامعه باید همه آحاد جامعه و مسئولان در حوزه سلامت مشارکت داشته باشند.

وی به آمار بیماری های غیرواگیر اشاره کرد و گفت: امروزه شاهد افزایش بیماری های غیرواگیر در جوامع مختلف بشری هستیم که این مسئله از عوارض صنعتی شدن جوامع امروزی می باشد که برای کاهش این عوارض برنامه ریزی های خوبی صورت گیرد.

دکتر موسوی کاهش فعالیت های فیزیکی را یکی از ریز فاکتورهایی که بشر را تهدید می کند دانست و خاطرنشان کرد: در گذشته کارو شغل افراد با تحرک همراه بوده است که با تغییر سبک زندگی و ماشینی شدن جوامع شاهد بی تحرکی در جوامع هستیم که سبب افزایش بیماری های غیرواگیر می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در دنیای سنتی مواد غذایی ساده و طبیعی بوده است، گفت: در گذشته معظل بشر نداشتن غذای کافی بود ولی امروزه مشکل اصلی کیفیت غذاها است زیرا در برخی موارد استفاده از سموم بسیار زیاد است.

وی به افزایش مصرف نمک اشاره کردو افزود: در گذشته کمبود نمک مشکل اصلی بشر بود ولی امروزه به راحتی دردسترس مردم قرار دارد که مصرف بیش از حد آن نیز سبب بروز مشکلاتی می شود.

دکتر موسوی با اشاره به اهمیت سلامت روان، گفت: حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد مردم دنیا یک اختلال روانی دارند که شایعترین آن ها افسردگی است و آسیب و عوارض بسیاری را به جامعه وارد می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران به افزایش جمعیت میانسال و کهنسال در چند سال آینده اشاره کرد و افزود: اگر برنامه ریزی مناسب صورت نگیرد همه درآمد ملی کشور را باید در حوزه سلامت هزینه کنیم باز هم کم داریم.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت متولی ۲۵ درصد تامین سلامت جامعه است، ادامه داد: زمانی که فرد در یک خانواده بیمار شود همه درآمد آن ها صرف درمان می شود و نباید کاری کنیم که کشور دچار چنین مشکلی شود بنابراین باید به حوزه پیشگیری توجه جدی شود و همه دستگاه ها و نهادها ورود پیدا کنند.

دکتر موسوی با تاکید براینکه وزارت بهداشت به سمت مشارکت همه دستگاه ها در حوزه سلامت گام برداشته است، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت هزینه بسیار زیادی را به حوزه سلامت وارد می کند و با تولید ماشین های بی کیفیت سبب معلولیت، بیماری و مرگ و میر می شود که باید کاری در این حوزه صورت گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: راه و شهرسازی نیز باید کیفیت راه ها را درست کند زیرا با این راه ها مشکلاتی ایجاد می شود.

وی بر فرهنگ سازی در حوزه رانندگی تاکید کرد و ادامه داد: فرهنگ عمومی خوبی در حوزه رانندگی نداریم و مسائل ایمنی و احتیاط در رانندگی را رعایت نمی کنیم و در حوزه استانداردهای مواد غذایی و تولید آن ها باید حساس باشیم و اگر نتوانیم استانداردها را اصلاح کنیم این روند ادامه پیدا می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران به کم تحرکی اشاره کرد و گفت: ورزش و جوانان در افزایش فعالیت بدنی در جامعه می تواند موثر باشد تا کم تحرکی که در بین افراد جامعه وجود دارد کاهش پیدا کند.

منبع: مهر
نظرات بینندگان