arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۸۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۵ - ۰۸ آبان ۱۳۹۷

ظریف: نشست سه جانبه بعدی وزرای امور خارجه در ایران برگزار می‌شود

وزیر خارجه با قدردانی از حمایت‌های ترکیه و آذربایجان از برجام، اقدامات یکجانبه را نه تنها علیه یک کشور بلکه علیه صلح و امنیت بین‌المللی خواند.ظریف گفت: همکاری‌های پولی و بانکی، همکاری در حوزه سرمایه‌گذاری و همچنین استفاده از ارزهای ملی برای اینکه سه کشور روابط منطقه‌ای خود را از دخالت‌های خارجی مصون کنند حوزه‌های بسیار مهمی هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزیر خارجه با قدردانی از حمایت‌های ترکیه و آذربایجان از برجام، اقدامات یکجانبه را نه تنها علیه یک کشور بلکه علیه صلح و امنیت بین‌المللی خواند.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) پس از پایان ششمین نشست سه‌جانبه به همراه وزرای خارجه ترکیه و جمهوری آذربایجان در استانبول در کنفرانسی مطبوعاتی در جمع خبرنگاران به تشریح توافقات حاصله پرداخت.

وی در ابتدا ضمن تبریک روز ملی ترکیه به مردم و دولت این کشور افتتاح افتخا‌رآمیز فرودگاه استانبول را نیز تبریک گفت و افزود: این فرودگاه نقش بسیار خوبی را در نزدیک کردن کشورهای منطقه به همدیگر و همچنین کشورهای منطقه با جهان ایفا خواهد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین به ترکیه و آذربایجان به خاطر افتتاح پالایشگاه استار تبریک گفت و افزود: امیدوارم افتتاح این پالایشگاه حرکت جدیدی در راستای همکاری‌های منطقه‌ای باشد.

وزیر خارجه کشورمان همچنین از همتای ترکیه‌ای خود برای میزبانی نشست سه‌جانبه و همچنین از همکاران حاضر در این نشست برای تهیه بیانیه پایانی قدردانی کرد.

وی افزود: این بیانیه نشانگر تاریخ، فرهنگ و دین مشترک و روابط درازمدت سه کشور است که ریشه در تاریخ دارد و در آینده ادامه می‌یابد.

به گزارش فارس، ظریف با بیان اینکه سه کشور اراده مشترکی برای همکاری در جهت توسعه سه کشور و منطقه و بهبود شرایط زندگی مردم خود، مردم منطقه و تقویت صلح و امنیت بین‌المللی دارند، اظهار داشت: متأسفانه این منطقه با چالش‌های متعددی روبه‌روست و کشورهای ما مواضع مشابهی در خصوص این چالش‌ها دارند. امیدوارم مشکلات منطقه ما مشکلات مردم فلسطین، سوریه، یمن و سایر مشکلات منطقه از طریق صلح‌آمیز حل و فصل شود.

وی اضافه کرد: ما همواره تأکید داریم که مشکلات منطقه بایستی از طریق روش‌های صلح‌آمیز، حقوق بین‌الملل و مقررات بین‌المللی حل و فصل شود.

ظریف از همتایان ترکیه‌ای و آذربایجانی خود به خاطر حمایت از برجام و تأکید بر ضرورت ادامه همکاری‌ها در چارچوب برجام و محکومیت اقدامات یکجانبه قدردانی کرد و افزود: اقدامات یکجانبه نه تنها علیه یک کشور خواهد بود، بلکه علیه صلح و امنیت بین‌المللی و روابط معقول و قانون‌مند و قابل پیش‌بینی بین کشورهاست و این اقدامات جایگاهی در بین جامعه متمدن ندارد.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه سه کشور امکانات بسیار خوبی برای همکاری دارند، اظهار داشت: همکاری در بخش‌های انرژی، ترانزیت، علوم و فناوری، فرهنگی و انسانی بین سه کشور همواره وجود داشته و ما این همکاری‌ها را تسهیل خواهیم کرد.

به گفته وی،‌امروز دنیا با اقتصاد دانش‌بنیان می‌تواند حرکتی جدی داشته باشد و سه کشور ایران، ترکیه و آذربایجان این توان را دارند که در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان با یکدیگر همکاری‌های بسیار خوبی را داشته باشند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همکاری‌ها بین بخش‌های خصوصی سه کشور را نیز دارای اهمیت برشمرد و افزود: ما از تصمیم اتخاذ شده مبنی بر ایجاد یک فروم مشترک سه‌جانبه بین بخش‌های خصوصی سه کشور استقبال کرده و آن را گام مهمی در جهت همکاری منطقه‌ای می‌دانیم.

ظریف گفت: همکاری‌های پولی و بانکی، همکاری در حوزه سرمایه‌گذاری و همچنین استفاده از ارزهای ملی برای اینکه سه کشور روابط منطقه‌ای خود را از دخالت‌های خارجی مصون کنند و همچنین همکاری‌های گمرکی و سایر همکاری‌ها حوزه‌های بسیار مهمی هستند که امروز تصمیم گرفتیم کارشناسان سه کشور در این حوزه‌ها علاوه بر بخش خصوصی جلساتی را داشته باشند و برنامه سه سال آینده را با این دیدگاه تنظیم کرده و بتوانیم برای نشست بعدی که در ایران برگزار خواهد شد، برنامه‌ریزی خوبی را داشته باشیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک میزبان همتایان ترکیه‌ای و آذربایجانی خود برای برگزاری هفتمین نشست سه‌جانبه در ایران باشد.

برچسب ها: ظریف
نظرات بینندگان