arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۷۸۶۷
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۷
گزارش الحیات از کنفرانس امنیتی بحرین؛

تلاش کشور‌های عربی برای تشکیل ائتلاف استراتژیک خاورمیانه علیه ایران در ۲۰۱۹

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس امنیتی که در منامه برگزار شد، تصریح کرد که روسیه نمی‌تواند جای ایالات متحده را در خاورمیانه بگیرد. وی افزود: واشنگتن در برابر ایران که از حوثی‌ها حمایت می‌کند، می‌ایستد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تلاش کشور‌های عربی برای تشکیل ائتلاف استراتژیک خاورمیانه علیه ایران در ۲۰۱۹

الحیات نوشت: جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس امنیتی که در منامه برگزار شد، تصریح کرد که روسیه نمی‌تواند جای ایالات متحده را در خاورمیانه بگیرد. وی افزود: واشنگتن در برابر ایران که از حوثی‌ها حمایت می‌کند، می‌ایستد.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: در این بین، وزیر خارجه عربستان عادل الجبیر از ایجاد ائتلاف استراتژیک خاورمیانه بین ایالات متحده و هم پیمانان آن در خلیج فارس به اضافه مصر و اردن، برای حمایت از امنیت منطقه صحبت کرد. وی همچنین به برگزاری نشست‌هایی در عربستان برای وضع چارچوب اقداماتی برای ائتلاف، با مشارکت مسئولان قطری، اشاره کرد. همزمان، شبکه العربیه از وزیر خارجه بحرین، خالد بن احمد آل خلیفه، نقل کرد که باب این ائتلاف برای هر طرفی که مبادی آن را قبول داشته باشد، باز است و ائتلاف مذکور در سال اینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

در حضور تعدادی از وزرای عرب و مسئولان بارزی که در کنفرانس منامه شرکت کرده بودند، متیس یادآور شد: «تلاش روسیه برای نادیده گرفتن اقدامات نظام بشار اسد علیه ملت سوریه، نشان دهنده عدم پایبندی آن به اصول اساسی اخلاقی است. امروز می‌خواهم این مساله روشن شود؛ حضور روسیه در منطقه نمی‌تواند جایگزین دائم، طولانی و شفاف ایالات متحده در خاورمیانه باشد.»

در رابطه با تشکیل ائتلاف استراتژیک خاورمیانه، جبیر در کنفرانس منامه تاکید کرد که عربستان از این ائتلاف حمایت می‌کند. علاوه بر این، وزیر خارجه عربستان سعودی تصریح کرد: «دو دیدگاه در خاورمیانه وجود دارد؛ دیدگاه سعودی که نور است و دیدگاه ایرانی، که تاریکی است...، اما در نهایت نور بر تاریکی پیروز می‌شود. مشکل منطقه، چگونگی تعامل با ایران و دور کردن ان از دخالت در مسائل دولت‌های منطقه است.»

علاوه بر این، وزیر خارجه بحرین بر اهمیت ائتلاف‌ها و شراکت‌ها بین دولت‌های حامی استقرار و آرامش در منطقه و هم پیمانان خارجی آنها، در راستای تضمین استقرار منطقه ای، تاکید کرده و گفت: «منامه همچنان به تمرکز بر شورای همکاری‌های خلیج فارس، بعنوان عاملی برای استقرار منطقه پایبند است.»

وی افزود:تلاش‌های قطر برای دخالت در سیاست دولت‌های عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس، با توافق‌های امضا شده بین این دولتها، که ستون استقرار منطقه‌ای هستند، در تناقض است.

نظرات بینندگان