arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۷۵۱۱
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۹ - ۰۴ آبان ۱۳۹۷

مخالفت رئیس جمهوری فرانسه با تعلیق فروش سلاح به عربستان

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با درخواست کشورهای اروپایی برای تعلیق فروش سلاح به عربستان مخالفت کرد.مکرون در کنفرانسی خبری در اسلواکی گفت: فروش سلاح چه ربطی به قتل خاشقچی دارد؟ وی افزود: ارتباط این مساله با اتفاقات یمن را می دانم اما ارتباطی با خاشقچی ندارد. گفتن اینکه «ما باید فروش سلاح را متوقف کنیم» عوامفریبی محض است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مخالفت رئیس جمهوری فرانسه با تعلیق فروش سلاح به عربستانبرخی کشورهای اروپایی در پی قتل جمال خاشقچی منتقد آل سعود در کنسولگری عربستان در استانبول خواستار تعلیق فروش سلاح به ریاض شده بودند.
مکرون در کنفرانسی خبری در اسلواکی گفت: فروش سلاح چه ربطی به قتل خاشقچی دارد؟ وی افزود: ارتباط این مساله با اتفاقات یمن را می دانم اما ارتباطی با خاشقچی ندارد. گفتن اینکه «ما باید فروش سلاح را متوقف کنیم» عوامفریبی محض است.
اظهارات مکرون مغایر با رویکرد احتمالی سایر کشورهای اتحادیه اروپا برای بازنگری در روابط خود با عربستان سعودی است. آلمان گفته است تا زمانی که مسائل مربوط به قتل خاشقچی روشن نشود صادرات سلاح به عربستان را تایید نخواهد کرد.
«کارین کنایسل» وزیر خارجه اتریش هم تاکید کرده که اتحادیه اروپا باید فروش سلاح به عربستان را متوقف کند. وی گفته که توقف فروش سلاح شاید به «پایان جنگ فجیع علیه یمن» کمک کند.
«ترزا می» نخست وزیر انگلیس نیزتحت فشار است تا فروش سلاح به عربستان را متوقف کند. «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس گفته بود که اگر دست داشتن عربستان در قتل خاشقچی به اثبات برسد، این مساله «تبعاتی» برای روابط لندن و ریاض خواهد داشت. او گفته که انگلیس در حال بررسی «اقدامات بعدی» علیه ریاض است.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هشدار داده بود عربستان با «مجازات سختی» روبرو خواهد شد اما با قطع فروش سلاح مخالفت کرده است. وی گفته: نمی خواهم یک میلیون شغل از دست بدهیم. نمی خواهم خرید 110 میلیارد دلاری آنها از دست بدهم.
خاشقچی دوم اکتبر (دهم مهر ماه) برای انجام امور مربوط به طلاق و ازدواج تازه اش وارد کنسولگری عربستان در استانبول شده و ناپدید شد. عربستان ابتدا اعلام کرد که خاشقچی از آنجا خارج شده است اما در نهایت اعتراف کرده که این روزنامه نگار در کنسولگری عربستان کشته شده است. مدارک و شواهد نشان می دهد 15 مامور از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند.

نظرات بینندگان