arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۷۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۳ - ۰۵ آبان ۱۳۹۷

پایان انتخابات پارلمانی قندهار بدون حادثه امنیتی

انتخابات پارلمانی ولایت قندهار که صبح امروز (شنبه) آغاز شد، بدون حادثه امنیتی و با مشارکت گسترده مردم این ولایت پایان یافت
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پایان انتخابات پارلمانی قندهار بدون حادثه امنیتی

انتخابات پارلمانی ولایت قندهار که صبح امروز (شنبه) آغاز شد، بدون حادثه امنیتی و با مشارکت گسترده مردم این ولایت پایان یافت.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، صفوف رأی‌دهندگان تا پایان روز در برابر مراکز اخذ رأی دیده می‌شد و در شماری از مراکز، رأی‌گیری تا ساعت ۱۷:۳۰ عصر ادامه یافت.

انتخابات پارلمانی ولایت قندهار به دلیل کشته شدن ژنرال عبدالرازق، فرمانده پرنفوذ پلیس ولایت قندهار و ژنرال مومن حسین‌خیل رئیس اداره امنیت برای یک هفته به تعویق افتاده بود.

در بخش‌های مختلف شهر قندهار تدابیر شدید امنیتی اتخاذ شده بود و تنها به خودروهایی اجازه عبور و مرور داده می‌شد که مدارک ویژه داشتند.

وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که بیش از ۱۵ هزار نیروی پلیس تأمین امنیت انتخابات قندهار را به عهده داشتند.

نعمت‌الله وردک، رئیس نمایندگی کمیسیون انتخابات در قندهار گفت، با آن که انتخابات بدون حادثه امنیتی برگزار شد اما مشکلات فنی که هفته پیش در دیگر ولایات افغانستان بروز کرد، در قندهار نیز تکرار شد.

در انتخابات پارلمانی ۲۸و ۲۹ مهر که در ۳۲ ولایت افغانستان برگزار شد، مشکلاتی از قبیل دیر بازشدن مراکز اخذ رأی، کار نکردن دستگاه‌های بیومتریک و سایر مشکلات از این دست وجود داشت.

وردک گفت: ما ۱۳۰۰ دستگاه بیومتریک داشتیم که در شماری از آنها سیستم درست نصب نشده بود. به همین دلیل در برخی مراکز روند رأی‌گیری با تأخیر آغاز شد. در 10 درصد مراکز مشکلات بیومتریک وجود داشت. در مراکز دیگر روند به صورت عادی پیش رفت.

حضور زنان نیز در میان رأی‌دهندگان قابل توجه بود.

۱۱۱ نامزد برای رقابت در انتخابات پارلمانی قندهار ثبت‌نام کرده‌اند که ۱۳ تن از آنان زنان هستند. سهم ولایت قندهار در مجلس نمایندگان افغانستان ۱۱ نماینده است.

نمایندگی کمیسیون انتخابات ولایت قندهار در آغاز روز اعلام کرد که در ۱۷ منطقه این ولایت انتخابات برگزار می‌شود و مردم در ۱۷۰ مرکز اخذ رأی به پای صندوق‌های رأی می‌روند.

مراکز اخذ رأی در دو منطقه "معروف" و "نیش" به دلیل اینکه مردم برای انتخابات ثبت نام نکرده‌ بودند، مسدود ماند. در ۱۴ مرکز دیگر این ولایت نیز به دلیل تهدیدهای امنیتی مراکز اخذ رأی باز نشد

نظرات بینندگان