arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۷۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۱ - ۰۴ آبان ۱۳۹۷

نتایج نظرسنجی‌ها: زن فرانسوی-گرجی یکی از دو نامزد برتر انتخابات گرجستان است

سالومه زورابیشویلی، سفیر سابق فرانسه در گرجستان به رغم اظهارات منتقدانش درباره وطن‌پرستی و مهارت او در زبان، یکی از دو نامزد برتر در انتخابات ریاست جمهوری گرجستان است. زورابیشویلی ۶۶ ساله در خانواده‌ای گرجستانی متولد شده که به فرانسه مهاجرت کرده بودند و تا سال ۱۹۸۶ و زمانی که در دهه چهارم زندگی خود به سر می‌برد، سفری به این کشور نداشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که سفیر سابق فرانسه در گرجستان یکی از دو نامزد برتر در انتخابات ریاست جمهوری این کشور است.

به گزارش ایسنا، سالومه زورابیشویلی، سفیر سابق فرانسه در گرجستان به رغم اظهارات منتقدانش درباره وطن‌پرستی و مهارت او در زبان، یکی از دو نامزد برتر در انتخابات ریاست جمهوری گرجستان است.

زورابیشویلی ۶۶ ساله در خانواده‌ای گرجستانی متولد شده که به فرانسه مهاجرت کرده بودند و تا سال ۱۹۸۶ و زمانی که در دهه چهارم زندگی خود به سر می‌برد، سفری به این کشور نداشت.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، او در سال ۲۰۰۳ به تصدی سفارت فرانسه در گرجستان منصوب شد اما مدتی پس از آن میخائیل ساکاشویلی، رییس جمهور وقت گرجستان او را به عنوان وزیر امور خارجه کشورش معرفی کرد.

ساکاشویلی به این سفیر سابق فرانسه شهروندی گرجستان را داد تا بتواند در سمت جدید خود مشغول به کار شود اما در سال ۲۰۰۵ او را برکنار کرد. او سپس حزب سیاسی خود را به نام "راه گرجستان" تاسیس کرد و تا سال ۲۰۱۰ که به طور موقت از سیاست گرجستان کناره‌گیری کرد و به فرانسه بازگشت، رهبری آن را بر عهده داشت. زورابیشویلی همچنین در سال ۲۰۱۶ به عنوان نماینده مستقل وارد پارلمان شد.

او در انتخابات ریاست جمهوری گرجستان که قرار است روز یکشنبه برگزار شود، از حمایت حزب "رویای گرجی" برخوردار است که به برتری او در میان نامزدهای این انتخابات کمک کرده است.

ریاست جمهوری در گرجستان تا حدود زیادی به یک سمت تشریفاتی تبدیل شده چرا که بسیاری از قدرت‌های اجرایی آن طی چند سال گذشته به نخست وزیر منتقل شده است.

گریگول واشادز، نامزد مشترک ۱۱ حزب اپوزیسیون گرجستان، رقیب اصلی زورابیشویلی در انتخابات پیش‌رو است. او نیز وزیر امور خارجه سابق کشورش بوده و از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ این سمت را بر عهده داشته است.

نظرسنجی‌های صورت گرفته حاکی از آن هستند که واشادز و زورابیشویلی نامزدهای برتر در این انتخابات هستند.

نظرات بینندگان